افشای ابعاد پنهان زندگی جیمز گاندولفینی در دوران ساخت «سوپرانوز»

جیمز گاندولفینی بازیگر افسانهای سریال سوپرانوز در ذهن ما با تصویر تونی سوپرانو، یکی از ماندگارترین ضدقهرمانهای تلویزیون، جاودانه شده است. اما واقعیت پشت صحنه داستان دیگری دارد؛ داستانی تاریک و پر از رنج که تازه امروز، سالها بعد، فاش میشود. چرا زندگی واقعی جیمز گاندولفینی به کابوسی شبیه شد که از نقش تونی سوپرانو گریزی نداشت؟
گاندولفینی که با نقشآفرینی بینظیرش در سریال محبوب خانواده سوپرانو یا همان سوپرانوز مفهوم ضدقهرمان را بازتعریف کرد، پشت صحنه با مشکلات جدی دست و پنجه نرم میکرد. بر اساس کتاب جدید گاندولفینی: جیم، تونی و زندگی یک اسطوره نوشته جیسون بیلی، این بازیگر فقید بارها به خاطر غیبت از فیلمبرداری و غرق شدن در مهمانیهای پر از مواد مخدر، روزانه ۲۵۰ هزار دلار از HBO جریمه میشد.
بار سنگین نقش تونی سوپرانو بر شانههای جیمز گاندولفینی
گاندولفینی که در نیوجرسی و در خانوادهای ایتالیایی-آمریکایی رشد کرده بود، باور داشت که برای ایفای این نقش زاده شده است. او احساس نزدیکی عجیبی به دنیای مافیا داشت و از رنج درونی شخصیت تونی به خوبی آگاه بود، چرا که خودش نیز با نوعی خودکمبینی شدید درگیر بود.

با شروع فیلمبرداری در سال ۱۹۹۷، این کشمکشهای درونی از همان ابتدا با او همراه شد. به گفتهی مدیر برنامههایش، گاندولفینی بارها به او گفته بود: «من شماره یک نیستم. من ستاره این سریال نیستم و ادامهی این مسیر برایم ممکن نیست. باید با دیوید [چیس، خالق سریال] صحبت کنی و ببینی آیا ادامهی همکاری برای هر دو طرف مناسب است یا نه.»

فیلمنامه خشنی که مملو از قتل و صحنههای وحشیانه بود، از همان ابتدای کار او را فرسوده کرد. هر چه سریال موفقتر میشد، تیرگی شخصیت تونی بیشتر در جان گاندولفینی نفوذ میکرد.
استیو بوشمی، بازیگر و کارگردان قسمتهایی از سریال، گفته: «او واقعاً درگیر شده بود. نقش خیلی تاریکی بود و کار بسیار سختی داشت.»
دیوید چیس به یاد میآورد که گاندولفینی آخر هفتهها با التماس به او زنگ میزد و میگفت: «داری منو میکشی! حاضرم پولم رو پس بدم، فقط خشونت رو کمتر کن!»

ساعات کاری طاقتفرسا، تا دو بامداد یا بیشتر، باعث شد بازی در این سریال بیشتر به یک مجازات شباهت پیدا کند تا یک رویا.
فیلیپ آبراهام، فیلمبردار سریال، تعریف میکند که گاندولفینی گاهی در صحنهها چنان دیوار را مشت میزد که خون از دستانش جاری میشد.

ادیه فالکو، بازیگر نقش همسر تونی، کارملا، نیز این عصبانیتهای انفجاری را از نزدیک دیده بود؛ هرچند بسیاری از عوامل سریال، این رفتارها را به کمالگرایی بیش از حد او نسبت میدادند.

با موفقیت فصل دوم و اضافه شدن میلیونها مشترک جدید به HBO، فشارها بر گاندولفینی شدت گرفت. او که ناگهان تبدیل به نماد جذابیت شده بود، این توجه ناخواسته را «نفرتانگیز» توصیف کرد و گفت: «من یک آدم چاق و تنبلم، نه یک مرد جذاب.»
پتی وو، مدیر برنامههای گاندولفینی، گفته که این توجهها حال روحی او را بدتر کرد.

در فصل سوم، ازدواجش با مارسی ودارسکی در بحران فرو رفت و او شروع به غیبت از فیلمبرداری کرد. بیلی مینویسد که این غیبتها بیشتر نشانهای از یک فریاد کمک بودند.
با وخیم شدن اوضاع، HBO گاندولفینی را به ازای هر روز غیبت ۲۵۰ هزار دلار جریمه میکرد، اما خودش میگفت: «به درک! نمیتوانم بیایم سر کار.»

اوایل فصل چهارم، بحران به اوج خود رسید. بعد از فیلمبرداری یکی از قسمتهای حساس، گاندولفینی دوباره ناپدید شد و بعد از چهار روز بیخبری، سرانجام در یک سالن زیبایی در بروکلین پیدا شد.
سوزان اشتون، مربی بازیگری و دوست صمیمیاش، میگوید که مشکلات زندگی شخصی به شدت روی کار گاندولفینی تاثیر گذاشته بود.
مارسی در مدارک طلاق ادعا کرد که گاندولفینی هر دو هفته یکبار در مهمانیهای مواد مخدر و روابط متعدد غرق میشده است.

کریستین گی، مسئول فیلمنامه، هم تایید کرده که گاندولفینی با وجود قلب مهربانی که داشت، اسیر «شیاطین درونش» شده بود و مصرف الکل و کوکائینش از حد معمول فراتر رفته بود.
در یک صحنه خطرناک در نزدیکی یک پرتگاه، تیم فیلمبرداری مجبور شد او را به طناب ببندد تا از سقوطش جلوگیری کند، چون در حالت طبیعی نبود.
ادیه فالکو اعتراف کرده که در یکی از صحنهها که گاندولفینی مست بود و باید او را مجبور به رقص میکرد، به شدت احساس ترس کرده و نیاز شد چند نفر از اعضای تیم در اتاق حضور داشته باشند تا از امنیت او مطمئن شوند.
خیانت، اعتیاد و جدایی

نقطه سقوط جیمز گاندولفینی در سال ۲۰۰۲ رقم خورد؛ زمانی که همسرش مارسی ودارسکی درخواست طلاق داد و در مصاحبهای با نیویورک پست فاش کرد که گاندولفینی به او خیانت کرده و با لورا سوموزا، یکی از دستیاران فیلم مکزیکی (۲۰۰۱)، وارد رابطه شده است.
مارسی که از این ازدواج، که حاصل آن پسری به نام مایکل بود، به عنوان «رابطهای مملو از عشق و نفرت» یاد میکرد، گاندولفینی را به «آزار روانی» متهم کرد. او مدعی شد که گاندولفینی، علیرغم تمجیدهایش از او در انظار عمومی، در خلوت به او گفته بود: «اگر یک روز دیگر با تو بمانم، از شدت ناراحتی خواهم مرد.»

او همچنین ادعا کرد که دستکم ۵۲ نفر ازجمله ادیه فالکو و جولیا رابرتز، همبازی گاندولفینی در مکزیکی، از مشکلات اعتیاد او آگاه بودهاند.
در پاسخ، گاندولفینی در اسناد رسمی طلاق، مارسی را به «بیثباتی روانی» متهم کرد و مدعی شد که او به حدی ناپایدار بوده که زندگی در کنارش ایمن نبوده و بارها تهدید به خودکشی کرده است.
در اوج این جنجالها، گاندولفینی در مصاحبهای با نشریه «نشنال اینکوایرر» اعتراف کرد که در سال ۱۹۹۹ همزمان با آغاز پخش سریال سوپرانوز به «نقطه سقوط» رسیده بود. او این دوره را «زمانهای تاریک» توصیف کرد و تأکید داشت که پس از گذراندن دوره درمان، زندگیاش را پاک و بدون اعتیاد ادامه داده است.

در نهایت، طلاق چند ماه بعد به صورت توافقی نهایی شد. حضانت پسرشان به مارسی واگذار شد، اما گاندولفینی همواره حضوری پررنگ در زندگی فرزندش داشت.
روایتهای کمتر شنیدهشده از پشت صحنه سوپرانوز

سال ۲۰۰۳ گاندولفینی از HBO برای افزایش دستمزد فصل پنجم شکایت کرد؛ دعوایی که روحیهاش را به شدت تضعیف کرد. در نهایت HBO موافقت کرد که دستمزد فصل پنجم را به ۱۳ میلیون دلار برساند؛ مبلغی بیسابقه در آن زمان.
در اقدامی تحسینبرانگیز، گاندولفینی به نشانه قدردانی، به هر یک از بازیگران اصلی سریال چک ۳۶ هزار دلاری اهدا کرد.

روایت همبازی جیمز گاندولفینی در «سوپرانوز» از دست و دلبازیهای این بازیگر فقید
در میان خاطرات جالب کتاب، جیسون بیلی فاش میکند که دیوید چیس ابتدا تصور میکرد گاندولفینی برای نقش تونی به اندازه کافی تهدیدآمیز نیست!
HBO هم ابتدا نام «مرد خانواده» را برای سریال پیشنهاد داده بود، اما به دلیل پخش انیمیشن «فمیلی گای» از این ایده منصرف شد.

بیلی همچنین مینویسد که گاندولفینی به خاطر آپنه خواب گاهی فقط دو یا سه ساعت میخوابید و روی مبل خانه سوپرانوها در استودیو چرت میزد.
در یکی از صحنهها که در کلوب معروف بادا بینگ فیلمبرداری میشد، او غذای صحنه (استیک و خرچنگ) را قبل از ضبط خورد و تیم مجبور شد به سرعت غذای جدید تهیه کند!
غرفه رستوران سکانس آخر سریال «سوپرانوز» به قیمت ۸۲.۶ هزار دلار فروخته شد
منبع: روزیاتو