فناوری

آخرین وضعیت فیلترینگ از زبان وزیر ارتباطات/کشف لایه‌ شگفت‌انگیز در دل ماه

سرویس علم و فناوری مجله تیتر ۱۲ به نقل از ایسنا در روزی که گذشت، میزبان اخبار گوناگونی از سراسر جهان و ایران بوده است که در اینجا نگاهی به گزیده‌ای از این اخبار می‌اندازیم.

سرویس علم و فناوری مجله تیتر ۱۲ به نقل از ایسنا در روزی که گذشت، میزبان اخبار گوناگونی از سراسر جهان و ایران بوده است که در اینجا نگاهی به گزیده‌ای از این اخبار می‌اندازیم.

به گزارش مجله تیتر ۱۲ به نقل از ایسنا، امروز شنبه، ۱۴ مهر شاهد اخبار گوناگونی در حوزه‌های علم، فناوری، فضا و هوش مصنوعی بودیم که در ادامه به خلاصه‌ای از برترین این اخبار می‌پردازیم که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

برای مطالعه نسخه کامل هر یک از اخبار کافی است بر روی تیتر آبی رنگ خبر کلیک کنید.

لایه‌ای شگفت‌انگیز در دل ماه کشف شد

شاید ماه از پنیر ساخته نشده باشد، اما هنوز هم شاید لایه‌ شگفت‌انگیزی در هسته خود پنهان کرده باشد. در یک مطالعه پیشگامانه، دانشمندان شواهدی را کشف کردند که نشان می‌دهد ماه ممکن است لایه‌ای نرم و چسبناک در اعماق خود داشته باشد. این کشف غیرمنتظره درک ما را از همدم آسمانی زمین به چالش می‌کشد و می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای علم قمری داشته باشد.

رونمایی از اولین نقشه ژئوتوریسم ایران/ثبت ۳ ژئوپارک ایرانی در میان ۲۱۳ سایت جهانی

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه در سال ۲۰۲۴ تعداد ژئوپارک‌ها در جهان بالغ بر ۲۱۳ پارک است که سهم ایران نیز ۳ ژئوپارک می‌شود، گفت: گنبدهای نمکی زاگرس کشورمان به عنوان یکی دیگر از ۱۰۰ پدیده برتر زمین‌شناسی دنیا معرفی شده‌اند.

اضافه شدن تصاویر ماهواره‌ای به سامانه جامع پایش محیط زیست

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به کاربردهای ماهواره در محیط زیست از اضافه شدن تصاویر ماهواره‌ای در سامانه جامع پایش محیط زیست خبر داد.

تثبیت مدار «لئو» و دسترسی قدرتمندانه به مدار «ژئو» در دستور کار وزارت ارتباطات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه هدف ما تثبیت مدار «لئو» و دسترسی قدرتمندانه به مدار «ژئو» است، گفت: یکی از مسائلی که باعث شد از دکتر سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران درخواست کردم در ادامه مسیر به دولت چهاردهم کمک کند، تعامل و اعتقاد وی به بخش خصوصی است.

رشد هزار درصدی جنگل در قطب جنوب طی ۴۰ سال گذشته!

پژوهشگران از رشد پوشش گیاهی در شبه جزیره جنوبگان همراه با روند گرم شدن زمین ابراز نگرانی می‌کنند، چرا که طبق آمارها در چهار دهه گذشته، پوشش گیاهی در شبه جزیره قطب جنوب ۱۰ برابر شده است.

دستور رئیس‌جمهور برای ارزیابی آخرین وضعیت فیلترینگ

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص آخرین وضعیت فیلترینگ، گفت: از همه ذینفعان خواسته شده بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه باید حکمرانی قانونمند داشته باشیم، در حوزه‌های مختلف برنامه‌ای ترسیم شود و بعد با محوریت مرکز ملی فضای مجازی تجمیع و نهایی شود و در شورای عالی فضای مجازی تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

استفاده از آووکادو برای جلوگیری از فاسد شدن غذاها

دانشمندان از ترکیبات به دست آمده از دانه‌های آووکادو در بسته‌بندی مواد غذایی استفاده کردند تا به از بین بردن میکروب‌ها و هشدار در مورد فساد مواد غذایی کمک کند.

۳ ماهواره سنجشی در سال جاری پرتاب می‌شود/پرتاب منظومه‌ ماهواره‌ای IOT در سال آینده

رئیس سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره‌های سنجشی «کوثر»، «طلوع ۳» و «ظفر ۲» خبر داد و گفت: همچنین بلوک انتقال منظومه‌ ماهواره‌ای IOT جزء مهم‌ترین برنامه‌های صنعت فضایی کشور است.

تهیه نقشه گاز متان کشور از سوی سازمان نقشه‌برداری

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با اشاره به نقشه‌های فرونشست و مخاطرات در کشور گفت: در کنار آن برآورد مساحت یخچال‌های طبیعی دو ولایت تاجیکستان و پایش آب پشت سد کجکی و کمال خان افغانستان در خصوص موضوع حق آبه رود هیرمند با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای انجام شد.

دومین پرواز آزمایشی موشک «ولکان قنطورس» انجام شد

موشک «ولکان قنطورس» در دومین پرواز آزمایشی خود توانست به اهداف برنامه‌ریزی‌شده دست یابد و برای دریافت مجوز پرتاب در مأموریت‌های امنیت ملی آماده شود.

اجرای ۱۹۸ برنامه ملی در هفته جهانی فضا

دبیر هفته جهانی فضا با اشاره به اسامی روزهای هفته جهانی، گفت: در این هفته ۱۹۸ برنامه تعریف شده و اجرای آنها تا دو هفته بعد از این هفته جهانی ادامه دارد.

درمان زخم با پروتئین کرم

دانشمندان دریافتند پروتئین نوعی کرم می‌تواند درمان زخم‌ها را متحول کند و زخم‌های درمان شده با این پروتئین سریع‌تر بهبود می‌یابند و حتی فولیکول‌های مو تا روز دوازدهم بازسازی می‌شوند.

فرمول استاندارد جهانی برای اختصاص اعتبارات پژوهشی به علوم پایه

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: بر اساس استانداردهای جهانی باید حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بودجه‌های پژوهشی به علوم پایه سوق داده شود و ۸۰ تا ۸۵ درصد اعتبارات به سمت علوم تجربی و کاربردی هدایت شود. اگر از استاندارد تبعیت کنیم، یک روند طبیعی را پیموده‌ایم و در آینده می‌توانیم رشد کنیم.

چین می‌خواهد در فضا گورخرماهی پرورش دهد!

چهار گورخرماهی بخشی از اولین پروژه تحقیقاتی اکولوژیکی آبزیان در مدار چین هستند و چین قصد دارد این ماهی‌ها را در ایستگاه فضایی خود پرورش دهد.

آغاز برنامه‌های هفته جهانی فضا با موضوع «تغییر اقلیم»

امروز با حضور رئیس سازمان فضایی هفته جهانی فضا آغاز به کار می‌ کند و در طی آن درباره موضوعات کاربردهای فناوری‌های فضایی در کاهش اثرات تغییر اقلیم بحث و بررسی می‌شود.

دسترسی آزمایشی ۶۳ دانشگاه‌ و مرکز تحقیقاتی به پایگاه‌های علمی با تسویه بدهی ۲۰ میلیون دلاری

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری میزان بدهی انباشته شده ۱۱ ساله دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقانی به پایگاه‌های اطلاعاتی را بیش از ۲۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: با پرداخت این بدهی از مسیرهای قانونی، دسترسی آزمایشی دو ماهه به ۶۳ دانشگاه و مراکزی که از گذشته دسترسی داشتند، ایجاد شد.

برای توسعه هوش مصنوعی به توسعه «علوم پایه» توجه شود

به اعتقاد عضو هیات علمی دانشگاه تهران هوش‌ مصنوعی از علوم پایه است و اولین گام برای توسعه آن ایجاد تئوری‌های مرتبط با آن خواهد بود و از این طریق می‌توانیم صاحب این فناوری شویم، در غیر این صورت مقلد هستیم.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا