وب گردی

آیا ریزش موی هورمونی برگشت پذیر است؟ روش‌های درمان و علت‌ها

ریزش روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو طبیعی است و جای نگرانی ندارد؛ اما اگر ریزش موها بیشتر از این تعداد شود، فرد به اختلال ریزش مو مبتلا شده‌است و باید تحت‌درمان قرار بگیرد.

ریزش روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو طبیعی است و جای نگرانی ندارد؛ اما اگر ریزش موها بیشتر از این تعداد شود، فرد به اختلال ریزش مو مبتلا شده‌است و باید تحت‌درمان قرار بگیرد.

دلایل ریزش موی هورمونی

قبل از پاسخ به سوال آیا ریزش موی هورمونی برگشت پذیر است، اجازه دهید به معرفی رایج‌ترین دلایل ریزش موی هورمونی بپردازیم و توضیح دهیم که کدام باعث ریزش مو می‌شود. مهم‌ترین دلایل ریزش موی هورمونی شامل موارد زیر است:

فقدان یا ترشح ناکافی هورمون‌های زنانه

یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش موی هورمونی، فقدان یا ترشح ناکافی هورمون‌های زنانه استروژن (Estrogen) و پروژسترون (Progesterone) است. متخصصان کاشت مو در شیراز معتقدند این دو هورمون در قاعدگی زنان و تقویت استخوان‌های آن‌ها، جلوگیری از ریزش مو و رشد مجدد موها نقش بسیار مهمی‌ دارند.

زمانی که زنان به سن یائسگی می‌رسند یا هنگامی که زایمان می‌کنند، به دلیل کاهش ترشح هورمون‌های زنانه با مشکلاتی مانند ریزش مو، نازکی تارهای مو و کم‌مویی مواجه می‌شوند. به نظر شما در چنین شرایطی آیا ریزش موی هورمونی قابل‌ درمان است؟ بله، ریزش موی ناشی از کاهش هورمون‌های استروژن و پروژسترون را می‌توان درمان کرد.

مقادیر بالای هورمون تستوسترون

اگر می‌خواهید بدانید که افزایش چه هورمونی باعث ریزش مو میشود، باید بگوییم که افزایش ترشح هورمون مردانه تستوسترون (Testosterone) علاوه‌بر اینکه ریزش موی سر را به‌دنبال دارد، باعث رویش موهای زائد در صورت زنان نیز می‌شود.

در زنان یائسه به دلیل کاهش شدید ترشح هورمون‌های زنانه استروژن و پروژسترون، ترشح هورمون تستوسترون به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و تبدیل این هورمون در فولیکول مو به DHT منجر به ازبین‌رفتن پیاز مو و درنهایت ریزش مو در قسمت جلوی سر می‌شود.

بالابودن سطح هورمون‌های آندروژن‌

اگر سطح هورمون‌های آندروژن (Androgen) یا همان هورمون‌های مردانه تستوسترون و آندرواستندیون بالاتر از حد معمول باشد، باعث ریزش مو در مردان و دخترانی می‌شود که تازه به سن بلوغ رسیده‌اند.

کاهش سطح هورمون انسولین

در افراد مبتلا به دیابت ترشح هورمون انسولین (Insulin) کاهش می‌یابد و همین امر منجر به ریزش مو می‌شود. برای کنترل این نوع ریزش مو باید از داروهای ضددیابت استفاده شود. کنترل قند خون و بالابردن سطح انسولین نیز در درمان این نوع ریزش مو موثر هستند.

کاهش یا افزایش ترشح هورمون‌های تیروئیدی

معمولا در افراد مبتلا به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید نیز شاهد ریزش موی هورمونی هستیم. به نظر شما درصورت ابتلا به پرکاری یا کم‌کاری تیروئید آیا ریزش موی هورمونی برگشت پذیر است؟ بله، این نوع ریزش مو و به‌طورکلی تمام ریزش موهای هورمونی برگشت‌ پذیر هستند. برای درمان ریزش موی ناشی از کاهش یا افزایش هورمون‌های تیروئیدی باید سطح خونی این هورمون‌ها را با دارو تنظیم کرد.

افزایش ترشح آدرنالین و کورتیزول

آدرنالین (Adrenaline) و کورتیزول (Cortisol) هورمون‌هایی هستند که در هنگام استرس، هیجان، ناراحتی‌های روحی و جسمی از غدد فوق‌کلیه ترشح می‌شوند. افزایش سطح این دو هورمون در خون علاوه‌بر ریزش مو، آسیب‌پذیری و شکنندگی تارهای مو را نیز افزایش می‌دهد.

آیا ریزش موی هورمونی برگشت‌ پذیر است؟

در پاسخ به این سوال بسیار مهم که آیا ریزش موی هورمونی قابل درمان است، باید بگوییم که خوشبختانه برخلاف ریزش موی ارثی، ریزش موی هورمونی قابل درمان و برگشت پذیر است. زمانی‌که پزشک بعد از بررسی آزمایش‌های هورمونی عاملی را که باعث به‌هم‌خوردن تعادل هورمون‌های بدن شده‌است، پیدا می‌کند و اقدامات لازم برای درمان آن را انجام می‌دهد، ریزش موی هورمونی خفیف نیز به‌مرور زمان و هم‌زمان با مراحل درمان متوقف می‌شود.

به‌عنوان مثال اگر هورمون‌های ناشی از کم‌کاری یا پرکاری تیروئید عامل ریزش مو باشند، با درمان این مشکل ریزش مو نیز درمان خواهد شد؛ البته اگر ریزش مو شدید باشد، به درمان‌های جانبی نیز نیاز است تا موهای ریخته‌شده به‌سرعت رشد کنند. ریزش مو با انتهای سفید نیز به همین شکل خواهد بود.

روش‌های درمان

در بخش قبلی به‌طور کامل به سوال آیا ریزش موی هورمونی برگشت پذیر است، پاسخ دادیم. در این بخش به معرفی راهکارها و روش‌های پزشکی و خانگی برای درمان ریزش موی هورمونی می‌پردازیم. این روش‌ها و راهکارها عبارت‌اند از:

  • درمان‌های دارویی و تجویز داروهایی مانند اسپیرونولاکتون، پروژسترون، سائوپالمتو، مایتوکسیدیل، فیناستراید، دوستاستراید، ویتاگنوس و…
  • هورمون‌تراپی یا HRT
  • تزریق PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت به ریشه مو
  • مزوتراپی و تزریق ویتامین‌های تقویت‌کننده به پوست سر
  • روغن‌تراپی با روغن‌های گیاهی مانند رزماری، نعنا، اسطوخدوس، شمعدانی، نارگیل و…
  • تغییر سبک زندگی
  • استفاده از رژیم غذایی مناسب
  • مصرف اسیدهای چرب امگا
  • خواب کافی
  • انجام ورزش
  • مدیتیشن و حفظ آرامش بدن
  • استفاده از مولتی‌ویتامین‌
  • مصرف مکمل‌های مقابله با ریزش مو
  • ماساژ پوست سر با آب پیاز
  • مالیدن آب‌لیموی تازه به پوست سر پانزده دقیقه قبل از شست‌وشو با شامپو

نکات مراقبتی

افراد با رعایت نکات مراقبتی و انجام اقدامات لازم می‌توانند از ریزش موی هورمونی جلوگیری کنند. از مهم‌ترین نکات مراقبتی مو می‌توان مواردی مانند عدم شست‌وشوی موها با استفاده از آب خیلی داغ، قرارندادن موها در معرض تابش مستقیم نور خورشید، استفاده از کلاه مخصوص شنا برای جلوگیری از برخورد ریشه موها با آب کلردار، کاهش استفاده از واکس مو و ژل مو، کوتاه‌کردن دوره‌ای موها، عدم استفاده بیش از حد از اتو مو و سشوار و شانه‌کردن موها با شانه چوبی را نام برد.

پاسخ به سوالات متداول

  1. کدام هورمون‌ باعث ریزش مو میشود؟

پروژسترون، استروژن، تستوسترون، آندروژن، انسولین، تیروئید، آدرنالین و کورتیزول هورمون‌هایی هستند که در ریزش موی هورمونی نقش زیادی دارند.

  1. آیا ریزش موی هورمونی برگشت پذیر است؟

بله ریزش موی هورمونی برگشت‌ پذیر است و با مراجعه به پزشک و استفاده از روش‌های درمانی می‌توان رشد موها را افزایش داد. برای اطمینان از اینکه آیا ریزش مو برگشت پذیر است نی نی سایت را مطالعه کنید.

  1. برای جلوگیری از ریزش موی هورمونی چه باید کرد؟

برای جلوگیری از این نوع ریزش مو باید به نکات مراقبت از مو اهمیت دهید و هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

آیا ریزش موی هورمونی برگشت پذیر است؟ روش‌های درمان و علت‌ها

جمع‌بندی

در این مطلب راجع‌ به اینکه آیا ریزش موی هورمونی برگشت پذیر است، صحبت کردیم و توضیح دادیم که چه هورمون‌هایی در این نوع ریزش مو نقش دارند. با روش‌های درمان پزشکی و خانگی می‌توان ریزش موی هورمونی را درمان کرد. برای جلوگیری از ریزش مو نیز باید نکات مراقبت از مو را رعایت کرد. برای درمان ریزش مو همواره سعی کنید که به‌دنبال بهترین پزشکان متخصص پوست و مو در شهر خود باشید. وبسایت شیراز بیوتی مشابه با وبسایت realself نظرات افراد در مورد پزشکان و پروسیجرهای زیبایی را منتشر می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا