وب گردی

آیا عوارض واکسن آنفولانزا از فواید آن بیشتر است ؟

آیا عوارض واکسن آنفولانزا برای همه یکسان است؟ چه کسانی بیشتر تحت تاثیر عوارض واکسن آنفولانزا هستند؟ آنفولانزا در رده بیماری های تنفسی به شدت مسری قرار دارد. در اغلب موارد این ویروس باعث انتشار آلودگی در ریه و گلو می شود. عدم درمان به موقع موجب بروز عفونت های باکتریایی و حتی ذات الریه خواهد شد. بهترین شیوه برای پیشگیری از این بیماری ویروسی تزریق واکسن می باشد.

تحت چنین شرایطی می توانید از شر این بیماری در امان باشید. بارها عوارض واکسن آنفلوآنزا در تحقیقات مختلف بررسی شده است. بر اساس جدیدترین بررسی های صورت گرفته این واکسن می تواند باعث بروز علائم و عوارض خاصی در بدن می شود. همچنین خطر ابتلاء به آنفولانزا را به کمک واکسن تا حدود ۸۸ درصد می توان کاهش داد. فرایند دریافت این واکسن از اواخر شهریور تا نیمه دوم مهر ادامه دارد. همه چیز در مورد واکسن آنفولانزا را در شادمگ بخوانید.

واکسن آنفولانزا چیست و عوارض واکسن آنفولانزا کدامند ؟

عوارض واکسن آنفولانزای فصلی در تمامی رده های سنی بسیار خفیف است. در واقع این واکسن برای پیشگیری از بیماری آنفولانزا تزریق می شود‌. این واکسن میزان مقاومت بدن را در برابر این ویروس افزایش می دهد. هر سال ویروس دچار تغییر می شود. در همین راستا هر سال نسخه جدیدی از واکسن تولید و عرضه می شود.

در واقع واکسن هایی که سال گذشته دریافت کرده اید، در سال جدید اثربخشی نخواهد داشت. برای گروه های حساس جامعه این واکسن در دوز تزریق می شود‌. افراد واجد شرایط می توانند در بازه زمانی مشخص نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.

واکسن آنفولانزا - عوارض واکسن آنفولانزا

انواع واکسن آنفولانزا

برخلاف تمامی باورهای رایج واکسن آنفولانزا انواع مختلفی دارد. عوارض واکسن آنفولانزا در هر نمونه ای مشابه است. هر یک از نمونه های مختلف این واکسن دارای ویژگی خاصی هستند‌. طبق اعلامیه جدید وزارت بهداشت جهانی باید نسبت به تزریق این واکسن که مورد تایید وزارت بهداشت جهانی است اقدام کنید.

واکسن های سه ظرفیتی آنفولانزا

این واکسن بدن را در برابر سه نوع ظرفیت از آنفولانزا مقاومت می کند. همچنین نوع سه ظرفیتی مورد تایید وزارت بهداشت جهانی است. این واکسن برای گره سنی ۱۸ تا ۶۴ سال می باشد و حتی نام دیگر آن واکسن تخم مرغی می باشد.

واکسن های چهار ظرفیتی آنفولانزا

برای تمامی افراد بالای ۶ ماه این واکسن مناسب می باشد. همچنین نوع چهار ظرفیتی از ناحیه بازو و در دوز استاندارد تزریق می شود. ویروس رشد یافته در تخم‌ مرغ تولید شده و در ترکیبات آن شامل: آفلوریا، فلوریکس، فلولاول و فلوزون می باشد‌.

واکسن آنفولانزای ضعیف شده

این واکسن برای افرادی ۲ تا ۴۹ سال تزریق می شود‌. همچنین برای افراد باردار و مبتلاء به بیماری های نقص ایمنی به هیچ وجه توصیه نمی شود‌. این واکسن باعث ایجاد واکنش و حساسیت جدی در بدن نخواهد شد.

زمان تزریق واکسن آنفولانزا

با بررسی عوارض واکسن آنفولانزا بهترین زمان برای تزریق آن اواخر شهریور تا نیمه دوم مهر می باشد. در این بازه زمانی بدن آمادگی بیشتری برای دریافت واکسن دارد. همچنین ویروس آنفولانزا از اوایل آبان ماه تشدید می شود. در همین راستا دریافت به موقع واکسن می تواند خطر درگیری با آنفولانزا را کاهش دهد.

تزریق واکسن آنفولانزا - عوارض واکسن آنفولانزاتزریق واکسن آنفولانزا - عوارض واکسن آنفولانزا

شایع ترین عوارض واکسن آنفولانزا

بر اساس تحقیقات و بررسی های صورت گرفته؛ برخی از عوارض واکسن آنفولانزا در تمامی گروه های سنی و با شرایط مشابه کاملا یکسان می باشد. این عوارض پس از ۲۴ ساعت ظاهر می شوند و معمولا پس از چند روز فرد بهبودی کامل را تجربه می کند. این علائم کاملا طبیعی است و به نوعی بدن با نوع خفیف بیماری در حال مبارزه می باشد.

  • احساس درد و التهاب در محل تزریق: محل تزریق واکسن تا چند ساعت قرمز و ملتهب خواهد بود‌. این علائم کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی وجود ندارد.
  • سردرد و دردهای ماهیچه ای: احساس درد در ناحیه سر طبیعی می باشد و پس از چند ساعت بهبود پیدا می کند. فرد دریافت کننده واکسن درد خفیفی را در ماهیچه های خود نیز احساس خواهد کرد.
  • سرگیجه و غش کرد: برخی از افراد سرگیجه و غش کردن را نیز تجربه می کنند.
  • تب بالای ۳۸ درجه: در صورت مواجه شدن با چنین علامتی مراجعه به پزشک را در اولویت نخست خود قرار دهید.
  • واکنش های آلرژیک شدید: در برخی از موارد خاص فرد واکنش های شدیدی نظیر کهیر، مشکلات تنفسی، تند شدن ضربان قلب و حتی ضعف شدید در بدن را احساس می کند.

چه کسانی مجاز به دریافت واکسن آنفولانزا نیستند ؟

عوارض واکسن آنفولانزا می تواند برای گروهی از افراد جامعه خطرناک باشد. در همین راستا باید چنین افرادی نسبت به تزریق واکسن اقدام نکنند. در حالت کلی پیش از تزریق باید مراجعه به پزشک را در اولویت نخست قرار دارد. تحت چنین شرایطی بدون دغدغه و نگرانی می توانید واکسن خود را تزریق کنید.

  • نوزادان زیر ۶ ماه
  • زنان باردار و شیرده
  • تجربه واکنش و حساسیت به مواد دارویی تزریقی
  • افراد مبتلاء به بیماری های خاص نظیر پارکینسون و ام اس
  • افراد درگیر با بیماری دیابت و کلیوی
  • سابقه آسم و بیماری های تنفسی
  • افراد مبتلاء به بیماری های مغزی
  • افرادی که با بیمارانی خاص در تماس هستند
  • گروه سنی بالای ۶۵ سال

زمان تزریق واکسن آنفولانزا - عوارض واکسن آنفولانزازمان تزریق واکسن آنفولانزا - عوارض واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا برای چه کسانی ضروری است‌ ؟

عوارض واکسن آنفولانزا در گروه های سنی مختلف به هیچ وجه یکسان نیست. برای گروهی از افراد دریافت این واکسن کاملا ضروری می باشد. همچنین تزریق در موعد مقرر بسیار مهم است؛ در غیر این صورت واکسن هیچ گونه فایده ای برای فرد دریافت کننده نخواهد داشت. افرادی که در رده دریافت کنندگان ضروری واکسن قرار دارند؛ شامل موارد زیر هستند:

  • کودکان بین ۶ ماه تا ۶ سال
  • افراد بالای ۵۰ سال
  • افراد با شاخص توده بدنی بالای ۴۰
  • مبتلایان به بیماری های متابولیک و خاص
  • خانم هایی که قصد بارداری در فصل پاییز و زمستان را دارند.
  • مصرف کنندگان قرص آسپرین
  • افراد مبتلاء به بیماری های ریوی حاد
  • بیماران مبتلاء به نقص ایمنی

برنامه تزریق واکسن آنفولانزا ؛ عوارض واکسن آنفولانزا

عوارض واکسن آنفولانزا محدود به چند مورد خاص است. همچنین عوارض به صورت خفیف ظاهر می شوند و پس از چند ساعت بهبود پیدا می کنند. افراد بالای ۱۸ سال سالانه یک دوز دریافت می کنند. همچنین گروهی سنی ۹ سال به بالا نیز مجاز به دریافت یک دوز می باشد. کودکان ۶ ماه تا ۸ ساله نیز مجاز به دریافت دو دوز هستند‌. در صورتی که کمتر از دو دوز دریافت کرده باشند؛ باید نسبت به تزریق دوز دوم اقدام کنند.

سخن آخر

به طور کلی افراد در سنین مختلف باید نسبت به دریافت این واکسن اقدام کنند. برای گروه سنی ۶ ماه تا ۸ سال دو دوز تزریق می شود. افرادی که قصد بارداری در فصل پاییز و زمستان را دارند؛ باید تزریق این واکسن را در اولویت نخست خود قرار دهند. بر اساس شرایط سنی و جسمی دوز دریافتی و نوع واکسن تعیین می شود.

***

میانگین امتیازات ۵ از ۵

پایان

منبع: مجله شاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا