وب گردی

آیا ما افرادی با قدرت های خاص داریم؟

وقتی فیلم های ابرقهرمانی را تماشا می کنیم، ممکن است آرزو کنیم ای کاش چنین افرادی در دنیای واقعی وجود داشتند. اما بد نیست بدانید که ما سوپرمن داریم. با این تفاوت که آنها به دنبال نجات جهان از نیروهای اهریمنی نیستند. ممکن است در مردان ایکس افرادی با پنجه‌های غول‌پیکر مانند ولورین نداشته باشیم یا نتوانیم از چشم‌هایمان لیزر شلیک کنیم، اما دانشمندان می‌گویند بدن و مغز ما این پتانسیل را دارد که قدرت‌های به ظاهر «فوق بشری» داشته باشد. در این مقاله با افرادی که ویژگی های خاصی دارند آشنا می شویم.

جهش ژنتیکی یا یادگیری؟
گاهی اوقات ابرانسان ها از طریق جهش های ژنتیکی ایجاد می شوند، کمی مانند داستان های علمی تخیلی. برای مثال، شرپاهای هیمالیا توانسته اند با ژن هایی که قدرت و استقامت آنها را افزایش داده، خود را با زندگی در ارتفاعات وفق دهند. اما سایر قدرت های مافوق بشری را می توان به دست آورد. قهرمانان ذهنی که شاهکارهای حافظه را انجام می دهند معتقدند که هر کسی می تواند به توانایی ذهنی خود دست یابد. همانطور که در مورد کوهنورد الکس هانولد دیده می شود، می توان حتی با آمادگی مناسب بر ترس غلبه کرد. مردی که برای بالا رفتن از دیوارهای صخره ای بدون طناب با مرد عنکبوتی مقایسه شده است. دانشمندان به تازگی متوجه شده اند که در بدن و ذهن این افراد چه می گذرد. آنها به این نتیجه رسیدند که ژن ها به ما توانایی های خاصی می دهند، اما بیشتر ما انسان ها پتانسیل های بکر و دست نخورده ای داریم. در زیر تنها چند نمونه از این ابرقهرمانان آورده شده است.

Abernethers الکس هانولد
برای اکثر مردم، حتی دیدن عکسی از الکس هانولد که تنها با انگشتانش از صخره آویزان شده است برای ایجاد لرز در ستون فقرات او کافی است. در سال ۲۰۱۶، زمانی که دانشمندان مغز کوهنورد مشهور جهان را با استفاده از MRI ​​عملکردی اسکن کردند، چیزی شگفت‌انگیز کشف کردند. آمیگدال ناحیه ای از مغز است که با ترس همراه است. آمیگدال هانولد در پاسخ به مشاهده تصاویر ترسناک گرافیکی کاملاً بی صدا و خنثی بود که معمولاً باعث فعالیت شدید در آمیگدال می شود. از نظر ساختاری، مغز او کاملاً طبیعی است و هانولد مدتهاست که نترس بودن او را انکار کرده است. عصب شناس جین جوزف، که فعالیت مغز هانولد را مطالعه کرد، گفت: “شاید او با تمرکز بر برنامه ریزی دقیق هر حرکت، خود را شرطی کرده است تا فعالیت های مغزی خاصی را متوقف کند.” این ابرقدرتی است که می توانیم از آن بهره ببریم. روانشناسان از تکنیک های شرطی سازی مشابهی برای کمک به افراد برای غلبه بر ترس ها استفاده می کنند و علم اعصاب نشان می دهد که چگونه خاطرات ترس شکل گرفته و پردازش می شوند و می توان آنها را خنثی کرد. البته نباید فراموش کرد که او توانایی های بدنی خوبی دارد. ترس از انجام کارهای سخت کافی نیست و رفتار پرخطری که این روزها در اینستاگرام رایج شده برای جذب مخاطب و درآمد عاقلانه نیست.

الکس هانولد

افراد شرپا با سازگاری فوق العاده
تاتوم سیمونسون، که در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، ژنتیک و فیزیولوژی سازگاری با ارتفاع را مطالعه می‌کند، می‌گوید: انسان‌ها هنوز در حال تکامل هستند و مردم شرپا نپال نمونه کاملی از تکامل ابرقدرت‌ها هستند. اعضای این گروه قومی بیش از ۶۰۰۰ سال در ارتفاع ۴۲۰۰ متری زندگی کرده اند که تقریباً ۴۰٪ اکسیژن کمتری نسبت به سطح دریا وجود دارد. به طور معمول، هنگامی که سطح اکسیژن کاهش می یابد، بدن انسان گلبول های قرمز بیشتری را که حامل اکسیژن هستند پمپ می کند، اما این امر خون را غلیظ می کند و می تواند منجر به هیپوترمی یا حتی مرگ شود. با این حال، شرپاها چندین جهش ژنتیکی دارند که به آنها اجازه می‌دهد سطح گلبول‌های قرمز خون را پایین نگه دارند در حالی که میتوکندری‌های موجود در سلول‌هایشان از اکسیژن به طور مؤثرتری استفاده می‌کنند. سیمونسون عملکرد تبتی‌ها را در ارتفاعات پایین‌تر مطالعه کرد و دریافت که آنها این توانایی را حتی در سطح دریا حفظ می‌کنند، قدرتی که او امیدوار است به افرادی که به دلیل بیماری‌های تنفسی یا قلبی عروقی سطح اکسیژن خون آنها به طور مزمن پایین است، کمک کند.

مردم باجائو شنای فوق العاده
دلیلی وجود دارد که ما عاشق ابرقهرمانانی مانند سوپرمن که در ارتفاعات پرواز می کند یا آکوامن که در اعماق اقیانوس شنا می کند دوست داریم: آنها می توانند به جاهایی بروند که ما نمی توانیم. غواصان آزاد برای شنا در آبهای عمیق نیازی به تجهیزات ندارند. مردم باجائو در فیلیپین، مالزی و اندونزی به دلیل توانایی خود برای ماندن در زیر آب به مدت ۱۳ دقیقه در عمق ۷۰ متری شهرت دارند. دانشمندان می گویند که قوم باجائو، مانند شرپاها، دارای مزیت ژنتیکی برای استفاده موثرتر از اکسیژن هستند. با این حال، از آنجایی که آنها با شکل فوری تری از محرومیت اکسیژن مواجه هستند، طبیعتاً به مکانیسم سریع تری مجهز هستند. انتخاب طبیعی در طول زمان باعث شده تا طحال های بزرگتری داشته باشند. طحال حاوی گلبول های قرمز اکسیژن دار است. هنگام غواصی، طحال آنها منقبض شده و این ذخیره را در خون آزاد می کند.

مردم باجاو

سوپر چابکی ایسائو ماچی سامورایی
در داستان‌ها، موجودات افسانه‌ای مانند خون‌آشام‌ها و گرگینه‌ها چابکی استثنایی، توانایی حرکت با تعادل، هماهنگی و چابکی فوق‌العاده دارند. در زندگی واقعی، ترکیبی از ژنتیک و آموزش به برخی افراد توانایی انجام حرکات فوق بشری را می دهد. شمشیرزن ایسائو ماچی را در نظر بگیرید. اگر گلوله ای به سمت او شلیک کنید، او می تواند با چرخاندن شمشیر خود او را در هوا به دو نیم کند یا باب ماندون، تیرانداز افسانه ای که نشان داده است تفنگ خود را در کمتر از یک دهم ثانیه سریعتر می کشد. از زمان پاسخگویی مغز متوسط ​​انسان. او با احتیاط شلیک می کند. دانشمندان هنوز در تلاشند تا بفهمند چگونه سیستم عصبی مرکزی به افراد کمک می کند تا به طور ناخودآگاه چنین حرکات پیچیده ای را برنامه ریزی و اجرا کنند.

ایسائو ماچی سامورایی

Super Memory Mental Heroes
تصور کنید ترتیب یک دسته کارت را در ۲۰ ثانیه به خاطر بسپارید یا نام و چهره چند صد غریبه را در چند دقیقه حفظ کنید. برای برخی از قهرمانان ذهنی که در مسابقات قهرمانی حافظه سالانه ایالات متحده آمریکا شرکت می کنند، چنین وظایفی مانند آب خوردن است. بنیانگذار چمپیونشیپ، آنتونی دوتینو می‌گوید که هیچ چیز خاصی در مورد قهرمانان حافظه وجود ندارد جز اینکه تمرین کرده‌اند. دوتینو و پسرش مایکل برنامه های آموزش حافظه را اجرا می کنند و می گویند هر کسی در هر سنی می تواند حافظه خود را بهبود بخشد. برای اثبات این ادعا، مایکل دوتینو با دانشمندان علوم اعصاب همکاری کرد تا چگونگی تأثیر آموزش حافظه بر فعالیت مغز را بررسی کند. اکنون تحقیقات نشان می دهد که چگونه تکنیک های حافظه با تشکیل شبکه هایی در مغز برای اتصال خاطرات جدید با خاطرات قدیمی کار می کنند. علاوه بر این، مطالعه ای در ژورنال Neuron نشان داد که افراد تنها با شش هفته تمرین می توانند حافظه خود را به طرز چشمگیری بهبود بخشند.

منبع: فرارو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا