وب گردی

ازدواج و تأخیر در ازدواج از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی

ازدواج یک سنت الهی و به تعبیر قرآن کریم مایه آرامش انسان است; ایجاد خانواده برای زن و مرد از جمله مواردی است که کارشناسان آن را مایه رشد و تکامل انسان می دانند; چرایی و چگونگی ازدواج نیز از جمله مواردی است که در سال های اخیر با تغییراتی همراه بوده است و می توان گفت که این پرسش در هر دهه با یک دهه دیگر متفاوت است. در گذشته ازدواج توسط دوستان و آشنایان انجام می شد و بسیاری از جوانان از طریق خانواده با هم آشنا می شدند، اما در سال های اخیر به دلیل حضور بیشتر جوانان در جامعه و حضور در دانشگاه، ازدواج های سنی دستخوش تغییراتی شده است.

آمار ازدواج، این رابطه آسمانی نیز به دلایل متعدد و بر اساس آنچه سازمان ثبت احوال کشور به صورت رسمی در سایت خود منتشر می کند، در سال های اخیر با تغییراتی همراه بوده است. از ابتدای سال جاری تا اول دی ماه ۳۸۲ هزار و ۵۹۷ واقعه ازدواج به ثبت رسیده است. همچنین ۱۶۲ هزار و ۸۸۵ مورد طلاق نیز در سراسر کشور به ثبت رسیده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای مراسم عقد سوالات و توصیه هایی را در خصوص ازدواج مطرح کردند که به بخشهایی از آن اشاره می کنیم.

همجنس گرایی زن و مرد مایه آرامش است

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم ازدواج سال ۱۳۵۴ فرمودند: در قرآن آیه ای وجود دارد که «مردان را از مردان بگیرید تا دیگران زنده بمانند». تا جایی که یادم می آید در قرآن دو جا با تعبیر «مسکن» و «از آیات خلقت همسرانت با آنها زندگی کنند» وجود دارد. «خداوند متعال مرد را شوهر از نوع خود، زن را زن، مرد را شوهری از جنس خودش قرار داد، «الیسکون الیاس» تا انسان – چه مرد و چه زن – با او آرامش داشته باشد. شوهر یا همسرش

برکات و فواید ازدواج

رهبر انقلاب نیز در مراسم ازدواج یک زوج در سال ۱۳۵۹ فرمودند: «فرصت ازدواج و آرامش در خانواده یکی از مهمترین فرصت های زندگی برای زن و مرد است. وسیله ای برای تسلی، وسیله ای برای یافتن حامل غم و اندوهی که مردم در طول زندگی به آن نیاز دارند. صرف نظر از نیازهای طبیعی انسان که نیازهای غریزی و جنسی است، مسئله تولید مثل و تولد فرزند یکی از لذت های بزرگ زندگی است.

وی ادامه داد: بنابراین از هر زاویه ای که به آن بنگریم، می بینید که ازدواج یک امر مبارک و یک پدیده بسیار مفید است. البته مهم ترین فایده ازدواج، تشکیل خانواده است و بقیه مسائل فرعی و جزئی یا پشتوانه این مشکل است; مانند تولید مثل یا ارضای غرایز انسان، همه آنها درجه ۲ هستند که درجه اول ایجاد خانواده است.

اصل قضیه؛ محیط خانواده سالم، نه فرزندان و ثروت

وی همچنین در سال ۱۳۵۲ در مراسم عروسی اظهار داشت: اصل ازدواج، ازدواج دختر و پسر و تشکیل خانواده است. به محض اینکه دختر و پسر با هم آشنا می شوند و ازدواج شرعی انجام می شود و زن و شوهر می شوند، کانون خانواده ایجاد می شود و خانواده جدیدی تشکیل می شود. شرع مقدس خانواده مسلمان و سالم را دوست دارد. وقتی خانواده تشکیل می شود، برکات زیادی در آن وجود دارد، نیازهای زن و شوهر برآورده می شود و نیازهای انسان ادامه می یابد. اما مسئله اصلی فرزندان، زیبایی و ثروت نیست. اصل قضیه این است که دو نفر یک زندگی مشترک را تشکیل دهند و آن محیط باید یک محیط سالم باشد.

تشکیل خانواده؛ مهمترین فایده ازدواج

رهبر انقلاب اسلامی نیز در مراسم ازدواج دیگری در سال ۷۶، با اشاره به تشکیل خانواده به عنوان مهمترین مزیت ازدواج، گفتند: موضوع ازدواج و تشکیل خانواده در مقدسه شرع بسیار مهم است و فواید زیادی دارد، اما مهم ترین فایده و هدف ازدواج، تشکیل خانواده است. نفس ازدواج و تشکیل واحدی جدید مایه آسایش زن و مرد و سیال کمال و کمال شخصیت آنان است. بدون آن، زن و مرد هر دو ناقص هستند. همه مسائل دیگر در درجه دوم اهمیت قرار دارند. اگر این مرکز سالم و پایدار شود، آینده و وضعیت کنونی جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد».

به تعویق انداختن ازدواج خلاف فطرت و مصلحت انسان است

حضرت آیت الله خامنه ای در سال ۱۳۷۵ در یک مراسم عقد فرمودند: «اینکه برخی سن ازدواج را که در غرب و تمدن غرب مشترک است، مانند اکثر چیزهایشان، سن ازدواج تعیین می کنند، اشتباه و ضد بشری است. فطرت و مصلحت و زاییده کسانی است که اقبال شهوتران و لجام گسیخته دارند. می خواهند جوانی را به خوشی بگذرانند، به قول خودشان به هوس هایشان بپردازند، بعد از بیکاری و خاموش شدن آتش، حالا به سراغ خانواده می روند. می بینید زندگی خانوادگی در غرب این گونه است. بسیاری از طلاق ها، ازدواج های ناموفق، زن و شوهرهای بی وفا، تجاوزات جنسی زیاد، حسادت کم، زندگی خانوادگی به این معناست.

ازدواج؛ از نعمت ها و اسرار بزرگ خلقت

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران؛ در ادامه وی در سال ۱۳۷۹ گفت: ازدواج یکی از نعمت های بزرگ خداوند و از اسرار خلقت است و یکی از دلایل بقا، دوام و سلامت جوامع است.

ازدواج؛ هم نیاز و هم الزام

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۶۴ تأکید کردند: «ازدواج هم واجب است و هم واجب. از آنجایی که تعهد است، این تعهد باید در موعد مقرر و طبق مقررات انجام شود. در زمان مناسب، یعنی.

معیارهای انتخاب؛ ایمان، عفت، امانت و صداقت

رهبر انقلاب اسلامی در سال ۶۴ در مراسم ازدواج; گفتند: همان سنگ و همان کرامت کیست؟ ممکن است یک نفر بیاید دختر ما را تقدیم کند، ممکن است مثل ما نباشد، یک شأن را تشخیص دهیم، ما را به هم معرفی کردند، تعریف کردند و گفتند: «المؤمن کفو المو». «منه» مؤمن با شأن مؤمن است، مگر آن که خدای ناکرده دخترت را تقدیم کند مؤمن نباشد، این حرف دیگری است، اما اگر مؤمن باشد، مانند دختر تو است. ، ممکن است زشت باشد ، ممکن است بی پول باشد ، ممکن است پدرش نام و رسم نداشته باشد ، ممکن است شغلی نداشته باشد که پول زیادی به همراه داشته باشد ، وقتی می روی برای پسرت خواستگاری می کنی ، وقتی آن دختر مومن را پیدا می کنی ، او خوب است، متواضع است، خیلی زیبا نیست، تحصیلکرده نیست، نیست، پدرش نام و رسم ندارد، او ندارد، او ندارد، او ندارد، او هیچ وسیله ای نمی آورد، او ندارد. آوردند، آن که ملاک است از آن چیزی نیست، فقط ایمان و عفت و توکل و صداقت است؛ البته آنها را مطالعه کنید».

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا