فناوری

اعلام شاخص‌های ۱۰ گانه ارزیابی آثار جایزه روستاآزاد

عضو شورای سیاستگذاری جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد با بیان اینکه نامزدهای جایزه روستاآزاد با شاخص‌های ۱۰ گانه مورد ارزیابی قرارمی‌گیرند، گفت: اگر هر فرد یا اثری بتواند جامعه بیشتری از ایرانیان را تحت‌پوشش قرار دهد و سبب ترویج خدمت‌رسانی شود در کانون توجه جایزه قرارمی‌گیرد.

عضو شورای سیاستگذاری جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد با بیان اینکه نامزدهای جایزه روستاآزاد با شاخص‌های ۱۰ گانه مورد ارزیابی قرارمی‌گیرند، گفت: اگر هر فرد یا اثری بتواند جامعه بیشتری از ایرانیان را تحت‌پوشش قرار دهد و سبب ترویج خدمت‌رسانی شود در کانون توجه جایزه قرارمی‌گیرد.

سیدمحمدصادق امامیان در گفت‌وگو با مجله تیتر ۱۲ به نقل از ایسنا، با بیان اینکه محورهای ۴ گانه جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد با شاخص‌های ۱۰ گانه داوری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: «نوآوری، خلاقیت و تحول‌آفرینی»، «مردمی‌سازی و جلب مشارکت عمومی»، «اقتدارآفرینی، اثربخشی و کارایی»، «شفاف‌سازی و پاسخ‌گویی»، «کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری»، «مشروعیت و وفاق اجتماعی»، «پایدارسازی و تثبیت نهادی»، «نفوذ و رقابت‌پذیری بین‌المللی»، «خدمت‌رسانی عمومی گسترده»، «عدالت‌محوری و الگوی ایرانی‌اسلامی»  شاخص‌های ۱۰ گانه داوری جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد را تشکیل می‌دهند.

عضو شورای سیاستگذاری  جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد درباره شاخص «نوآوری، خلاقیت و تحول‌آفرینی» تصریح کرد: مرحوم روستاآزاد مدیری تحول‌گرا بود و به همین دلیل جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد، تحول‌آفرینی و نوآوری را در کانون توجه قرار داده است و این مولفه‌ها جزو شاخصه‌های اصلی داوری این جایزه هستند.

وی با بیان اینکه «مردمی‌سازی و جلب مشارکت عمومی» دومین شاخصه داوری جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد است، اظهار کرد: تلاش برای مردمی‌تر شدن حکمرانی و مشارکت بیشتر جامعه ایرانی به ویژه نخبگان در عرصه حکمرانی از دیگر شاخص‌های داوری جایزه روستاآزاد است و سومین شاخص داوری جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد  «اقتدارآفرینی، اثربخشی و کارایی» در نظر گرفته‌شده است. به طور مثال، با یک «کار فرهنگی و رسانه‌ای» یا «کار فناورانه» خوب می شود به اثربخشی و کارایی حکمرانی کمک‌ کرد.

امامیان با بیان اینکه «شفاف‌سازی و پاسخ‌گویی» از دیگر معیارهای داوری جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد محسوب می شود، اضافه کرد: هر نوآوری در دنیای امروز با شاخص «کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری» مورد بررسی قرار می‌گیرد  از این رو هر اثر یا فردی بتواند عرصه‌ حکمرانی را ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر اجرا کند و حکمرانی در صرفه‌جویی بیشتر طرح‌ها کمک کند در کانون توجه این جایزه قرار می‌گیرد.

هم‌بنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف با بیان اینکه حکومت‌های دنیای امروز از «کاهش مشروعیت نظام‌ سیاسی» رنج‌می‌برند، خاطرنشان کرد: شکاف‌اجتماعی و کاهش مشروعیت نظام اجتماعی از آفات حکومت‌های امروزی به حساب می‌آید. هریک از نامزدهای اعطای جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد که به «افزایش مشروعیت نظام سیاستی» و «وفاق اجتماعی» کمک‌کند، شایستگی بیشتری برای اعطای جایزه دارد.

امامیان با بیان اینکه نه تنها مشروعیت داخلی بلکه مشروعیت بین‌المللی از اهمیت فراوانی برخوردار است، توضیح داد: اداره حکمرانی جوامع امروزی از مرز آن کشور فراتر رفته است و اگر نتوانیم مشروعیت نظام حکمرانی را در حوزه‌های بین‌المللی جاری کنیم، با آثار سوئی که این موضوع دارد در درون کشور مواجه می‌شویم. با توجه به اهمیت تاثیر نفوذ در عرصه بین‌المللی، «نفوذ و رقابت‌پذیری بین‌المللی» جزو شاخص‌های داوری جایزه روستاآزاد محسوب می‌شود. 

وی در پایان شاخص «عدالت‌محوری و الگوی ایرانی اسلامی» و «پایدارسازی و تثبیت نهادی» را از دیگر محورهای داوری جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد دانست و افزود: شاخص خدمات‌رسانی از دیگر معیارهای انتخاب آثار برتر دراین جایزه انتخاب شده است. اگر هر فرد یا اثری بتواند جامعه بیشتری از ایرانیان را تحت‌پوشش قرار دهد و سبب ترویج خدمت‌رسانی شود در کانون توجه جایزه قرارمی‌گیرد.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا