اقتصاد

افزایش ۲۵۰۰ مگاآمپر ظرفیت برق استان تهران

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران، از افزایش ۲۵۰۰ مگاآمپر ظرفیت برق در استان‌های تهران، البرز و قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار برنا، فرهاد شبیهی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران، در بیست و چهارمین نمایشگاه صنعت برق کشور با تاکید بر نقش اساسی شرکت برق منطقه‌ای تهران در تأمین زیرساخت‌های صنعت برق کشور، اظهار داشت: برق منطقه تهران به عنوان تأمین‌کننده اصلی زیرساخت‌های کلان‌شهر تهران و استان‌های تهران، البرز و قم، مسئولیت توسعه شبکه‌های انتقال و فوق توزیع برق را برعهده دارد و تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، برق را با کیفیت مناسب و به صورت پایدار به مصرف‌کنندگان ارائه کنیم.

وی افزود: تهران به عنوان یک ابرشهر و پایتخت کشور از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و حدود ۱۰ میلیون مشترک و نزدیک به ۲۰ درصد کل انرژی کشور را تامین می‌کند. به همین دلیل، برنامه‌های توسعه‌ای گسترده‌ای در نظر گرفته شده است که شامل افزایش ۲۵۰۰ مگاآمپر به ظرفیت برق استان‌های تحت پوشش است. همچنین نصب ۱۴۰۰ مگاوار خازن در لایه‌های ۲۰۰ و ۴۰۰ کیلوولت نیز در دستور کار قرار دارد که اقدامی بی‌سابقه در سطح کشور است.

شبیهی با اشاره به نقش شرکت در حفظ پایداری شبکه برق این مناطق گفت: سال گذشته بالاترین رشد توسعه ظرفیتی را در کشور داشتیم که بیش از ۸ درصد بود و امسال نیز با اجرای مگاپروژه‌های جدید، تلاش می‌کنیم ظرفیت برق را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.

وی همچنین تاکید کرد: شرکت برق منطقه‌ای تهران در کنار وظایف اصلی خود، به مسئولیت اجتماعی نیز توجه ویژه دارد و از مصرف‌کنندگان می‌خواهیم تا با مصرف بهینه و مناسب، به ما در این مسیر کمک کنند. یکی از اولویت‌های ما کاهش شدت مصرف انرژی در کشور است و در این راستا اقدامات متعددی انجام شده است.

شبیهی در ادامه افزود: ما در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز برنامه‌هایی داریم و تلاش می‌کنیم بخشی از تولید برق را به ظرفیت‌های محلی و انرژی‌های پایدار اختصاص دهیم. این اقدام می‌تواند به بهبود شاخص‌های کیفی برق کمک کند.

 وی به نقش صنعت برق در توسعه بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: طی چند سال اخیر، بخش خصوصی در صنعت برق کشور رشد چشمگیری داشته است و اکنون بیش از ۹۵ درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت برق، تولید داخلی است.

تشویق بخش خصوصی و نوسازی شبکه برق تهران

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران، به بیان رویکردهای کلیدی دولت و بخش خصوصی در حوزه برق و انرژی پرداخت و با تاکید بر تلاش دولت برای تسهیل‌گری در حوزه رگولاتوری و اصلاح قوانین، گفت: این اقدامات به رونق کسب و کارها کمک می‌کند.

شبیهی همچنین به نمایشگاه صنعت برق اشاره کرد و گفت: این رویداد چند وجهی می‌تواند در حوزه‌های مختلف فناوری، تولید و دانش بنیان‌ها رشد قابل توجهی داشته باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: تمرکز دولت بر افزایش ظرفیت بخش خصوصی، به ویژه در حوزه انرژی‌های خورشیدی و همکاری با شرکت‌های مختلف از جمله ساتبا، نقش مهمی در بهبود وضعیت نیروگاهی کشور دارد.

مدیرعامل شبکه برق منطقه ای به تشویق سرمایه‌گذاری مردمی در این حوزه اشاره کرد و افزود: با همکاری‌های صورت گرفته، بخشی از ظرفیت نیروگاهی کشور در حال تامین است.

در خصوص شبکه‌های فرسوده، شبیهی اذعان داشت: تهران با یک شبکه قدیمی و فرسوده مواجه است که مدیریت آن هزینه‌بر است.

وی تاکید کرد: شاخص‌های شبکه در حد استانداردهای بین‌المللی قرار دارد و تلفات شبکه انتقال کمتر از سه درصد است.

وی همچنین از برنامه‌های نوسازی تجهیزات در تهران خبر داد و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته، ظرفیت تولید برق در این استان بهبود خواهد یافت.

 شبیهی تصریح کرد: اقتصاد برق وضعیت مناسبی ندارد و نرخ‌های کنونی حتی به یک سنت هم نمی‌رسد، در حالی که نرخ‌های جهانی بسیار بالاتر از این مقدار است.

با همکاری مردم و صنعت، پایداری شبکه برق حفظ شد

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران، خطر نشان ساخت: این برنامه‌ها، با همکاری مردم و شرکت‌های توزیع، موفق به تامین پایدار شبکه برق شدند و از قطع برق جلوگیری شد. 

شبیهی از همکاری رسانه‌ها در برقراری ارتباط با مصرف‌کنندگان نیز تقدیر کرد و گفت که تلاش‌های صورت گرفته از وقوع قطعی‌های گسترده جلوگیری کرده است.

وی با اشاره به شرایط بحرانی شبکه‌های برق در دیگر کشورها، به عنوان مثال کوبا که اخیراً دچار قطع برق شده بود، اظهار داشت: تمام تلاش‌ها معطوف به این است که ایران به چنین شرایطی دچار نشود.

وی تاکید کرد: شبکه برق ایران با وجود فرسودگی در برخی نقاط، از پایداری بالایی برخوردار است و تیم‌های عملیاتی به صورت ۲۴ ساعته در حال آماده‌باش هستند.

شبیهی در خصوص عدم مشارکت بیشتر بخش خصوصی در صنعت برق، مشکل اصلی را وضعیت اقتصادی صنعت برق دانست و بیان کرد: ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه برای شرکت‌های خصوصی بالا است.

وی افزود: تلاش‌های زیادی برای ایجاد جذابیت برای بخش خصوصی صورت گرفته و از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران دعوت به مشارکت در این حوزه شده است، به ویژه در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و بورس انرژی.

شبیهی همچنین بر اهمیت جذب سرمایه‌گذاری خرد در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کرد و گفت: این اقدام می‌تواند به کاهش تلفات شبکه و تولید انرژی در محل مصرف کمک کند.

پایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا