گوناگون

انیمیشنی ببعی قهرمان: برندسازی وطنی برای کودکان ایرانی

انیمیشن ببعی قهرمان که در میان آثار انیمیشنی جشنواره فیلم فجر پارسال جایگاه خاصی داشت از اوایل مهر اکران شد. این اثر به پشتوانه برندی که سال هاست در قالب انیمیشن دوبعدی ببعی از شبکه پویا پخش می‌شود، سابقه ذهنی مناسبی برای مخاطب دارد ولو اینکه این بار، سه بعدی و در فضایی فانتزی‌تر ساخته شده است.

از سوی دیگر این کار، داستانی منظم و قصه‌گو دارد. داستان با معرفی شخصیت‌ها و با توجه به اینکه ممکن است مخاطب، اصلاً مجموعه کارتون‌های ببعی را ندیده باشد، بازتعریف مجدد می‌شود و آنگاه قصه‌ای سر و شکل می‌گیرد که ابتدا، میانه و پایان منطقی دارد. قصه‌ای که در آن رقابت میان خیر و شر به درستی چیده شده و پایانی نفس گیر دارد. ریتم در کل کار تقریباً حفظ شده و آیتم‌های موسیقیایی و ترانه‌ها که اکثراٌ براساس موسیقی ایرانی و فولکور شکل گرفته به درستی در جای جای اثر نشانده شده‌اند.

تیم سازنده ببعی قهرمان «نه از پی حشمت و جاه» و «نه از بد حادثه» و عبوری این کار را ساخته‌اند بلکه سال‌هاست کارشان انیمیشن‌سازی است و به قول معروف این کاره‌اند. اما ببعی قهرمان به پشتوانه کارتون دوبعدی خود و جایگاهی که دارد و با توجه به محصولات جانبی با کیفیتی که با قیمت مناسب نیز تولید و عرضه شده، جلوتر از هر برند حوزه کودکی، قابلیت ترند شدن برند دارد

علاوه بر داستان، ببعی قهرمان در حوزه فنی و گرافیک هم کار خوش آب و رنگ و قابل دفاعی است که بی‌شک این استحکام در ساخت، به سابقه سازندگان اثر برمی‌گردد. حسین صفارزادگان یکی از دو کارگردان ببعی قهرمان، سال هاست در حال ساخت سریال ببعی است و فیلم انیمیشنی «فهرست مقدس» از جمله کارهای اوست. میثم حسینی نیز با آثاری مانند «دا»، «نورالدین»، «قدمگاه» و «یکی از چهار نفر» برای اهالی این حوزه نامی آشناست. مقداد اخوان سال ها برای ببعی و شخصیت‌های پیرامونی‌اش نوشته و محمد مهدی مشکوری نیز سابقه فراوانی در تولید آثار انیمیشنی دارد و تقریباً روزی نیست که شبکه پویا، کاری را پخش کند و اسم او را به عنوان تهیه کننده نبینیم.

این یعنی تیم سازنده ببعی قهرمان «نه از پی حشمت و جاه» و «نه از بد حادثه» و عبوری این کار را ساخته‌اند بلکه سال‌هاست کارشان انیمیشن‌سازی است و به قول معروف این کاره‌اند. اما ببعی قهرمان به پشتوانه کارتون دوبعدی خود و جایگاهی که دارد و با توجه به محصولات جانبی با کیفیتی که با قیمت مناسب نیز تولید و عرضه شده، جلوتر از هر برند حوزه کودکی، قابلیت ترند شدن برند دارد و می‌تواند تبدیل به اولین برند فرهنگی- تجاری حوزه کودک شود. برندی که می‌بایست به تمامی ابعادی وجود آن در قالب قهرمانی تاثیرگذار فکر کرد تا به مانند نمونه های پیشین فروکش نکند.

برند ببعی می‌تواند جریان سازی فرهنگی و رسانه‌ای عمیقی داشته باشد و محصولات به مانند محصولاتی مثل کارتون کیتی و …کاملاً بومی گسترش یابند. با این نگاه اکران انیمیشن ببعی قهرمان قابل توجیه است و می‌توان آن را استمرار مسیر برندسازی یک شخصیت کارتونی ایرانی دانست. اکران ببعی قهرمان اگرچه زیر سایه آغاز سال تحصیلی و همزمانی با رخدادهای پرشمار منطقه قرار گرفت اما همچنان این ظرفیت را دارد که با تبلیغات بیشتر و با توجه به خلاء آثار حوزه کودک در حوزه نمایش با اقبال بیشتری همراه شود.

منبع: فیلیمو

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا