اگر این مؤمنان را در زمین به قدرت رسانیم، اینگونه عمل میکنند!
کسانى که اگر آنان را در زمین به قدرت رسانیم، نماز بر پا مىدارند و زکات مىدهند و به کارهاى پسندیده دعوت مىکنند و از کارهاى ناپسند باز مىدارند؛ و پایان همهى امور براى خداست. (حج۴۱)
اگر قدرت و امکانات، در دست افراد صالح باشد، بهرهبردارى صحیح مىکنند و همچون خودکامگان و جباران، به عیش و نوش و لهو و لعب نمىپردازند، و در غرور و مستى فرو نمىروند، بلکه پیروزیها را نردبانى براى ساختن جامعه قرار مىدهند و به سراغ نماز و زکات و امر به معروف و نهی از منکر مىروند.
توصیفی که خدای متعال در درجهی اول بیان میکند: «أَقَامُوا الصَّلَاهَِ وَ آتَوُا الزَّکَاهََ»
آنها ارتباطشان با خدا محکم و با خلق خدا نیز مستحکم است؛ چرا که “صلاه” سمبل پیوند با خالق است و “زکات” رمزى براى پیوند با خلق است. نماز سمبلی است برای ذکر خدا و توجه و جهتگیریِ خداییِ یک جامعه. اقامه نماز اشاره است به اینکه اینها تعبّد را و توجّه به خدا و توجّه به معنویّت را گسترش میدهند.
«آتَوُا الزَّکَاهََ»؛ به این معنا است که اینها تعدیلی در ثروت ایجاد میکنند. با توجه به روایاتی که در باب زکات هست که میگوید زکات موجب تعدیل ثروت است.
وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ
امر به معروف و نهى از منکر پایههاى اساسى ساختن یک جامعه سالم محسوب مىشود. و تنها به این معنا نیست که بگوییم این کارِ خوب را انجام دهید یا فلان کارِ بد را انجام ندهید. امر کردن و گفتن، یکی از جلوههای امر به معروف و نهی از منکر است.
امر به معروف و نهی از منکر معنای وسیعی دارد، به امیرالمومنین گفتند چرا با معاویه میجنگی؟ فرمود برای اینکه امر به معروف و نهی از منکر واجب است. امام حسین نیز خروجش از مدینه را برای امر به معروف و نهی از منکر بیان میکند.
در حقیقت، پیروزى مؤمنان، زمینه بندگى و تعاون مالى و فرهنگى را فراهم مىکند و غفلت و غرور را از بین مىبرد. زیرا حاکمان مؤمن هم در فکر ارتقاى روحى و رشد امور معنوى هستند و هم به دنبال رفاه و حل مشکلات اقتصادى و فقرزدایى و اصلاح جامعه.
منبع: فارس