بارکلیز با پرداخت ۱۹.۵ میلیون دلار به شکایت سهامداران پایان داد
[description]
به گزارش خبرنگار برنا از رویترز، بانک بارکلیز بریتانیا (Barclays) موافقت کرد با پرداخت ۱۹.۵ میلیون دلار، شکایت سهامدارانی را که این بانک را به تقلب در اوراق بهادار متهم کرده بودند، حل و فصل کند. این شکایت به دلیل فروش ۱۷.۷ میلیارد دلار بدهی بیش از حد مجاز توسط این بانک مطرح شده بود.
این توافق اولیه که در روز سهشنبه در دادگاه فدرال منهتن ثبت شد، نیازمند تأیید قاضی کاترین پولک فایلا است.
سهامداران ادعا کرده بودند که به اطمیناندهیهای بارکلیز درباره رعایت استانداردهای نظارتی در سیاستها و رویههای داخلی این بانک اعتماد کرده و به همین دلیل دچار زیان شدهاند.
جزئیات فروش بیش از حد
در مارس ۲۰۲۲، بارکلیز اذعان کرد که طی پنج سال گذشته، ۱۵.۲ میلیارد دلار بیشتر از سقف ۲۰.۸ میلیارد دلاری تعیینشده توسط نهادهای نظارتی آمریکا، اوراق ساختاریافته و قابل معامله در بازار عرضه کرده است. چهار ماه بعد، این رقم به ۱۷.۷ میلیارد دلار افزایش یافت. بانک بارکلیز برای جبران این تخلف، پیشنهاد بازخرید اوراق مازاد را مطرح کرد و ۱.۵۹ میلیارد پوند (معادل ۲.۰۱ میلیارد دلار) به این منظور اختصاص داد.
این بانک همچنین صورتهای مالی سال ۲۰۲۱ خود را بازنگری کرد و مدیران ارشد آن این تخلف را «کاملاً قابل پیشگیری» و «اشتباهی خودخواسته» توصیف کردند.
با وجود این توافق، بارکلیز در اسناد دادگاه اعلام کرده است که هیچگونه تخلفی را در این رابطه نمیپذیرد.
در فوریه، قاضی فایلا از رد این شکایت خودداری کرد و اظهار داشت که سهامداران میتوانند تلاش کنند ثابت کنند که مقامات بارکلیز، از جمله جس استالی، مدیرعامل سابق این بانک، رفتارهای «بیملاحظهای» داشتهاند.
وی همچنین گفت که ادعاهای عمومی بارکلیز مبنی بر رعایت قوانین نظارتی ممکن است به نفع سهامداران باشد، زیرا سیستم این بانک برای ردیابی فروش بدهیها «نه تنها عملکرد ضعیفی داشت، بلکه اصلاً وجود نداشت.»
دامنه شکایت و پیشینه مدیرعامل سابق
این شکایت شامل سرمایهگذارانی میشود که در فاصله ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ تا ۱۴ فوریه ۲۰۲۳ سهام بارکلیز (American Depositary Receipts) را خریداری کرده بودند. جس استالی در نوامبر ۲۰۲۱ از سمت مدیرعاملی بارکلیز استعفا داد.
پرونده: In re Barclays Plc Securities Litigation، دادگاه منطقهای جنوبی نیویورک، شماره ۲۲-۰۸۱۷۲.
پایان