اقتصاد

بحران در استلانتیس؛ کرایسلر، مازراتی، DS و لانچیا در آستانه تعطیلی

در حالی که استلانتیس با بحران‌های مالی جدی دست و پنجه نرم می‌کند، برندهای کرایسلر، مازراتی، DS و لانچیا به دلیل کاهش فروش و تقاضا، در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.

به گزارش برنا، اوضاع در استلانتیس یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان خوب پیش نمی‌رود، سود خالص این خودروساز در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به دلیل کاهش تقاضا، ۴۸ درصد سقوط کرد میزان فروش در بازاردر ایالات متحده ۱۶ درصد کاهش یافته است ونمایندگان این شرکت کارلوس تاوارس، مدیرعامل فعلی را مسئول این فاجعه در برند‌های آمریکایی می‌دانند.

در این شرایط پیش‌بینی می‌شود با اتمام قرارداد فعلی مدیرعامل تاوارس در ژانویه ۲۰۲۶، احتمال دارد که این قرارداد تمدید نشود.

جان الکان، رئیس هیئت مدیره استلانتیس در مصاحبه‌ای با بلومبرگ، تأیید کرد که مراحل اداری برای یافتن مدیرعامل جدید آغاز شده است. الکان، که همچنین رئیس هیئت مدیره فراری نیز است، احتمال تمدید قرارداد تاوارس پس از پایان قرارداد پنج‌ساله فعلی را منتفی ندانست.

اگرچه ممکن است تصور شود که استلانتیس قصد دارد تاوارس را کنار بگذارد، اما بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش می‌دهد که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. سخنگوی استلانتیس اعلام کرد که شروع فرایند اداری انتخاب گزینه‌های مدیرعامل جدید روند کاملا عادی است و اضافه کرد که این اقدام ممکن است تأثیری بر تصمیمات آینده این شرکت نداشته باشد، چرا که احتمال دارد تاوارس پس از ژانویه ۲۰۲۶ نیز همچنان در سمت خود باقی بماند.

هشدار تاوارس درباره تعطیلی برند‌های زیان‌ده

استلانتیس ۱۴ برند خودرویی تحت مدیریت خود دارد که همگی حداقل تا پایان این دهه در این مجموعه باقی خواهند ماند. این غول خودروسازی به‌تازگی بار دیگر بر تعهد خود به طرحی که در سال ۲۰۲۱ اعلام شده بود تأکید کرده است، مبنی بر اینکه برای مدت ۱۰ سال در تمامی برند‌ها سرمایه‌گذاری خواهد کرد. با این حال، تنها چند ماه پیش بود که تاوارس هشدار داد ممکن است برند‌های زیان‌ده کنار گذاشته شوند. وی اعلام کرده بود اگر شرکت‌های زیرمجموعه سودآور نباشند، آنها را تعطیل خواهیم کرد. ما نمی‌توانیم برند‌هایی داشته باشیم که سودآور نیستند.

افت ۵۰ درصدی فروش و انتقاد تاوارس از بازاریابی ضعیف

در حالی که شرکت‌هایی مانند DS Automobiles، لانچیا و کرایسلر به سختی برای بقا در حال تقلا هستند، مازراتی نیز وضعیت خوبی ندارد.

تحویل خودرو به مشتریان در نیمه اول سال بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت و تاوارس دلیل این کاهش را بازاریابی ناکارآمد دانست و اظهار داشت: “اگر فروش در حال حاضر کند است، موضوع به بازاریابی برمی‌گردد. ما از نظر کیفیت پیشرفت زیادی داشته‌ایم، اما اکنون باید روی بازاریابی کار کنیم. ما در جذب مشتریان بالقوه ضعف داریم و باید پیام درست را برای جایگاه‌یابی مناسب به مخاطبان هدف برسانیم. “

در شرکت RAM، نگرانی‌هایی درباره کیفیت خودرو‌ها وجود دارد. مدیرعامل استلانتیس، انگشت اتهام را به سمت کارخانه استرلینگ هایتس در میشیگان نشانه گرفت؛ جایی که تعداد زیادی از پیکاپ‌های ۱۵۰۰ جدید پس از خروج از خط تولید نیاز به تعمیر دارند. این مدیر ۶۶ ساله همچنین معتقد است که RAM به دلیل نداشتن تولید کافی نتوانسته است در نیمه اول سال به میزان مورد انتظار کامیون به فروش برساند.

کاهش تقاضا در بازار خودرو‌های برقی

کاهش رونق بازار خودرو‌های برقی استلانتیس را وادار کرده است تا تولید خودروی فیات ۵۰۰ e را به مدت چهار هفته متوقف کند. با اینکه نسل کنونی این خودروی شهری کاملاً برقی است، این وضعیت در سال ۲۰۲۶ تغییر خواهد کرد، زمانی که فیات فروش نسخه هیبریدی با موتور بنزینی را آغاز خواهد کرد.

مدیریت تعداد زیادی برند خودروسازی وظیفه‌ای بسیار سنگین است و یافتن جایگزینی برای کارلوس تاوارس کار آسانی نخواهد بود. استلانتیس حدود ۱۵ ماه فرصت دارد تا جانشین مناسبی پیدا کند، مگر اینکه این مدیر پرتغالی بتواند مدیران ارشد را متقاعد کند که همچنان در سمت خود بماند. با این حال، با توجه به شرایط کنونی، این احتمال ضعیف به نظر می‌رسد.

کارلوس تاوارس در ژانویه ۲۰۲۱، پس از ادغام FCA و PSA که به تشکیل چهارمین خودروساز بزرگ جهان انجامید، به عنوان مدیرعامل استلانتیس منصوب شد.

خبرنگار: مصطفی کمالو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا