فناوری

برنامه‌ریزی سازمان فضایی برای توسعه مطالعات اقلیم فضا و تشعشعات

رئیس سازمان فضایی ایران از تدوین برنامه‌ای برای توسعه مطالعات اقلیم و فضا خبر داد و گفت: این برنامه با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز فعال در این حوزه اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان فضایی ایران از تدوین برنامه‌ای برای توسعه مطالعات اقلیم و فضا خبر داد و گفت: این برنامه با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز فعال در این حوزه اجرایی می‌شود.

به گزارش مجله تیتر ۱۲ به نقل از ایسنا، دکتر حسن سالاریه امروز در نشست تخصصی اقلیم و فضا و پایش فعالیت‌های خورشیدی، موضوع فضایی و تشعشعات را در حوزه فضایی از موضوعات مهم و تا حد زیادی مغفول در کشور دانست و گفت: به واسطه کمبود زیر ساخت‌هایی که وجود دارد، اولویت در سال‌های گذشته بیشتر بر ساخت ماهواره ها و مسائل پیرامون آن متمرکز شد و جز در محافل علمی و تحقیقاتی خاص، در صنعت کمتر به آن پرداخته شده است.

وی افزود: اکنون که صنعت فضایی رشد کرده و پیشرفت‌هایی را کسب کردیم و توانستیم ماهواره‌هایی را در مدار قرار دهیم، آثار تشعشعات را در عملکرد ماهواره‌هایمان بیشتر مشاهده می‌کنیم.

سالاریه تاکید کرد: از این رو اعلام می‌کنیم که این حوزه نیاز به کارهای خاص و مطالعات کاملا عمیق دارد و امیدواریم در سازمان فضایی با همکاری مجموعه‌های وزارت علوم و دانشگاه‌ها و مجموعه‌هایی که در این حوزه فعال هستند، برنامه‌ای را بر اساس منابع مالی که داریم، به طور واقع بینانه‌ای تعریف کنیم.

رئیس سازمان فضایی ایران اضافه کرد: در این زمینه اولویت‌ها را مشخص خواهیم کرد و دستگاه‌ها و نهادهایی را که می‌توانند به سازمان کمک ویژه‌ای کنند، شناسایی و تعیین اولویت می‌کنیم و بر اساس اولویت‌هایی که داریم و همچنین منابع مالی گام به گام این مسائل را در طراحی‌ها و مطالعات و انواع پروژه‌ها سهم این حوزه را کامل‌تر ببینیم تا آسیب نبینیم و انواع ماهواره‌ها را بتوانیم به صورت عملیاتی استفاده کنیم.

سالاریه اضافه کرد: امروزه برخی موضوعات جدیدتر و آثاری که این مطالعات می‌تواند در مسائل مربوط به زندگی مردم مانند زلزله بگذارد، مطرح شده است و در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در این حوزه کارهای خوبی انجام شده است.

وی تاکید کرد: از این رو باید برنامه منسجمی تدوین شود، بهره‌برداری از این برنامه‌ها هم برای سازمان فضایی و هم آحاد مردم در کشور میسر باشد و اگر در این زمینه گام برنداریم، به طور قطع آن بهره برداری که مد نظر است، با کیفیت لازم اتفاق نخواهد افتاد.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا