تاریخ عید قربان ۱۴۰۴ چه روزی است + فضیلت و فلسفه

عید قربان یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان جهان بوده و مصادف با ۱۰ ذی الحجه است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از اعیاد اسلامی که سالانه در سراسر جهان برگزار می شود عید قربان نام دارد. روزه گرفتن در روز عید قربان مانند عید فطر، حرام است. همچنین قربانی کردن بر کسانی که مشغول اعمال حج هستند، واجب است.
عید سعید قربان ۱۴۰۴ چه روزی است؟
- تاریخ شمسی عید قربان برابر با جمعه ۱۶ خرداد ۱۴۰۴ است.
- تاریخ قمری عید قربان برابر با ۱۰ ذیالحجه ۱۴۴۶ است.
- تاریخ میلادی عید قربان برابر با ۶ ژوئن ۲۰۲۵ است.
نام دیگر عید قربان
نامهای دیگر عید قربان، عید اضحی و عید خون نام دارد.
تاریخچه قربانی
عید قربان در دوران قبل از تاریخ بشریت وجود داشته است. انسانهای اولیه برای جلب رضایت خدایان خود، انسانهای دیگر و حیوانات را قربانی میکردند.
- نخستین قربانی در عالم بشریت، مربوط به قربانی فرزندان حضرت آدم (ع) است که در آیات ۳۰- ۲۷ سوره مائده بدان اشاره شده است: «اذ قربا قربانا فتقبل من احدهما و لم تقبل من الاخر» (مائده ۲۷)؛ وقتی که (هابیل و قابیل، پسران آدم) قربانی تقدیم کردند از یکی (یعنی هابیل) پذیرفته شد و از دیگری (قابیل) پذیرفته نشد.
- حضرت نوح (ع) پس از طوفان، با ترتیب دادن مذبحی، بسیاری از حیوانات را برای خداوند در آن مکان قربانی کرد.
- قربانی شدن حضرت اسماعیل (ع) توسط حضرت ابراهیم خلیل الله (ع) در قرآن ذکر شده است. «فلما بلغ معه السعی الی و فدیناه بذبح عظیم» (آیات ۱۰۲ تا ۱۰۷ سوره صافات)
فلسفه قربانی کردن
فلسفه اصلی عید قربان این است که انسان برای کسب رضای خداوند، همه آن چیزی که محبوبش است را در راه رضای خدا خرج کند، فی الواقع به نحوی پا گذاشتن بر تمایلات و خواستههای نفسانی و فدا کردن آنها در راه رسیدن به محبوب تلقی میشود. سنت قربانی در روز عید قربان یادآور رخداد ذبح حضرت اسماعیل (ع) است. حضرت ابراهیم (ع) بنا بر خوابی که دیده بود مأمور قربانی کردن فرزندش شد. در هنگام قربانی، ابراهیم پیشانی پسرش را بر زمین نهاد و تیغ تیز را بر گلوی او گذاشت، تیغ را کشید اما رگ و گوشت اسماعیل بریده نشد تا اینکه ندا از حق تعالی رسید، ابراهیم عملت مورد قبول درگاه ما واقع شده است. آن گاه قوچی برای ذبح به سوی آنها روانه شد.
فضیلت عید قربان در احادیث
رسول الله صلی الله علیه و آله: مَن أحیَا اللَّیالِیَ الأَربَعَ وَجَبَت لَهُ الجَنَّهُ: لَیلَهَ التَّروِیَهِ، ولَیلَهَ عَرَفَهَ، ولَیلَهَ النَّحرِ، ولَیلَهَ الفِطرِ
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
هر کس این چهار شب را شب زنده داری کند، بهشت برای او واجب است: شبِ ترویه، شب عرفه، شب عید قربان و شب عیدفطر. کتاب «حج و عمره در قرآن و حدیث» صفحه ۳۴۳
الإمام علیّ علیه السلام: سَمِعتُ رَسولَ اللّه ِ صلی الله علیه و آله یَخطُبُ یَومَ النَّحرِ، وهُوَ یَقولُ: هذا یَومُ الثَّجِّ والعَجِّ، والثَجُّ: ما تُهریقونَ فیهِ مِنَ الدِّماءِ، فَمَن صَدَقَت نِیَّتُهُ کانَت أوَّلُ قَطرَهٍ لَهُ کَفّارَهً لِکُلِّ ذَنبٍ، والعَجُّ: الدُّعاءُ، فَعِجّوا إلَی اللّه ِ، فَوَالَّذی نَفسُ مُحَمَّدٍ بِیَدِهِ لا یَنصَرِفُ مِن هذَا المَوضِعِ أحَدٌ إلاّ مَغفورًا لَهُ، إلاّ صاحِبَ کَبیرَهٍ مُصِرًّا عَلَیها لا یُحَدِّثُ نَفسَهُ بِالإِقلاعِ عَنها.
امام علی علیه السلام: شنیدم رسول خدا صلی الله علیه وآله روز عید قربان، خطبه می خواند ومی فرمود:
امروز، روز «ثجّ» و «عجّ» است. ثجّ، خون قربانی هاست که می ریزید. پس نیّت هرکس صادق باشد، اولین قطره خونِ قربانی او کفّاره همه گناهان اوست، و «عجّ»، دعاست. پس به درگاه خداوند دعا کنید، قسم به آنکه جان محمّد صلی الله علیه وآله در دست اوست، از اینجا هیچکس بر نمی گردد، مگر آمرزیده شود، جز کسی که گناه کبیره انجام داده وبر آن اصرار ورزد ودر دل خود، تصمیم بر ترک آن ندارد.
کتاب «حج و عمره در قرآن و حدیث» صفحه ۳۶۱
امام باقر علیه السلام:
اِنَّ اللّه َ یُحِبُّ هِراقَهَ الدِّماءِ وَ إطعامَ الطَّعامِ؛
[. المحاسن، ج ۲، ص ۱۴۳.]امام باقر علیه السلام: خداوند قربانی کردن و اطعام کردن را دوست دارد.پیامبر صلی الله علیه و آله:
یُغفَرُ لِصاحِبِ الأضحِیَّهِ عِندَ أوَّلِ قَطرَهٍ تَقطُرُ مِن دَمِها؛
[. کتاب من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۲۱۴.]پ یامبر صلی الله علیه و آله: با ریختن اوّلین قطره خون قربانی [به زمین]، صاحب قربانی آمرزیده می شود.