اقتصاد

تجهیزات قدیمی و عدم سرمایه گذاری علل بنیادین حادثه معدن طبس

محمد رضا بهرامن رئیس خانه معدن گفت: وضعیت ایمنی و استفاده از تجهیزات پیشگیری از حوادث در بیشتر معادن ما مناسب نیست و این ناشی از تحریم‌ها و عدم توانایی شرکت‌ها برای خرید این ماشین آلات است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا در پی حادثه معدن طبس که تا به این لحظه بیش از ۵۰ نفر تلفات داشته است اتاق بازرگانی ایران کمیته‌ای برای بررسی ابعاد این حادثه تشکیل داد.

محمد رضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در گفتگو با خبرنگار برنا ضمن تسلیت به جامعه معدنی کشور و خانواده کارگران جانباخته گفت: وضعیت ایمنی و استفاده از تجهیزات پیشیری از حوادث در تمام معادن ما مناسب نیست و این ناشی از تحریم‌ها و عدم توانایی شرکت‌ها برای خرید این ماشین آلات است.

وی ادامه داد: هزینه ماشین آلات معدن زیاد است و نمی‌توان مانند برخی از صنایع از طریق صرافی انجام داد و باید به صورت بانکی صورت بگیرد که با توجه به عدم عضویت در FATF و سایر معاهدات مالی کمتر شرکتی حاضر است به ایرانی‌ها مشاین آلات بفروشد. اگر بخواهیم از طریق یک شرکت سوم این کار را بکنیم و اصطلاحا تحریم را دور بزنیم هزینه آنقدر بالا می‌رود که گاهی تا دوبرابر ارزش تجهیزات خریداری شده می‌رسد.

بهرامن تصریح کرد: من تمام این موارد را در سال ۹۶ در مصاحبه با رسانه‌ها عنوان کردم و همان موقع در خصوص ضعیف بودن ایمنی در معادن کشور هشدار دادم.

رئیس خانه معدن در خصوص نقش ایمیدرو گفت: وظیفه این سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران است، اما در عمل شاهد هستیم که کمترین سرمایه گذاری در این سال‌ها صورت گرفته از سوی دیگر بخش خصوصی نیز هیچ تمایلی به سرمایه گذاری ندارد و همین امر سبب می‌شود که امروز صنعت معدن ما از تجیزات فرسوده ۲۰ سال پیش استفاده کند.

به گزارش برنا کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران اعلام کرد با همکاری انجمن زغال‌سنگ ایران، کمیسیون معادن خانه صمت و اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران، وبینار بررسی سانحه معدن در طبس را برگزار می‌کند.

وی در خصوص علت این حادیثه گفت: تا شرایط عادی نشود و عملیات امداد و نجات به پایان نرسید نمی‌توان منطقه را به صورت تخصصی بررسی کرد تپس تا آن زمان نمی‌توان به طور قطع علت حادثه را بیان کرد، اما پیش بینی من این است که حجم تصاعدی گاز متان علت این حادثه است.

این وبینار فردا سوم مهرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۳ از طریق اپلیکیشن اسکایپ برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک وبینار در این رویداد شرکت کنند.

 

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا