تهیه سند راهبردی مهمترین دستاوردمان در دولت سیزدهم بود
معاون صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صمت گفت: مهمترین دستاورد این معاونت در دولت سیزدهم تهیه سند راهبردی جهت اجرای برنامههای راهبردی بوده که این امر در آبان ۱۴۰۱ رقم خورد.
به گزارش مجله تیتر ۱۲ به نقل از برنا، «سیدمحمد موسوی» معاون صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صمت، در خصوص حوزه وظایف این معاونت اظهار کرد: این معاونت به سایر معاونتهای وزارت صمت و وزارتخانههای دیگر خدماتی ارائه میدهد. بهعنوان مثال در حوزه تجهیزات پزشکی بخش عمده خدمات این معاونت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در حوزه پمپ، توربین و کمپرسور به وزارت نفت و وزارت نیرو داده میشود.
وی همچنین در ارتباط با محتوای کلی سند راهبردی، تاکید کرد: سند راهبردی یعنی تمامی ذینفعان، یک حرف واحد زده و یک کار واحد را انجام دهند.
معاون وزیر صمت در ادامه افزود: برای تهیه سند راهبردی هر دفتر مطالعات و بررسیهای فراوانی توسط تمامی ذینفعان آن حوزه صورت گرفته و با همکاری و همفکری یکدیگر به جمعبندی نهایی رسیدهایم.
وی با ذکر نمونهای اضافه کرد: در حوزه تجهیزات پزشکی با تحقیق و بررسی مداوم مشخص شد که استند قلبی، مانیتورینگ مداوم قند خون و دستگاه سیتیاسکن بسیار با اهمیت و نیاز داخل بوده، اما در مقابل، خرید خارجی و میزان ارزبری آن بسیار بالا است. در نتیجه تصمیم به ساخت و تولید داخل گرفته و این پروژهها با درصد پیشرفت قابل قبولی در حال انجام است. بعنوان مثال استند قلبی با ارزبری ۶۰ میلیون یورویی بالغ بر ۸۰ درصد و سمعک دیجیتال با ارزبری ۲۰ میلیون یورویی نزدیک به ۳۰ درصد پیشرفت پروژه داشته است.
موسوی در خصوص حوزه ماشینآلات معدنی و راهسازی خاطرنشان کرد: جدولی با عنوان مواردی که اکنون ساخت داخل بوده و یا نیاز به واردات داشته، اما توان تولید آن در داخل وجود دارد تهیه گردید که حائز اهمیت بالایی میباشد و طی جلساتی هر ششماه یکبار بازبینی و بررسی مجدد شده و آمار و اطلاعات آن بهروزرسانی میگردد.
وی در ادامه یادآور شد: با تهیه جدول متوجه شدیم دامپتراک ساخت داخل با ظرفیت بالای ۵۰ تن یا لودر با ظرفیت بالای ۳۰ تن نداشته و باید به سمت تولید و ساخت داخل حرکت کنیم.
معاون صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صمت، ادامه داد: تا قبل از دولت سیزدهم با ممنوعیت واردات ماشینآلات معدنی نو و دستدوم مواجه بودیم که این دولت مجوز واردات را صادر کرد، زیرا معتقدیم تا زمان دستیابی به توان و تکنولوژی تولید داخلی برخی محصولات نیازمند واردات هستیم تا صنایعی مانند معدن و راهسازی به ماشینآلات پیشرفته و کافی مجهز شوند.
وی در خصوص فعالان حوزه ماشینآلات تصریح کرد: ۱۰ شرکت فعال در حوزه ماشینآلات معدنی و راهسازی داشتیم که بجز شرکت هپکو که ۵۲ درصد سهام آن برای تامیناجتماعی است خصوصی بوده و کل میزان تولید در سال ۱۴۰۰، ۱۷۵۰ دستگاه در داخل بوده است.
موسوی ادامه داد:، اما با برنامهریزی، همت و همدلی تمامی بخشهای مربوطه در سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ درصد رشد تولید داشته و به عدد ۳۵۰۰ رسیدیم، همچنین در سال ۱۴۰۲، ۴۰ درصد رشد داشته و نزدیک به ۴۵۰۰ دستگاه تولید داشتهایم. در ادامه نیز برنامه داریم طی سه سال آینده ۱۵۰۰۰ ماشینآلات فرسوده معدنی و راهسازی را در معادن سراسر کشور نوسازی کنیم.
وی اضافه کرد: با توجه به رویکرد و دغدغه وزارت صمت در زمینه افزایش تولید داخل، نیازمند دقت و توجه به پتانسیلهای موجود هستیم تا دیگر شاهد تعطیلی شرکتها و کارخانههایی مانند چوب و کاغذ مازندران و هپکو نباشیم.
معاون صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صمت، با اشاره به اتفاقات هپکو افزود: رئیسجمهور شهید در بازدید از مجموعه هپکو با مشاهده شرایط، نسبت به بازگشایی مجدد و راهاندازی آن دستور اکید داده و بیان کردند این کارخانه باید تحت هرشرایطی به چرخه تولید بازگشته و برنامه تولید آن به صورت هفتگی کنترل پروژه شود.
وی در این خصوص اضافه کرد: در نتیجه طی اولین سال، ۳۰۰ دستگاه تولید و ۱۰۰۰ نفر از پرسنل به کار بازگشتند. همچنین در سال دوم ۶۰۰ دستگاه تولید شد و در اسفند سال گذشته نیز ۲۲ دستگاه از محصولات این مجموعه صادر و ارزآوری کردهاند.
موسوی همچنین گفت: اگر این روند ادامه یابد، ما میتوانیم در آینده صادرکننده ماشینآلات معدنی و راهسازی با برند ایرانی باشیم.
پایان