وب گردی

حجاب استایل‌ها، اغتشاشاگران فرهنگی!

مدتی است که فعالیت حجاب استایل‌ها جنجال‌برانگیز شده است؛ چند روز پیش نیز مؤسس یکی از برند‌های مشهور حجاب که تابه‌حال در همه تبلیغ‌ها و عکس‌ها محجبه بود در شب عروسی‌اش ظاهر دیگری از خود نشان داد و عکس‌های بی‌حجابی از خود به اشتراک گذاشت؛ این مسئله واکنش‌های زیادی را در پی داشت. اگرچه این اولین مورد از تبلیغ بی‌حجابی توسط حجاب استایل‌ها نیست؛ اما این مورد به‌وضوح ثابت کرد که نقد‌هایی که در خصوص ظاهری و غیرقابل اعتماد بودن حجاب این مدل‌های به‌ظاهر حجاب دوست گفته می‌شد، پر بیراه نیستند.

ایجاد اسکیزوفرنی فرهنگی توسط حجاب استایل‌ها

دکتر محمدعلی الستی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه حجاب استایل‌ها اسکیزوفرنی فرهنگی ایجاد می‌کنند، گفت: «حجاب استایل‌ها برای اینکه حساسیتی ایجاد نکرده و موجبات تحریک هیچ شخص حقیقی یا حقوقی را فراهم نکنند، خود را ارائه‌دهنده نمونه‌های متنوع حجاب، مدل‌های محجبه یا حجاب استایل معرفی می‌کنند در حالی که غالبا به صورت همزمان عادات و فرهنگ‌های خاصی مانند سبک‌های زندگی اشرافی یا لاکچری، استفاده از زینت‌آلات بسیار گران‌بها، ترجیح زرق‌وبرق‌ها، استفاده از برند‌های خاص و… را تبلیغ و ترویج می‌نمایند و کم‌کم با ایجاد شکل‌های خاص در ارائه الگوی حجاب، به طور نامحسوس فرهنگ دیگری با نام حجاب را جایگزین می‌کنند.»

او با اشاره به دامنه گسترده حجاب افزود: «حجاب استایل‌ها به نام حجاب، طرز فکر و شیوه اصالت دادن به مصرف‌گرایی و هزینه‌سازی برای ظاهرسازی هرچه بیشتر و جلب توجه با نتیجه تحت‌الشعاع قرار دادن ارزش‌های معنوی را تبلیغ می‌کنند. درحالی‌که اصلی‌ترین هدف فرهنگی حجاب، پررنگ ساختن اهمیت سرمایه‌های معنوی انسانی است. حجاب دامنه‌ای گسترده و عمقی ژرف دارد که از نوع پوشش تا نوع رفتار را شامل می‌شود. حجاب استایل‌ها خیلی از استاندار‌های واقعی حجاب را زیر پا می‌گذارند و تنها با پوشاندن فیزیکی نقاطی از بدن مجوز فعالیت می‌گیرند.»

این جامعه‌شناس حجاب استایل‌ها را ضربه‌ای برای مخاطبان دانست و گفت: «قطعاً حجاب استایل‌ها مرز‌ها و معیار‌های حجاب را مخدوش می‌کنند و این باعث می‌شود که گاهی محجبه‌های واقعی نیز نتوانند حجاب و مزایای آن را به‌درستی انتقال دهند؛ چراکه این‌گونه رفتار حجاب استایل‌ها به‌نوعی اغتشاش فرهنگی ایجاد می‌کند.»

حجاب استایل‌ها ناقضان مفهوم حجاب

الستی تأثیرپذیری جامعه به‌خصوص قشر نوجوان و جوان را ناشی از ضعف معرفی فرهنگ حجاب دانست و افزود: «اگر اطلاعات مذهبی مثل فلسفه داشتن حجاب به‌درستی به نسل جوان منتقل نشود و یک الگوی منجمد و انعطاف‌ناپذیر از حجاب در جامعه ما مطرح شود، ما شاهد تأثیرگذاری عمیق حجاب استایل‌ها خواهیم بود.»

او تأکید کرد: «حجاب استایل‌ها اغلب با الگوی انعطاف‌پذیری حجاب وارد می‌شوند و با این دستاویز، در نوع پوشش خود تنوع ایجاد می‌کنند. این افراد در حالی که ظاهرا موازین حجاب را نقض نکرده‌اند، اما با گسترش فرهنگ ظاهرپسندی و ترجیح مادیات بر معنویات، فلسفه و روح و درون‌مایه حجاب را نقض می‌کنند؛ لذا اگر رهبران فکری جامعه نتوانند حجاب را با استاندار‌های واقعی به مردم معرفی کنند، ما شاهد ترویج پوشش حجاب استایل‌ها و بالطبع تغییر ذائقه مخاطبان نسبت به حجاب خواهیم بود.»

این جامعه‌شناس با اشاره به نقض حجاب توسط حجاب استایل‌ها گفت: «خیلی از نسل جوان و خانم‌های مخالف حجاب از حجاب به‌عنوان پدیده محدودکننده یاد می‌کنند، اما این واقعیت را کمتر مورد توجه قرار می‌دهند که بی‌حجابی غالبا اجازه ظهور معنویات را در بانوان نمی‌دهد و توان‌مندی‌ها، استعداد‌های فکری، علمی، اجتماعی، سیاسی و سایر ارزش‌های معنوی با غلبه جذابیت‌های جسمی آنان را تحت الشعاع قرار می‌دهد. طبیعتاً حجاب استایل‌ها از این زاویه وارد می‌شوند و با معرفی اشتباه حجاب به زعم خود برای رفع محدودیت‌های منسوب به حجاب، در کنار رعایت پوشش ظاهری، از مانتو‌ها و سایر لباس‌ها و کفش‌های گران‌قیمت، زینت‌آلات اشرافی، لاک‌های ناخن، آرایش‌های غلیظ و… استفاده می‌کنند. درحالی‌که اگر کسی حجاب را به‌خوبی بشناسد متوجه نقض حجاب توسط این گروه از افراد می‌شود.»

معرفی مفهوم حجاب، راهی برای مقابله با آسیب حجاب استایل‌ها

الستی گفت اشکال اصلی ما معرفی ابعاد و عمق حجاب است: «متأسفانه ضابطین حجاب، آمرین به معروف و ناهیان از منکر، آن‌قدر بر روی ضوابط ظاهری حجاب متمرکز شده‌اند که اهمیت جنبه‌های معنوی حجاب پوشیده مانده است و این امر باعث شده تا ما امروز شاهد سوءاستفاده حجاب استایل‌ها از این خلأ باشیم.»

او ادامه داد: «حجاب استایل‌ها با رعایت ضوابط ظاهری حجاب که مدنظر ضابطین حجاب است مجوز گرفته و به بهانه زیبادوستی و تنوع در پوشش، بی‌حجابی پیچیده‌ای را در جامعه تبلیغ می‌کنند.»

این جامعه‌شناس راه مقابله با حجاب استایل‌ها را معرفی اساسی مفهوم حجاب به نسل جوان دانست و گفت: «تا زمانی که ما در معرفی مفهوم حجاب مباحث اصلی و اساسی را رعایت نکنیم و فرع را بر اصل ارجح بدانیم، قطعاً حجاب استایل‌ها می‌توانند از این مسئله سوءاستفاده کنند. در واقع، حجاب استایل‌ها با برچسب حجاب و پوشش سر حساسیت‌ها را کمتر کرده و با خلق معیار‌های زیبایی، خودنمایی را تبلیغ می‌کنند.»

او در پایان تأکید کرد: «حجاب استایل‌ها عملاً به طور نامحسوسی حجاب را نقض می‌کنند تا کسی نتواند مانع فعالیت آنها شود، لذا ما باید با معرفی فلسفه حجاب جوانانمان را نسبت به این مسائل آگاه کنیم و با این تفکر حجاب استایل‌ها که “دیدن مهم نیست، دیده‌شدن مهم است” مقابله نماییم.»

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا