وب گردی

حمله به رسانه‌ها؛ استراتژی مستمر رژیم صهیونیستی

 ارتش رژیم صهیونیستی به‌تازگی با یورش به دفتر شبکه تلویزیونی الجزیره در رام‌الله کرانه باختری اقدام به تعطیل کردن این شبکه کرد.

شبکه قطری الجزیره که از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) به‌شکلی گسترده اقدام به پوشش اخبار جنایت‌های این رژیم کرده بود، بلافاصله تصاویری از ورود نظامیان صهیونیست به دفتر خود در رام‌الله منتشر کرد و واکنش ولید العمری، رئیس دفتر و کارکنان خود را به‌صورت زنده به تصویر کشید.

در ویدیوی منتشرشده از یورش نظامیان صهیونیست به دفتر شبکه الجزیره در رام‌الله، صدای نظامی صهیونیست شنیده می‌شود که دستور نظامی تعطیلی ۴۵ روزه دفتر الجزیره را به العمر ابلاغ می‌کند.

نظامیان صهیونیست به کارکنان دفتر الجزیره فقط ۱۰ دقیقه فرصت تخلیه دفتر و بیرون بردن وسایل شخصی و دوربین‌ها را دادند؛ آنها در پاسخ به پرسش العمری درباره علت صدور دستور تعطیلی دفتر الجزیره در کرانه باختری گفتند که دلیل آن در دستور کتبی نظامی ارائه شده است.

کارکنان دفتر الجزیره در رام‌الله پس از مجبور شدن به ترک ساختمان ویدیویی از خود در خیابان منتشر کرده و اعلام کردند که نظامیان صهیونیست دفتر را تصرف کرده و وسایل این شبکه را ضبط کردند؛ ویدیوی یادشده که به‌صورت زنده از سوی العمری پخش می‌شد، با نزدیک شدن یک نظامی صهیونیست به وی، ناگهان قطع شد.

براساس گزارش‌های ارائه شده نظامیان صهیونیست از مواد منفجره برای نفوذ به ورودی ساختمان دفتر الجزیره در کرانه باختری استفاده کردند؛ یکی از نگهبانان شیفت گفت: آنها ۲ بمب منفجر کردند و در اصلی را شکستند؛ من ترسیده بودم و از در فاصله گرفتم.

در گزارش سی‌ان‌ان از این ماجرا آمده است که ساختمان دفتر الجزیره در رام‌الله آسیب قابل‌توجهی دیده است؛ ضمن اینکه ارتش رژیم صهیونیستی پس از خروج از ساختمان، ورودی آن را با در‌های آهنی بسته و سه دوربین مداربسته موجود را ضبط کرد.

درب خبرگزاری الجزیره

بررسی نیویورک‌تایمز از اسناد نظامی که العمری با رسانه‌های به اشتراک گذاشت، نشان می‌دهد نظامیان صهیونیست ده‌ها مورد از تجهیزات دفتر الجزیره در رام‌الله از جمله رایانه‌ها و دوربین‌ها را ضبط کرده‌اند.

در ادامه ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد که دلیل صدور دستور تعطیلی دفتر الجزیره در رام‌الله، نتیجه ارزیابی‌های اطلاعاتی بوده که نشان می‌داد این شبکه از فعالیت‌های جنبش مقاومتی حماس حمایت می‌کرده است.

این ادعا با واکنش الجزیره مواجه شد؛ این شبکه قطری با انتشار بیانیه‌ای ادعای یادشده را اتهامی بی‌اساس خوانده و اعلام کرد که رژیم صهیونیستی دست به اقدام جنایت‌کارانه‌ای زده است.

در بیانیه الجزیره آمده است: یورش به دفتر و ضبط تجهیزات ما نه فقط یک حمله به الجزیره، بلکه توهین به آزادی رسانه‌ها و اصول خبرنگاری است؛ با وجود این تلاش‌های آشکار برای خفه کردن صدای الجزیره و قطع گزارش‌های الجزیره به جهان، این شبکه در ماموریت خود ثابت‌قدم است: گزارش حقیقت با صداقت، حتی در چالش‌برانگیزترین و خطرناک‌ترین شرایط؛ الجزیره با تلاش‌ها برای خاموش کردن پوشش آن مرعوب یا منصرف نخواهد شد.

الجزیره تاکید کرد که همه کانال‌های قانونی موجود را از طریق نهاد‌های حقوقی بین‌المللی برای حمایت از حقوق خود و خبرنگاران و همچنین حق اطلاع‌رسانی عموم دنبال خواهد کرد.

دفتر الجزیره در رام‌الله کرانه باختری چند دهه فعال بوده است؛ فعالیت این دفتر پس از تعطیلی دفتر واقع در اراضی اشغالی و مصادره برخی از تجهیزات آن ازسوی رژیم صهیونیستی در ماه مه سال جاری (اردیبهشت) ضروری‌تر هم شد؛ سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری در همان زمان، اقدام بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را در چارچوب تلاش برای محدود کردن رسانه‌ها خوانده و محکوم کردند.

واکنش‌ها به اقدام رژیم صهیونیستی در تعطیلی دفتر الجزیره در رام‌الله
اقدام ارتش رژیم صهیونیستی در یورش به دفتر الجزیره در رام‌الله با محکومیت جدی رسانه‌ها و گروه‌های حقوق بشری مواجه شد.

انجمن مطبوعات خارجی FPA که نماینده مطبوعات خارجی در اراضی اشغالی و فلسطین است، اعلام کرد: از تشدید تنش‌هایی که آزادی مطبوعات را تهدید می‌کند، عمیقا نگران هستیم و از اسرائیل می‌خواهیم در این تصمیم تجدید نظر کند.

شهادت خبرنگاران

گزارشگران بدون مرز RSF نیز تعطیلی دفتر الجزیره در کرانه باختری ازسوی رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

این سازمان اعلام کرد: نظامیان اسرائیلی یک تعطیلی ۴۵ روزه را به الجزیره تحمیل کردند و پوستر شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره را که در ۱۱ مه ۲۰۲۲ (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱) با تیراندازی نظامیان اسرائیل در جنین کشته شد، پاره کردند.

منتقدان، اقدام‌های رژیم صهیونیستی علیه الجزیره را محکوم کرده و می‌گویند که این رژیم سابقه نگران‌کننده‌ای را برای خبرگزاری‌های بین‌المللی فعال در اراضی اشغالی ایجاد کرده است؛ آنها از رژیم صهیونیستی خواستند که به الجزیره و دیگر سازمان‌های رسانه‌ای اجازه دهد تا آزادانه کار خود را انجام دهند.

سابقه خشونت رژیم صهیونیستی علیه الجزیره
رژیم صهیونیستی در ۵ ماه مه سال جاری (۱۵ اردیبهشت) تصمیم به تعطیل کردن شبکه الجزیره و ممنوعیت فعالیت آن در اراضی اشغالی گرفت؛ در نتیجه دفاتر الجزیره در ناصره و قدس شرقی اشغالی هدف حمله‌های جداگانه قرار گرفتند؛ ضمن اینکه دسترسی به وب‌سایت این شبکه را نیز براساس قانون ادعایی کنست محدود کرد.

در قانون ادعایی یادشده به وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی اجازه داده شده است در صورت آنچه آسیب رساندن به امنیت این رژیم ازسوی رسانه‌های خارجی خوانده شد، شبکه‌های خارجی فعال در اراضی اشغالی را ببندد و تجهیزات آنها را مصادره کند.

با وجود اعلام ممنوعیت یادشده دفتر الجزیره در رام‌الله کرانه باختری به فعالیت خود ادامه داد؛ این امر سبب شد تا رژیم صهیونیستی در ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) اعتبارنامه خبرنگاران الجزیره را لغو کند.

رژیم صهیونیستی همواره از الجزیره به دلیل پوشش گسترده حمله جنایت‌کارانه این رژیم به غزه انتقاد کرده بود؛ این سیاست ازسوی رژیم صهیونیستی علیه رسانه‌های مختلف جهان اعمال شد تا مانع اطلاع‌رسانی‌های درست از جنایت‌های این رژیم در سطح بین‌المللی شود.

در عین حال، رژیم صهیونیستی در جولای (تیر/ مرداد) اسماعیل الغول، خبرنگار الجزیره را در غزه طی یک حمله هوایی به شهادت رسانده و مدعی شد که وی عضو مقاومت فلسطین بوده است؛ این ادعا ازسوی الجزیره با جدیت رد شد.

بی‌اساس بودن این ادعا از آنجا مشخص می‌شود که در سال ۲۰۲۲، یک نظامی صهیونیست شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره را در کرانه باختری به شهادت رساند؛ این در حالی بود که وی با به تن داشتن جلیقه محافظ PRESS در حال گزارش حمله نظامیان صهیونیست به «جنین» بود.

استراتژی رژیم صهیونیستی
از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲)، این رژیم به خبرنگاران خارجی اجازه ورود به غزه را به استثنای سفر‌هایی که برای خبرنگاران به مکان‌های خاص ترتیب می‌دهد، نداده است؛ ضمن اینکه به‌صورت کاملا آشکار استراتژی سرکوب رسانه‌ها را نیز از طریق هدف قرار دادن ساختمان‌های محل استقرار خبرگزاری‌ها و خبرنگاران و ترور عمدی اهالی رسانه اجرایی کرده است.

خبرنگاران زن شهید

براساس گزارش‌های رسمی، تاکنون ۱۷۳ نفر از اهالی رسانه در جریان حمله‌ها و اقدام‌های جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند؛ شمار قابل توجهی از این شهدا، خبرنگاران زن بودند.

سرکوب آشکار و مداوم رسانه‌ها از سوی رژیم صهیونیستی با هدف پنهان کردن اقدام‌های جنایت‌کارانه خود در نوار غزه و کرانه باختری اشغالی برخلاف قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه است؛ رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن مستقیم خبرنگاران و اهالی رسانه، دستگیری و ارعاب آنها درصدد است که آنها از پوشش اخبار جنگ غزه و جنایت‌های جاری در کرانه باختری منصرف کند.

منبع: میزان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا