وب گردی

خطر ظهور مجدد داعش در گوش عراق ادامه دارد/ یارگیری ادامه دارد!

بزرگان و بزرگان استان الانبار در غرب عراق نسبت به تکرار سناریوی سال ۲۰۱۴ و بازگشت گروه تروریستی داعش به آن مناطق هشدار داده اند. آنها اعلام کردند که «محمد الحلبوسی» رئیس برکنار شده مجلس در تلاش است تا سناریویی شبیه به سال ۲۰۱۴ را در مناطق غربی عراق اجرا کند.

این افراد افزودند: تلاش برای تحصن گسترده در مناطق غربی صورت گرفت و نهادهای امنیتی از افزایش تعداد تروریست های داعش در منطقه وادی هوران و بیابان های غربی خبر دادند.

بزرگان استان الانبار اظهار داشتند که رئیس سابق مجلس با سوء استفاده از مواردی مانند پناهندگی، عفو عمومی و پرداخت خسارت به مردم این مناطق، بین مردم استان الانبار و دولت عراق فاصله ایجاد کرده و آنها را تشویق می کند. مبارزه با دولت

ظهور گروه‌های تروریستی با گرایش‌های سلفی در خاورمیانه از نظر اکثر ناظران آگاه مهم‌ترین رویداد پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق است. داعش نه تنها به دلیل سازماندهی داخلی، نحوه جذب نیرو و اهداف اعلام شده، بلکه به دلیل پیشروی های غیرمنتظره اش در عراق و سوریه در خط مقدم این گروه های نوظهور قرار دارد.

داعش در سال ۱۹۹۹ با نام «جماعت توحید و جهاد» ایجاد شد که پس از جنگ سال ۲۰۰۳ در بیعت با القاعده به طور گسترده در حملات علیه نیروهای اشغالگر غربی شرکت داشته است. در اکتبر ۲۰۰۶ با موفقیت هایی در این راستا و الحاق تعدادی از گروه های شورشی سنی، «شورای مجاهدین» با محوریت «جماعت توحید و جهاد» تشکیل شد که مدعی تأسیس دولت اسلامی در عراق بود. در سال ۲۰۱۱ و پس از آغاز جنگ سوریه، این گروه تحت عنوان جبهه النصره لله الشام به رهبری ابوبکر البغدادی متعهد شد که با نیروهای دولتی مبارزه کند. این گروه به سرعت در مناطق سنی نشین رقه، ادلب، دیرالزور و حلب متمرکز شدند و در مدت کوتاهی بر این شهرها پیروز شدند. در ۹ آوریل ۲۰۱۳، پیام صوتی منتسب به ابوبکر البغدادی پخش شد که در آن وی اعلام کرد که جبهه النصره امتداد دولت اسلامی عراق است و در این نوار تشکیل دولت اسلامی عراق و … شام (داعش) با ادغام اعلام شده جبهه النصره و دولت اسلامی عراق.

عراق در سال ۲۰۱۷ پس از سه سال نبرد، پیروزی خود را بر گروه تروریستی داعش اعلام کرد، اما عناصر و هسته های پراکنده این گروه تروریستی همچنان در برخی مناطق استان های دیالی، کرکوک، نینوا، صلاح الدین، الانبار و بغداد فعال هستند. البته در سال های پس از ۲۰۱۷، دولت عراق به طور مستمر برای نابودی هسته های داعش در این کشور تلاش کرده است. در همین راستا مرکز اطلاعات امنیتی نظامی عراق اسفندماه گذشته با انتشار بیانیه ای از آغاز عملیات نظامی «وداء الحق ۲» برای پاکسازی بیابان های غربی این کشور از وجود سازمان های تروریستی داعش خبر داد. در بیانیه مرکز اطلاع رسانی امنیتی نظامی عراق تاکید شد: این عملیات بر اساس اطلاعات نظامی دریافتی و با هدف متلاشی کردن هسته های تروریستی و پاکسازی بیابان ها از بقایای این گروه ها تا مرزهای بین المللی و با هماهنگی نیروهای مسلح در حال انجام است. نیروهای مرزی بر اساس این بیانیه، نیروهای نظامی و امنیتی عراق ماموریت های خود در این مرحله و چارچوب های لازم را برای از بین بردن بقایای سازمان های تروریستی داعش و انهدام هسته های این گروه تروریستی مشخص کرده اند.

کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند با وجود عملیات مستمر علیه تروریسم، داعش به سازماندهی بین پنج تا هفت هزار عضو از تمام مناطق عراق و سوریه ادامه می دهد. از این میان ۳۵۰۰ نفر تابعیت عراق و ۲۰۰۰ نفر تابعیت بیش از ۷۰ کشور را دارند.

اهداف داعش

حداقل از سال ۲۰۰۴، هدف مشخص داعش ایجاد یک دولت اسلامی سنی بوده است. داعش به دنبال ایجاد خلافت اسلامی به رهبری یک خلیفه است. داعش در ژوئن ۲۰۱۴ با انتشار سندی مدعی شد که نسب ابوبکر البغدادی از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) آغاز شد و با اعلام خلافت جدید در ۲۹ ژوئن، داعش البغدادی را خلیفه خود اعلام کرد. او به عنوان خلیفه خواستار بیعت همه مسلمانان مذهبی در سراسر جهان با او شد. داعش در نشریه رسمی خود “دابق” اهداف خود را اعلام کرد. در این نشریه آمده است که آنها به فعالیت خود برای فتح همه سرزمین ها و سراسر جهان ادامه می دهند تا اینکه: «بیرق مقدس بر مشرق و مغرب و بر تمام زمین برافراشته خواهد شد. دنیا پر از عدالت و اسلام می شود و بی عقلی و ظلم و جهل پایان می یابد، حتی اگر آمریکا و متحدانش با این موضوع مقابله کنند.

به گفته یورگن تودنهوفر، روزنامه نگار آلمانی که به مدت ۱۰ روز مخفیانه با داعش در موصل زندگی می کرد، داعش به دنبال تسخیر تمام جهان و کشتن هر کسی است که به تفسیر آنها از قرآن اعتقاد ندارد. تودنهوفر معتقد است که از دیدگاه داعش، همه ادیانی که به دموکراسی اعتقاد دارند باید نابود شوند. بر اساس نقشه ای که حامیان خارجی داعش در فضای مجازی منتشر کردند، قلمرو تاریخی داعش بخشی از اروپا، خاورمیانه و آفریقا است.

داعش در زمان اعلام خلافت اعلام کرد: با ورود نیروهای نظامی داعش به خاک آنها و توسعه خلافت داعش، مشروعیت امیران، گروه‌ها، دولت‌ها و سازمان‌ها سلب می‌شود. این به معنای رد تمام تقسیمات سیاسی در خاورمیانه است که توسط کشورهای اروپایی در طول جنگ جهانی اول و بر اساس توافقنامه سایکس-پیکو تعریف شده بود.

دلایل ظهور مجدد داعش در عراق

عراق یکی از کشورهایی است که در برابر گروه های تروریستی از جمله داعش بسیار آسیب پذیر است. یکی از مهم ترین دلایلی که عراق را مستعد حضور گروه های تروریستی می کند، اختلافات مذهبی و قومی این کشور است. ناهمگونی قومی و مذهبی همچنان بر ثبات و وحدت در این کشور تأثیر می گذارد. پس از سرنگونی صدام، روند ساخت دولت ملی در عراق با تلاش آمریکا آغاز شد، اما این پروژه نتوانست موفقیت چندانی داشته باشد، زیرا منافع متفاوت شیعه، سنی و کرد مانع از رسیدن آنها به یک سازش واقعی می شود. همین اختلافات داخلی می تواند مورد سوء استفاده داعش قرار گیرد و زمینه را برای ظهور مجدد این گروه در عراق فراهم کند. عامل دیگری که می تواند در احیای داعش در عراق موثر باشد، فقر روزافزون در این کشور است. فقر و بیکاری در عراق گسترده است و همین عامل زمینه را برای جذب گروه های آسیب پذیر به داعش فراهم می کند که نوید حقوق های کلان را به مردم می دهد.

منبع: همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا