وب گردی

خواص انار برای کبد چرب که نمیدانستید

انار برای کبد چرب دارای خواص و فواید بسیاری است.انار، این میوه لذیذ و پرخاصیت، همیشه به عنوان یک میوه دارویی شناخته میشده. اما آیا می‌دانستید که این میوه خوشمزه می‌تواند در بهبود سلامت کبد نیز نقش مهمی داشته باشد؟ در این مطلب قرار است به بررسی خواص انار برای کبد چرب بپردازیم. با شادمگ همراه شوید تا با فوایدی از انار آشنا شوید که شاید تاکنون از آن‌ها بی‌خبر بوده‌ید. از کاهش التهاب کبد تا بهبود عملکرد آنزیم‌های کبدی، همه و همه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.

نحوه عملکرد انار در کاهش چربی کبد

خواص انار - خواص انار برای کبد چرب

میوه انار، با داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و محافظت‌کننده از کبد، تا حد زیادی در درمان و پیشگیری از بیماری کبد چرب مفید است. اما برای مشاهده ی بهترین نتیجه، بهتر است مصرف انار را در کنار یک رژیم غذایی سالم و سبک مثل سالاد اسفناج و انار قرار دهید.

همچنان تحقیقات بسیاری در مورد مکانیسم دقیق عملکرد انار در کاهش چربی کبد در جریان است. اما درکل باید بگوییم که ترکیبات مختلف موجود در انار مانند پونیکالاگین، فلاونوئیدها و اسیدهای چرب، از طریق مکانیسم‌هایی در ادامه به آن اشاره کردیم به سلامت کبد کمک می‌کنند:

  • کاهش استرس اکسیداتیو:  انار با داشتن آنتی اکسیدان و  با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، از آسیب به سلول‌های کبد جلوگیری می‌کند.
  • کاهش التهاب:  از آنجایی که التهاب مزمن سیستم ایمنی بدن را به خطر میندازد، انار با تنظیم پاسخ ایمنی و با ترکیبات ضدالتهابی موجود در خود، مسیرهای ضدالتهابی در کبد را مهار میکند
  • تنظیم متابولیسم چربی‌ها: انار با تنظیم بیان ژن‌های دخیل در متابولیسم چربی‌ها به کاهش تجمع چربی در کبد کمک میکند..
  • بهبود عملکرد میتوکندری: میتوکندری‌ها درواقع نیروگاه‌های سلولی هستند و مختل شدن عملکردشان می‌تواند منجر به آسیب سلولی و تجمع چربی در کبد شود. در واقع ترکیبات موجود در انار به بهبود عملکرد میتوکندری نیز کمک می‌کنند.

بهترین زمان خوردن آب انار برای کبد چرب

اگرچه مصرف این نوشیدنی برای پاکسازی کبد در هر زمانی از روز دارای فواید زیادی برای سلامتی، به ویژه برای کبد چرب است، اما مطالعات در این زمینه نشان داده که زمان مصرف این میوه می‌تواند تاثیر بسزایی بر میزان جذب مواد مغذی و تاثیرگذاری آن بر روی بدن داشته باشد.
نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید قند طبیعی موجود در آب انار است. بنابراین، افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند یا مقاومت به انسولین دارند باید در مصرف این ماده غذایی دقت و حتما با پزشک خود مشورت کنند.

برای کبد چرب چی بخوریم - خواص انار برای کبد چرببرای کبد چرب چی بخوریم - خواص انار برای کبد چرب

چرا ممکن است صبح‌ها بهترین زمان برای مصرف آب انار باشد ؟

  • جذب موثر مواد مغذی:  بدن انسان در ساعت های اولیه صبح، مخصوصا بعد از خواب شب، آمادگی بیشتری برای جذب حداکثری مواد مغذی دارد. مصرف آب انار بصورت ناشتا باعث  بهره مندی بیشتر و کامل بدن از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی انار میشود.
  • افزایش متابولیسم بدن: حال دیگر میدانیم که آب انار به افزایش متابولیسم بدن کمک شایانی میکند. به این ترتیب، منجر به کاهش چربی‌های اضافه، از جمله چربی‌های کبد میشود. مصرف این میوه ی پر خاصیت در صبح می‌تواند به بدن انرژی مورد نیاز برای شروع روز را ببخشد و سبب تقویت عملکرد متابولیسم در طول روز شود.
  • پاکسازی و سم زدایی بدن:  آب میوه ی پر خواصی همچون انار به دلیل خاصیت سم‌زدایی،  به پاکسازی بدن از سموم و مواد زائد کمک میکند. مصرفش در ابتدای روز نیز به بدن فرصت دفع سموم در طول  شبانه روز را میدهد.

آیا مصرف آب انار در سایر ساعات روز بی تاثیر است ؟

خیر، مصرف آب انار در ساعات دیگر روز هم مزایای بسیاری دارد. اما مصرف آن در صبح به دلایلی که قبلا  ذکر کردیم، می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.
ناگفته نماند در حالی که شروع روز بهترین زمان برای مصرف آب انار به نظر است اما مهم‌ترین نکته این است که آب انار را به طور منظم در رژیم غذایی خود استفاده کنیم. اهمیت ندارد که آن را در چه ساعتی از روز میل می‌کنید، مهم این است که  بتوانید از فواید بی انتهای این میوه لذیذ بهره‌مند ببرید.

طرز تهیه سوپ انار را در شادمگ بخوانید.

دلایل مفید بودن انار برای کبد چرب

  • انبارخانه‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها: میوه انار مملو از پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدها است. این ترکیبات انتی اکسیدانی با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، التهاب کبد را کاهش داده و از آسیب به سلول های کبد جلوگیری میکند. متاسفانه التهاب مزمن یکی از اصلی ترین عوامل پیشرفت بیماری کبد چرب است.
  • کاهش التهاب:  مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در انار خواص ضدالتهابی قوی دارند. این خاصیت ضد التهابی از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کند.
  • بهبود عملکرد آنزیم‌های کبدی: انار با کمک به عملکرد آنزیم‌های کبدی، متابولیسم بهتر چربی‌ها در کبد را بهبود میبخشد. بهتر است بدانید که اختلال در عملکرد این آنزیم‌ها از عوامل تجمع چربی در کبد است.
  • کاهش مقاومت به انسولین: یکی دیگر از عوامل خطرساز برای کبد مقاومت به انسولین است که انار با بهبود حساسیت سلول‌ها به انسولین، به کاهش مقاومت به انسولین و در نتیجه ی آن کاهش چربی کبد کمک شایانی می‌کند.

درمان کبد چرب - خواص انار برای کبد چربدرمان کبد چرب - خواص انار برای کبد چرب

کنترل کبد چرب با رژیم انار

دلیل بیماری شایع کبد چرب، تجمع چربی در سلول‌های کبد است. که تغییرات سبک زندگی از مثل رژیم غذایی سالم، می‌تواند به کنترل و بهبود این بیماری کمک کند. انار یکی از میوه‌هایی است که به دلیل خواص درمانی‌ فراوانش در همین زمینه مورد توجه قرار گرفته است. یکی دیگر از خواص برجسته ی انار در برخی تحقیقات نشان دهنده ی افزایش دفع چربی از طریق مدفوع است.

چگونه خوردن انار را برای کبد چرب در رژیم غذایی بگنجانیم ؟

برای مصرف انار در رژیم غذایی چند روش وجود دارد شما میتوانید روزانه یک لیوان آب انار بخورید. اما گنجاندن انار در رژیم غذایی شیوه های دیگری نیز وجود دارد؛ بعضی ها مصرف انار را با اضافه کردن به سالاد، تهیه ی دمنوش انار و یا ترکیب ان با ماست به دلیل فیبر و انتی اکسیدان فراوانی که دارد در دستور رزیم غذایی خود قرار میدهند. جالب است بدانید از آنجاییکه رب انار نیز در غذای ایرانی ها جایگاه ویزه ای دارد، مصرف رب انار در خورش و سس ها از انواع دیگر مصرف این میوه ی پرخاصیت است.
اما خاصیت دیگری که از انار وجود دارد و کمتر کسی از آن اطلاع دارد پوست انار است؛ پوست انار خواص درمانی زیادی دارد از جمله استفاده از آن در تهیه ی دمنوش ها.

نکته مهم این است که مصرف انار به تنهایی منجر به درمان کبد چرب نمیشود. برای درمان قطعی این بیماری، لازم است تغییراتی در سبک زندگی خود مانند کاهش وزن، ورزش منظم و تغذیه سالم ایجاد کنید. همچنین، سعی کنید قبل از مصرف هرگونه مکمل یا تغییر در رژیم غذایی خود، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

خوردن انار برای کبد چرب و آنزیم‌های کبد

همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، انار به تقویت عملکرد آنزیم‌های کبدی کمک زیادی می‌کند. از آنجایی که آنزیم‌های کبدی نقش اساسی در متابولیسم چربی‌ها و سم‌زدایی بدن دارند، احتمال زیادی دارد که اختلال در نحوه عملکرد آنها منجر به تجمع چربی در کبد و بروز بیماری‌های کبدی شود.

مکانیسم اثر انار بر آنزیم‌های کبدی

تحقیقات نشان دهنده این است که ترکیباتی مانند پونیکالاگین و فلاونوئیدها در میوه انار می‌توانند بر روی مسیرهای بیوشیمیایی مختلف اثر گذاشته و به بهبود عملکرد آنزیم‌های کبدی کمک کنند. این ترکیبات با کاهش تولید رادیکال‌های آزاد، مهار التهاب و تنظیم بیان ژن‌های دخیل در متابولیسم چربی‌ها، به محافظت از کبد در برابر آسیب و بهبود عملکرد آنزیم‌های کبدی کمک می‌کنند.

خواص انار برای کبد - خواص انار برای کبد چربخواص انار برای کبد - خواص انار برای کبد چرب

خواص پوست انار برای کبد چرب

پوست انار، این گنجینه‌ی پنهان، می‌تواند نقش مهمی در بهبود سلامت کبد، به ویژه در مورد کبد چرب، ایفا کند. با این حال، برای بهره‌مندی از خواص آن، بهتر است آن را به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم و متعادل در نظر بگیرید. قبل از هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا مصرف مکمل، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه از پوست انار برای درمان کبد چرب استفاده کنیم ؟

ممکن است بنظر برسد که پوست انار قابل استفاده نباشد. اما اینطور نیست و روش های مختلفی برای استفاده از پوست انار در رزیم غذایی وجود دارد. دمنوش پوست انار یکی از این روش ها است. شما میتوانید پوست انار را خشک کرده( یا پوست انار خشک شده تهیه کنید) آنرا مثل چای دم کرده و استفاده کنید.
مکمل های پوست انار نیز که در بازار موجود  است پیشنهاد خوبی برای استفاده از پوست این میوه ی لذیذ است اما قبل از مصرف آن بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد پوست انار ممکن است عوارضی مانند تهوع و اسهال داشته باشد پس در مصرف آن زیاده روی نکنید

***

میانگین امتیازات ۵ از ۵

پایان

منبع: مجله شاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا