وب گردی

خواص روغن تخم کدو شفا دهنده ی طبیعی

روغن تخم کدو پر از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های زیادی است که از دانه های کدو تنبل خارج می شود. خواص روغن تخم کدو بسیار زیاد است. این روغن علاوه بر حفظ سلامت عمومی بدن، دارای خواص دارویی و درمانی هم است.

ترکیب آن از اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع، به بهبود عملکرد اندام های مختلف بدن کمک می کند. تحقیقات نشان داده که روغن تخم کدو می تواند برای افزایش رشد مو، سلامت پروستات و قلب، کاهش کلسترول و کاهش گرگرفتگی و سردرد موثر باشد. در ادامه این مقاله  از شادمگ با خواص روغن تخم کدو برای بدن بیشتر آشنا شوید.

خواص تخم کدو

تخم کدو با وجود اندازه کوچک بودنش، پر از منیزیم و سایر مواد مغذی است و خواص بسیاری دارد. یک چهارم فنجان تخم کدو حاوی ۱۵ گرم چربی است و مصرف یک ششم فنجان از آن می تواند ۲۴ درصد نیاز روزانه بدن به مس، ۱۶ درصد پروتئین، ۴۶ درصد منیزیم و ۵۲ درصد منگنز را تأمین کند. موقع استفاده کدو تنبل، تخمه های آن را دور نریزید. این تخمه ها علاوه بر طعم لذیذ، فواید زیادی داشته و به طور زیاد برای بهبود سلامتی و زیبایی پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرند.

روغن تخم کدو - خواص روغن تخم کدو

انواع خواص روغن تخم کدو

همانطور که قبل تر گفتیم، روغن تخم کدو از خاصیت زیادی برخوردار است که در ادامه می خواهیم به معرفی برخی از آن ها بپردازیم.

شما با مصرف تخم کدو نیز می توانید از خواص آن بهره مند شوید. طرز تهیه تخمه کدو را در شادمگ یادتان داده ایم.

خواص روغن تخم کدو برای سلامت قلب

در دنیای پر از استرس و مشکلات روزمره، به علاوه نداشتن فعالیت بدنی و رژیم های غذایی نامناسب، بسیاری از افراد با بیماری های قلبی روبه رو می شوند. با این حال مصرف مواد غذایی مغذی و مفید می تواند به پیشگیری از این بیماری ها کمک کند. روغن تخم کدو سرشار از چربی های غیراشباع است که شامل اسیدهای چرب اولئیک و لینولئیک می باشد. این ترکیبات به کاهش فشار خون، پیشگیری از سکته های قلبی و متعادل سازی سطح کلسترول کمک می کنند.

خواص روغن تخم کدو برای رشد مو

مو نه تنها در سلامت جسمانی، بلکه در سلامت روانی و حفظ روابط اجتماعی و جنسی نقش مهمی دارد. پس بدانید که مراقبت و توجه به سلامت و رشد مو بسیار مهم است. یکی از خواص روغن تخم کدو تقویت و رشد مو است. این روغن سرشار از ویتامین B7، گوگرد، ویتامین A، ویتامین K، امگا ۳ و روی است. ماساژ این روغن روی پوست سر، فولیکول های مو را تحریک کرده و باعث افزایش رشد و تراکم مو می شود.

در یک مطالعه مردانی که به مدت ۲۴ هفته روزانه ۴۰۰ میلی گرم روغن تخم کدو مصرف کردند رشد قابل توجهی در موهای خود مشاهده نمودند. به طوری که رشد موهایشان حدود ۴۰ درصد افزایش یافت. در مقابل مردانی که دارونما مصرف کردند تنها ۱۰ درصد رشد مو را تجربه نموده اند.

۴ روش پخت کدو حلوایی را در شادمگ یادتان داده ایم.

خواص تخم کدو - خواص روغن تخم کدوخواص تخم کدو - خواص روغن تخم کدو

تاثیرات و خواص روغن تخم کدو بر کاهش وزن

تعداد زیادی از افراد به دنبال راه حل هایی برای درمان چاقی و کاهش وزن هستند. چاقی به عنوان یکی از رایج ترین مشکلات سلامتی، می تواند باعث بروز بیماری های مختلف و تغییرات بدی در ظاهر افراد شود. این مسئله باعث شده تا بسیاری به سمت جراحی ها و داروهای شیمیایی برای کاهش سریع وزن بروند.

روش های طبیعی و مؤثری نیز برای کاهش وزن وجود دارد. یکی از این روش ها، استفاده از روغن تخم کدو است. این روغن که سرشار از ویتامین A و ویتامین E است، به طور مؤثری به آب شدن چربی های بدن کمک می کند و می تواند در فرآیند کاهش وزن نقش زیادی داشته باشد.

خواص روغن تخم کدو در دفع انگل ها و کرم های روده ای

به جرات می توان گفت دفع انگل ها و کرم های روده ای در بدن از دیگر خواص روغن تخم کدو می باشد. انگل ها موجودات زنده ای هستند که در بدن انسان زندگی کرده و از مواد مغذی ما تغذیه می کنند. کرم های روده از جمله معروف ترین انگل ها هستند که از مواد غذایی بدن میزبان استفاده می کند.

این نوع انگل ها معمولاً به دلیل رعایت نکردن بهداشت، مسافرت و ضعف سیستم ایمنی به وجود می آیند. در صورت تشخیص وجود انگل، استفاده از درمان های گیاهی می تواند راهکار موثری باشد. روغن تخم کدو یکی از بهترین درمان های طبیعی برای دفع انگل ها و کرم های روده ای است. این روغن که سرشار از فیبر است، به دفع انگل ها کمک می کند، زیرا مواد غذایی فیبردار به از بین بردن این کرم ها کمک می کنند.

طرز تهیه روغن تخم کدو - خواص روغن تخم کدوطرز تهیه روغن تخم کدو - خواص روغن تخم کدو

نحوه استفاده از روغن تخم کدو

جهت برخورداری از خواص روغن تخم کدو می توانید آن را به دو روش استفاده کنید: به صورت خوراکی و استعمال خارجی.

برای مصرف خوراکی و پخت و پز، بهتر است از نوع فشرده سرد آن استفاده کنید که با فشار به جای حرارت از دانه های کدو خارج می شود. این روش کمک می کند تا اسیدهای چرب موجود در روغن حفظ شوند. با توجه به اینکه درجه دود این روغن حدود ۳۲۰°F یا کمتر است، از آن برای سرخ کردن یا پخت و پز با حرارت بالا استفاده نکنید.

برای مصرف خارجی ابتدا مقدار کمی از روغن را روی بخشی از پوست خود امتحان کنید و در صورت نداشتن حساسیت، می توانید آن را بیشتر استفاده کنید. در مورد مصرف خوراکی، برای بزرگسالان توصیه می شود روزانه دو بار، هر بار یک قاشق چای خوری (صبح و عصر) مصرف شود.

برای تقویت مو، می توانید هفته ای یک بار از این روغن استفاده کنید. کف سر خود را با روغن ماساژ دهید، سپس موهایتان را با یک حوله گرم به مدت ۲۰ دقیقه پوشانده و بعد آن ها را به خوبی بشویید.

مضرات روغن تخم کدو

تا حالا هیچ گزارشی درباره عوارض مصرف این روغن گفته نشده، اما مصرف بیش از اندازه آن ممکن است به سلامتی آسیب برساند. این روغن برای همه افراد از جمله زنان باردار و شیرده ایمن است. اما توصیه می شود از مصرف زیاد آن جلوگیری کنید.

اگرچه احتمال بروز آلرژی به دلیل داشتن پروتئین بالا وجود دارد، اما احتمال این اتفاق بسیار کم است. برای مصرف خوراکی، حتماً از کیفیت روغن اطمینان داشته باشید. افرادی که بالای ۶۰ سال هستند و سابقه بیماری های عروقی یا خونی دارند، باید مصرف این روغن را تحت نظر پزشک انجام دهند.

همچنین توصیه می شود از مصرف همزمان داروی وارفارین با روغن تخم کدو خودداری شود. مصرف بیش از حد این روغن می تواند عوارضی مانند تهوع، استفراغ، انسداد روده، اسهال و سوء هاضمه را به همراه داشته باشد.

***

میانگین امتیازات ۵ از ۵

پایان

منبع: مجله شاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا