وب گردی

خوردن انار در بارداری و تاثیرات آن بر جنین

خوردن انار در دوران بارداری خواص بسیاری دارد. شاید شما هم نمیدانستید که انار این میوه پاییزی و خوشمزه مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است که به تقویت سیستم ایمنی بدن شما، بهبود هضم و پیشگیری از کم خونی کمک میکند و تنها یک دسر دلچسب نیست. مخصوصا برای مادران باردار و جنین آن‌ها بسیار مفید است. در این مطلب، مهمترین خواص انار را در دوران بارداری و تاثیر آن بر رشد و سلامت جنین بررسی میکنیم. بیایید با این میوه پرخاصیت بیشتر آشنا شوید.

مهمترین فواید خوردن انار در بارداری

  • کاهش فشار خون: خوردن انار در دوران بارداری به خصوص برای مادرانی که در معرض خطر فشارخون بالا هستند بسیار مفید است. آنتی اکسیدان موجود در این میوه با کمک به گشاد شدن و کاهش التهاب رگ ها سبب تنظیم فشارخون میشود همچنین با کاهش مقاومت به انسولین فشار خون را تا حد زیادی کاهش میدهد.
  • تقویت استخوان‌ها: کلسیمی که در انار موجود است منجر به تقویت استخوان‌های مادر و جنین میشود. نیاز به کلسیم در استخوان‌ها به دلیل تغییرات هورمونی در بارداری و رشد جنین بیشتر است.
  • بهبود فرایند هضم: فیبر موجود در انار به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. یبوست یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری است که می‌تواند باعث ناراحتی و درد شود.
  • بهبود عملکرد قلب:  انار به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌ فراوان به سلامت قلب کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
  • بهبود خلق و خو: برخی مطالعات حاوی این است که مصرف انار می‌تواند در بهبود خلق و خو و کاهش استرس موثر باشد. این ویژگی در دوران بارداری که تغییرات هورمونی، نوسانات خلقی را به همراه دارد، بسیار مفید است.

خوردن انار در ۳ ماه اول بارداری

پزشکان بر این عقیده اند که سه ماهه اول بارداری، دوره‌ای حساس و مهم در رشد جنین محسوب میشود. در سه ماه اول بارداری اندام های اصلی جنین در حال شکل گیری است، در این دوران مواد مغذی زیادی نیاز دارد. انار یکی از این مواد مغذی است که خواص فراوانی دارد.

  • کاهش حالت تهوع و استفراغ:  حالت تهوع یکی از عوارض سه ماه اول بارداری برای بسیاری از خانم ها است. انار میوه ای است که به دلیل داشتن طبع سرد حالت تهوع را تا حدود زیادی کاهش میدهد.
  • تامین ویتامین اسید فولیک:  یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای رشد لوله عصبی جنین اسید فولیک است که در میوه ی انار به وفور وجود دارد و از نقص‌های لوله عصبی مانند اسپینا بییدا  جلوگیری میکند.
  • تقویت سیستم ایمنی:  با آنتی اکسیدان موجود در میوه انار به تقویت سیستم ایمنی مادر در دوران بارداری کمک بسیاری میشود چراکه در این دوران حساس سیستم ایمنی مادر به سمت ضعیف شدن میرود و احتمال ابتلا به عفونت افزایش میابد.

انار | خوردن انار در بارداری

خوردن انار در بارداری چه تاثیری بر جنین دارد؟

همانطورکه قبلا هم به آن اشاره کردیم انار میوه ای مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است که برای سلامتی افراد بسیار مفید است همچنین انار برای کبد چرب نیز خواص زیادی دارد. اما مصرف این میوه در دوره ی بارداری نقش مهمی در سلامت و بهبود رشد جنین نیز دارد که در ادامه بیشتر به آن میپردازیم:

به چه دلایلی انار برای جنین مفید است؟

  • رشد لوله عصبی جنین در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است. ساختار این لوله عصبی که در مراحل اولیه بارداری تشکیل میشود، در واقع مغز و نخاع جنین را میسازد. اسید فولیک ویتامینی است که کمبود آن میتواند منجر به نقص های مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا شود و انار میوه ای حاوی مقدار قابل توجهی از اسید فولیک است که علاوه بر کمک به رشد سالم لوله عصبی موجب پیشگیری از این نقص ها هم میشود.
  • آنتی اکسیدان های فراوان انار به تقویت سیستم ایمنی جنین کمک قابل توجهی میکند. مقابله این آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد، به رشد سالم جنین کمک و از سلول های او در برابر آسیب محافظت میکند.
  • علاوه بر اسید فولیک و آنتی اکسیدان که به آن اشاره کردیم، انار حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری است که برای رشد مغز و سیستم عصبی جنین ضروری هستند. تاثیر این مواد مغذی در بهبود حافظه، یادگیری و تمرکز کودک در آینده قابل مشاهده است.
  • میوه انار همچنین حاوی ویتامین A است که برای رشد سلول های شبکیه چشم جنین اهمیت دارد و به سلامت بینایی او کمک میکند.
  • تقویت استخوان های جنین نیز از طریق کلسیم و فسفر موجود در انار امکان پذیر است و از پوکی استخوان در بزرگسالی جلوگیری میکنند.
  • مصرف آنتی اکسیدان ها که به وفور در انار یافت میشود میتواند به کاهش خطر زایمان زودرس کمک کند.

چگونه انار بر جنین تأثیر می‌گذارد؟

مواد مغذی موجود در انار که به رشد و نمو جنین کمک میکند، از طریق جفت به جنین منتقل میشوند. این میوه بطور غیر مستقیم و با تقویت سیستم ایمنی مادر نیز در برابر عفونت ها از جنین محافظت میکند. همچنین از طریق کاهش التهاب در بدن مادر از التهاب مزمن که ممکن است بر رشد جنین تاثیر منفی داشته باشد، جلوگیری میکند.

توجه داشته باشید اگرچه انار فواید بسیاری دارد اما مصرف بیش از حد آن باعث یبوست میشود. بنابراین مصرف این میوه را در حد اعتدال نگه دارید و قبل از تغییر در رژیم غذایی دوران بارداری، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید

خانم بارداری که در حال پوست کندن انار است | انار در بارداریخانم بارداری که در حال پوست کندن انار است | انار در بارداری

بهترین زمان خوردن انار در بارداری

انتخاب بهترین زمان برای مصرف انار در دوران بارداری میتواند رابطه مستقیمی با جذب بهتر مواد مغذی و کاهش برخی از عوارض معمول این دوران داشته باشد. هرچند خوردن انار در هر زمانی از روز فواید خود را دارد، اما برخی زمان‌ها برای مصرف آن مناسب‌تر هستند:

  • صبح ناشتا : از آنجاییکه معده در این حالت خالی و بدن هم برای جذب مواد مغذی آماده تر است، مصرف انار در این زمان به تقویت سیستم ایمنی، بهبود هضم و افزایش انرژی کمک شایانی میکند.
  • بصورت میان وعده های غذایی : خوردن انار در این زمان کمک میکند که احساس سیری بیشتری کنید و از پرخوری نیز جلوگیری میکند.
  • بعد از خوردن غذا : برای افرادی که خوردن انار بصورت ناشتا سخت است، میتوانند بعد از غذا آن را مصرف کنند. با این وجود یهتر است که از مصرف این میوه بلافاصله بعد از وعده غذایی سنگین خودداری کنید.

چرا زمان مصرف انار مهم است؟

  • خوردن انار در زمان مناسبی از روز میتواند در جذب بهتر مواد مغذی موجود در آن تاثبر داشته باشد.
  • انتخاب زمان مناسب مصرف انار میتواند احساس سنگینی یا نفخ رت تا حدود زیادی در افراد کاهش دهد.
  • مصرف این میوه در زمان مناسب به تنظیم و حفظ سطح قند خون کمک میکند.

چرا صبح ناشتا بهترین زمان خوردن انار در بارداری است؟

مصرف انار در صبح ناشتا به سبب جذب آهن بیشتری میشود. بهتر است بدانید که آهن برای تولید گلبول های قرمز و انتقال اکسیژن به سلول ها ضروری و مفید است.

مصرف ناشتای این میوه به تحریک دستگاه گوارش و در نتیجه بهبود هضم کمک میکند. همچنین قندهای طبیعی این میوه ی پرخاصیت انرژی موردنیاز شما را برای شروع روز تامین میکند. بهتراست که از انارهای تازه و ارگانیک برای بهرهمندی از خواص بیشتر استفاده کنید.

توجه کنید که بهترین زمان مناسب برای مصرف انار به عادات غذایی و شرایط جسمی شما بستگی دارد

خوردن انار در بارداری و زیبایی جنین

بسیاری از خانم ها  براین باورند که نوشیدن آب انار در دوران بارداری موجب داشتن نوزادی زیبا میشود، اما هیچ مدرک علمی مبنی بر این نیست که نشان دهد نوشیدن آب انار به زیباتر شدن کودک را زیبا میکند این باور بیشتر جنبه‌ی فرهنگی دارد و پایه علمی محکمی ندارد. با این حال، باید بدانید که مصرف انار به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی قوی به سلامت پوست مادر کمک کرده و به طور غیرمستقیم میتواند بر زیبایی پوست نوزاد نیز تاثیرگذار باشد.

***

میانگین امتیازات ۵ از ۵

پایان

منبع: مجله شاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا