وب گردی

داستان موفقیت رتبه ۴ کنکور سراسری ریاضی از زبان خودش

ارشیا شکوری، دانش‌آموز پرتلاش مجموعه مدارس سلام و رتبه ۴ کنکور سراسری ۱۴۰۳، در این صفحه درباره مسیر موفقیتش برایمان می‌گوید.

تکنیک‌های برنامه‌ریزی متعددی برای موفقیت در کنکور مطرح‌ شده‌اند، اما شنیدن فراز و نشیب‌های مسیر موفقیت رتبه‌های برتر از زبان خودشان چیز دیگری‌ست. الهام‌گرفتن از برنامه‌های رتبه‌های برتر به دانش‌آموزان کنکوری کمک می‌کند تا چالش‌های پیشِ رو را بهتر بشناسند و برای حل آن‌ها از همین‌حالا برنامه بریزند. پس بیایید نگاهی به داستان موفقیت ارشیا شکوری، رتبه ۴ کنکور سراسری ریاضی‌فیزیک از «مجموعه مدارس سلام» بیندازیم و مسیر موفقیتش را بررسی کنیم. برای مطالعه متن کامل صحبت‌های خواندنی و دل‌نشین ارشیا شکوری، صفحه مصاحبه با رتبه ۴ کنکور ریاضی فیزیک بخوانید.

درصدهای رتبه ۴ کنکور سراسری ریاضی فیزیک

ارشیا شکوری یکی از دانش‌آموزان پرتلاش و با استعداد «مجموعه مدارس سلام» است که در کنکور سراسری ۱۴۰۳ موفق به کسب رتبه ۴ در رشته ریاضی‌فیزیک شد. بیایید ابتدا نگاهی به درصدهای او در ۲ کنکور اردیبهشت و تیر بیندازیم:

درصدهای رتبه ۴ کنکور سراسری در نوبت اردیبهشت

درصدهای رتبه ۴ کنکور سراسری در نوبت تیر

۸۶

۷۵

۹۴

۹۴

۸۴

۸۰

اگرچه محاسبه نمره تراز کمی پیچیده‌تر است، اما همان‌طور که می‌بینید، ارشیا شکوری در نوبت اردیبهشت درصدهای بهتری داشته است و نمره تراز بالاتری کسب کرده است. به‌همین‌دلیل، عملکرد او در کنکور اردیبهشت در محاسبه رتبه نهایی‌اش لحاظ شده است.

رازهای موفقیت ارشیا شکوری در کسب رتبه ۴ کنکور سراسری

وقتی متن کامل مصاحبه ارشیا شکوری را مرور می‌کنیم، متوجه می‌شویم که او روی ۷ عامل در مسیر موفقیتش تاکید بیشتری دارد:

  1. کمک‌گرفتن از منابع اطلاعاتی متعدد برای برطرف‌کردن نقطه‌ضعف‌ها (نترسیدن از پرسش و پاسخ)
  2. در اولویت قراردادن برنامه‌های مطالعاتی و تداوم در پای‌بندی به آن‌ها
  3. هم‌راستایی برنامه‌های مدرسه با مطالعه کنکوری و امتحانات نهایی
  4. وقت‌گذاشتن برای درس‌های عمومی در طول سال
  5. تمرکز بر کتاب‌های درسی و جزوه‌های معلمان
  6. اهمیت‌دادن به دوران حساس جمع‌بندی
  7. حاشیه‌نداشتن و کم‌نیاوردن

در ادامه با توجه به صحبت‌های ارشیا شکوری به بررسی هر کدام از این ۷ عامل می‌پردازیم.

کمک‌گرفتن از تمام منابع اطلاعاتی در دسترس

مهم‌ترین ویژگی ارشیا شکوری از زبان خودش این بود:

«از سوال‌پرسیدن و کمک‌گرفتن از معلم‌ها، دوستان، هم‌کلاسی‌های قوی و حتی منابع اینترنتی خجالت نمی‌کشیدم. هر وقت لازم بود به معلم‌هایم پیام می‌دادم. حتی پیش ‌می‌آمد که ساعت ۱۱ شب به آن‌ها پیام بدهم. صبح روز کنکور هم به معلمم پیام دادم. از معلم‌هایم و کادر آموزشی «مجموعه مدارس سلام» خیلی تشکر می‌کنم که در تمام این مدت با من همراه بودند و همدلانه کمکم کردند.»

تاکید بر اهمیت پای‌بندی به برنامه‌های مطالعاتی

ارشیا شکوری کاملا تابع برنامه حجمی-زمانی ارائه‌شده توسط مسئول پایه بود و هیچ‌وقت از برنامه خارج نمی‌شد. گاهی برنامه با توجه به هدف مطالعاتی ۳۶۰درجه تغییر می‌کرد؛ اما رتبه ۴ کنکور سراسری با انعطاف‌پذیری بالا، شیوه مطالعه خود را با آن تطبیق می‌داد. در اینجا بد نیست به یکی از خاطرات او اشاره کنیم:

«اولین امتحان نهایی ما روز ۳۱‌ام اردیبهشت بود، اما چون کارت ورود به جلسه نرسید زمان‌بندی امتحانات تغییر کرد. من اولِ کار خیلی ناراحت شدم چون واقعا آن درس (دین‌وزندگی) به‌دلیل ضریب و حساسیت بالایش برایم اهمیت زیادی داشت. به‌هرحال بعد از آمدن برنامه‌ امتحانی جدید، من هم سریعا برنامه مطالعاتی‌ام را از مسئول پایه‌مان در «مدارس سلام» گرفتم و خودم را با تغییر شرایط وفق دادم.خدا را شکر توانستم امتحان دینی را ۲۰ بگیرم.»

جا دادن درس‌های عمومی لابه‌لای درس‌های اصلی

اکثر دانش‌آموزان کنکوری از اهمیت درس‌های عمومی و ضریب تاثیر بالای آن‌ها در تراز معدل غافل می‌شوند. با نادیده‌گرفتن درس‌های عمومی در طول سال تحصیلی، آن‌ها روی هم تلنبار می‌شوند و رسیدن به نمره بالا را در امتحانات نهایی سخت‌ می‌کنند. رتبه ۴ کنکور سراسری راه‌حل خلاقانه‌ای برای حل این چالش داشت:

«اکثر دانش‌آموزان تا چند روز قبل از امتحانات نهایی، درس‌های حفظی مانند هویت اجتماعی، سلامت‌وبهداشت و دینی را مطالعه نمی‌کنند. من برای رسیدن به تسلط کامل در درس‌های عمومی، در کنار مطالعه درس‌های اختصاصی و اصلی زمانی را هم به مطالعه این درس‌ها اختصاص می‌دادم.»

هم‌سویی برنامه‌های کنکور، مدرسه و امتحانات نهایی

رتبه‌ ۴ کنکور سراسری معتقد است که چون برنامه‌های آموزشی «مجموعه مدارس سلام» کاملا در راستای موفقیت کنکوری بودند، برقراری تعادل بین کنکور، مدرسه و امتحانات برایش دردسر خاصی نداشت. ارشیا شکوری می‌گوید:

«در مجموعه‌ مدارس سلام برنامه‌های کنکور و مدرسه به موازات هم پیش می‌روند و همین مسئله در برقراری تعادل بین کنکور و امتحانات به من کمک زیادی کرد. مثلا در دوران امتحانات نهایی، آزمون‌های جامع هم داشتیم تا از فضای کنکور و سوال‌های تستی فاصله نگیریم.

«من با شرکت در اردوهای مطالعاتی دوران جمع‌بندی مدارس سلام، یک‌بار تمام دروس را تا پایان اردیبهشت جمع‌بندی کرده بودم و آمادگی لازم برای آزمون‌های جامع را داشتم. علاوه بر آزمون‌های جامع اصلی، خودم را به آزمون‌های اختیاری مدرسه‌مان هم می‌رساندم. این روش‌ها به من کمک کرد تا در دوران امتحانات نهایی از فضای کنکور خیلی فاصله نگیرم».

اهمیت دوران جمع بندی در کنکور

اولویت‌دادن به کتاب‌های درسی و جزوه‌های معلمان

برخی از دانش‌آموزان کنکوری به‌معنای واقعی کلمه از هول حلیم در دیگ می‌افتند! آن‌ها سر خودشان را با منابع متعدد شلوغ می‌کنند و در آخر هم هیچ‌کدام از آن‌ها را درست‌ودرمان نمی‌خوانند. ارشیا شکوری برنامه دیگری داشت:

«من تمرکزم را روی جزوه‌های کنکوری معلم‌هایم در «مجموعه مدارس سلام» گذاشته بودم و خودم را درگیر منابع متعدد نکردم. برای تست‌زدن هم بیشتر از سوالات تالیفی‌ای که معلمان هر درس به من می‌دادند، استفاده می‌کردم. من به‌قدری کتاب‌های درسی را زیر و رو کردم که اکثر آن‌ها در حال پاره‌شدن بودند. یک منبع تشریحی هم مدرسه در اختیارم گذاشت که برای آشنایی و حل سوالات تشریحی امتحانات نهایی خیلی کمکم کرد.»

خواندن فشرده و متمرکز در دوران جمع‌بندی

دوران جمع‌بندی کنکور، دوران بسیار مهمی‌ست. دانش‌آموزان در این دوره حساس باید آموخته‌های پیشین را در ذهنشان تثبیت کنند و به تسلط لازم برای پاسخ‌گویی به سوالات دشوار کنکوری برسند. بیایید عملکرد رتبه ۴ کنکور سراسری در دوران جمع‌بندی را از زبان خودش بشنویم:

«من از آدم‌هایی هستم که در خانه دل به درس نمی‌دهم. برای همین، شرکت در اردوهای مطالعاتی تاثیر زیادی در موفقیتم داشتند. ما در «مجموعه مدارس سلام» از عید به بعد، اردوی مطالعاتی شبانه‌روزی دوران جمع‌بندی را شروع کردیم و تا کنکور اردیبهشت ادامه دادیم. بعد از آن، یک‌ماه درگیر امتحانات نهایی شدیم و دوباره بعد از یک روز استراحت، دوران جمع‌بندی را از سر گرفتیم. با احتساب زمان مطالعه برای امتحانات نهایی، حدود ۳ ماه‌ونیم در حال جمع‌بندی دروس بودم.»

داستان موفقیت رتبه ۴ کنکور سراسری ریاضی از زبان خودش

دوری از حواشی و تسلیم‌نشدن

اکثر دانش‌آموزان در سال کنکور با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند؛ مثلا ممکن است در آزمون‌های آزمایشی نمره پایینی بگیرند و ناامید شوند یا فشار و استرس درسی از پا درشان آورد. ارشیا شکوری با تمرکز بر مطالعه، تبدیل ناامیدی به خشم (روحیه جبران) و دوری از اخبار و حواشی فضای مجازی این مسئله را مدیریت کرد:

«خودم را درگیر افکار منفی مثل «اگر رتبه‌ام خوب نشود» نمی‌کردم. هر وقت استرس سراغم می‌آمد، خودم را غرق درس‌خواندن می‌کردم. حتی شب کنکور هم درس خواندم که البته کار درستی نبود! کاش آن شب ذهنم را آزاد می‌گذاشتم و به خودم استراحت می‌دادم.

شکست‌ها و ناامیدی‌ها نهایتا یک یا دو زنگ ذهنم را درگیر می‌کرد و دوباره با توکل به خدا و روحیه بالا بر می‌گشتم. من واقعا به این مسئله باور داشتم که اگر تلاش کنم زحمت‌هایم بی‌نتیجه نخواهد ماند. خدا را شکر که توانستم نتیجه خوبی بگیرم».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا