اقتصاد

در جمهوری اسلامی ایران راه حل روشن است اما نمی‌خواهیم زیر بار تغییر برویم| بخش خصوصی را کوتوله نگه داشتیم

کارشناس خودرو گفت: خصوصی سازی باعث می‌شود اقتصاد ما رشد و کیفیت بالا برود و قیمت خودرو از درجه اهمیت بیفتد و از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود.

امیر حسین کاکایی، کارشناس خودرو، در گفتگو با تیتر ۱۲ درباره واگذاری سایپا به بخش خصوصی گفت: به نظر من این اقدام خوب است و دولت اولین گام را با واگذاری مدیریت در، ایران خودرو و سایپا برداشت. سالهاست که قرار است واگذاری سایپا انجام و اصل ۴۴ اجرا شود.

او ادامه داد: اصل ۴۴ دو قسمت دارد. تصدی‌گری را به دست بخش خصوصی بسپارد و دولت نیز حکمرانی را درست انجام بدهد. انشاالله دولت وقت خود را برای اصلاح تنظیم‌گری و حکمرانی پساخصوصی سازی بگذارد. همیشه ابزار اعمال قدرت دولت به ایران خودرو و سایپا وجود داشته که نتیجه‌ آن هم 240 یا ۲۵۰ همت بدهکاری است. ضمن اینکه مردم از محصولات راضی نیستند که نتیجه حکمرانی و تصدی‌گری غلط است. 


امیر حسین کاکایی، کارشناس خودرو، در گفتگو با تیتر ۱۲ درباره واگذاری سایپا به بخش خصوصی گفت: به نظر من این اقدام خوب است و دولت اولین گام را با واگذاری مدیریت در، ایران خودرو و سایپا برداشت. سالهاست که قرار است واگذاری سایپا انجام و اصل ۴۴ اجرا شود.

او ادامه داد: اصل ۴۴ دو قسمت دارد. تصدی‌گری را به دست بخش خصوصی بسپارد و دولت نیز حکمرانی را درست انجام بدهد. انشاالله دولت وقت خود را برای اصلاح تنظیم‌گری و حکمرانی پساخصوصی سازی بگذارد. همیشه ابزار اعمال قدرت دولت به ایران خودرو و سایپا وجود داشته که نتیجه‌ آن هم ۲۴۰ یا ۲۵۰ همت بدهکاری است. ضمن اینکه مردم از محصولات راضی نیستند که نتیجه حکمرانی و تصدی‌گری غلط است. 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: نگرانی که مسئولین دارند طبیعی است اما ادامه مسیر فعلی غلط است. سوال اینجاست مسیر جایگزین و راه حل چیست؟ در جمهوری اسلامی ایران راه حل روشن است اما نمی‌خواهیم زیر بار برویم. در این سالها بخش خصوصی را کوتوله نگه داشتیم. تا وقتی دائم بر سر بخش خصوصی باشیم نمی‌توان بخش خصوصی را بزرگ کرد. خوشبختانه بخش‌ خصوصی توانمندی داریم، شرکت‌های زیادی اثبات کرده‌اند که می‌توانند کارهای بزرگ انجام بدهند. کرمان موتور ادعا کرده می‌خواهد سایپا را بخرد یا کنسرسیوم دیگر‌ی از قطعه سازی، برای خرید  اعلام آمادگی کرده است. اگر شرکت‌های خودروسازی به منوال مدیریت دولتی پیش بروند روز به روز اوضاع بدتر می‌شود. باید جایی به مدیریت خصوصی اعتماد کنیم.

او اظهار کرد: سوال اینجاست مدیرعامل فعلی سایپا بد است؟ خیر بلکه جزو مدیران برجسته‌ این صنعت بشمار می‌آید. در بین این مدیران افراد توانمند زیادی داشتیم مشکل این نیست. اگر بخش خصوصی کار را به دست بگیرد از آلمان مدیر می‌آورد؟ خیر، پارادایم مدیریتی عوض می‌شود نه لزوماً اشخاص. باید پارادایم دولتی و شبه دولتی به پارادایم خصوصی تبدیل شود. اشکال کار دولتی این است که شرکت‌ها را بر مبنای معیارهای سیاسی مدیریت می‌کنند و مسئله اقتصاد در درجه دوم اهمیت و رضایت مشتری در درجه سوم اهمیت و در نتیجه تیراژ و کیفیت انتهای اولویت قرار می‌گیرد. 

کاکایی ادامه داد: در پارادایم بخش خصوصی تنها یک چیز مهم است؛ سود. سود با رضایت مشتری و اخذ سهم بیشتر از بازار به دست می‌آید. این هدف با رعایت کیفیت، تنوع، خلاقیت، نوآوری و فناوری جدید و بهره‌وری محقق می‌شود.  

او در پاسخ به این سوال که واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی در قیمت‌ها تاثیرگذار است، گفت: قیمت گذاری دستوری مسخره‌ای داریم که باید جمع شود چون در همان قیمت گذاری دستوری هم یک بام و دو هوا داریم. برای محصولات ایران خودرو و سایپا چون توسری خور دولت هستند قیمت برخی از محصولات را به زور پایین نگه داشته‌اند که نتیجه آن، این همه زیان شده است. این فقط رانت است که به عده‌ای خاص می‌دهیم. 

او در ادامه افزود: وقتی قیمت‌ها را آزاد کنیم یا قیمت دستوری را به موقع انجام بدهیم، قیمت کارخانه بالا می‌رود اما قیمت بازار بالا نمی‌رود بلکه شاید پایین هم بیاید کما اینکه بخش خصوصی برای خودروهای خود اکثراً به قسطی فروشی افتاده و رقابت می‌کند. قیمت پایین نمی‌آید ولی بالا هم نمی‌رود بلکه اصلاح می‌شود. از آنجایی که در ایران با تورم سنگین روبرو هستیم روی قیمت نمی‌توانیم نظری بدهیم.  

این استاد دانشگاه ادامه داد: باید توجه کنیم فقط قیمت مهم نیست، جایگاه صنعت بزرگی به نام خودروسازی مهم است. چرا ارزش ریال هر روز پایین می‌آید؟ بخشی بدلیل سیاست‌های کلان اقتصادی است ولی اگر کمی عمیق‌تر ببینیم، تولید در کشور ضربه خورده و اگر بتوانیم صنایعی مثل خودروسازی را دوباره احیا و آنها را رشد بدهیم، ارزش پول ملی هم تقویت می‌شود. باید توسعه صنعتی در کشور رخ بدهد در این صورت پول ملی تقویت شده و دیگر قیمت مهم نیست. 

این کارشناس خودرو در پایان خاطرنشان کرد: مشکل بزرگ ما قیمت‌ها نیست درآمد کم است. قیمت در دنیا رقابتی است. زمانی درآمد بالا می‌رود که صنایع رشد کند. خصوصی سازی باعث می‌شود اقتصاد ما رشد و کیفیت بالا برود و قیمت خودرو از درجه اهمیت بیفتد و از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا