فناوری

دستیابی به منابع انرژی بی‌نهایت/اولین پیوند قلب کاملا رباتیک جهان در عربستان سعودی

دنیای علم و فناوری امروز ۲۶ شهریور شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

دنیای علم و فناوری امروز ۲۶ شهریور شاهد رخدادهای جالبی بود که این خبر به اختصار به آنها پرداخته است.

به گزارش مجله تیتر ۱۲ به نقل از ایسنا، علم و فناوری ایران و جهان امروز با اخبار گوناگونی همراه بود. اکنون در این گزارش به مرور خلاصه این اخبار می‌پردازیم.

نخوابیدن طولانی‌مدت چه اثرات خطرناکی می‌تواند داشته باشد

در حالی که چالش‌هایی برای نخوابیدن در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است، کارشناسان هشدار می‌دهند که خطرات کم‌خوابی بسیار واقعی است و باید آنها را جدی گرفت. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با شرکت در آنچه «چالش بی‌خوابی» می‌خوانند، این خستگی را به حد افراط رسانده‌اند. در حالی که یکی دو روز ممکن است مدت زمان کوتاهی به نظر برسد، ۲۴ ساعت محرومیت از خواب می‌تواند باعث اختلال عملکردی بیشتری نسبت به رانندگی در حالت مستی شود.

۳ برنامه سازمان همکاری‌های فناورانه بین‌المللی برای توسعه هوش مصنوعی در کشور

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی، حوزه هوش مصنوعی را حوزه‌ای دانست که در آن همکاری‌های بین‌المللی بسیار مهم است، گفت: در این راستا ما بر «تبادل فناوری»، «تسهیل‌گری تعاملات بین‌المللی» و «در اولویت قرار دادن هوش مصنوعی به عنوان یکی از محورهای کلیدی گفت‌وگوهای بین‌المللی» متمرکز شدیم. دکتر حسین میرآبادی در گفت‌وگو با مجله تیتر ۱۲ به نقل از ایسنا، در خصوص توسعه زیر ساخت‌های هوش مصنوعی در کشور، گفت: حوزه هوش مصنوعی حوزه‌ای است که همکاری‌های بین‌المللی در آن بسیار مهم است، ضمن آنکه این حوزه هم جزء اولویت‌های کشور محسوب می‌شود.

دستیابی به منابع انرژی بی‌نهایت با «حالت لبه» در اتم‌ها

در برخی مواد، الکترون‌ها به قدرت فوق العاده‌ای دست می‌یابند که در امتداد لبه‌ها جریان دارند. حالا یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اتم‌ها نیز می‌توانند رفتار مشابهی با الکترون‌ها از خود نشان دهند. پژوهشگران مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT) تصاویری از یک «حالت لبه»(edge state) نادر در اتم‌های فوق سرد را مشاهده و ضبط کرده‌اند. آنها با استفاده از این یافته‌ها می‌توانند بیاموزند که به حالت‌های لبه الکترون‌ها در مواد مختلف دست یابند و آنها را مهار کنند.

بی‌خطرسازی گازهای آلاینده‌ اگزوزها با یک محصول ایرانی

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پیشتاز در صنعت نانوکاتالیست است که با هدف دستیابی به دانش‌های نوین طراحی و تولید کاتالیست‌های خودرو، در تولید مبدل‌های نانوکاتالیستی در ایران فعالیت دارد، این شرکت با بهره‌گیری از دانش و فناوری برای توسعه محصولات خود در قالب طراحی و تکوین انواع کاتالیست‌های خودرو و ارائه خدمات آزمایشگاهی محصولاتی را به تولید رساند و در این راستا موفق به اخذ تاییدیه‌های معتبر بین‌المللی و مجوز تولید محصولات برای خودروسازی‌های بزرگ دنیا شد. 

بهره‌برداری ۱۵ مرکز درمان ناباروری از تراشه‌های جداساز اسپرم

فناوران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری سلامت پردیس به دانش ساخت تراشه جداساز اسپرم با هدف درمان ناباروری مردان دست یافتند و به گفته آنها این ابزار پزشکی اکنون در ۱۵ مرکز درمانی کشور به بهره‌برداری رسیده است. مجید حسینی، مدیر عامل این شرکت‌ دانش‌بنیان در گفت‌وگو با مجله تیتر ۱۲ به نقل از ایسنا، گفت: تراشه جداسازی اسپرم از محصولات تولیدی این شرکت است که برای ناباروری مردان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سفر پرسرعت «پولاریس داون» از منظر ایستگاه فضایی بین‌المللی

تصویر قابل توجهی که توسط یک فضانورد در ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) ثبت شده است، کپسول کرو دراگون پولاریس داون اسپیس ایکس را نشان می‌دهد که اوایل صبح یکشنبه در حالی که با چهار سرنشین به خانه بازمی‌گشت با سرعت زیاد وارد جو زمین شد. بررسی دقیق این تصویر که توسط دان پتیت(Don Pettit) که به تازگی وارد ایستگاه فضایی بین‌المللی شده، ثبت شده است، رگه‌ای از نور کرو دراگون را نشان می‌دهد که برخی از نورهای شهری نیز در پس‌زمینه قابل مشاهده هستند.

اولین پیوند قلب کاملا رباتیک جهان در عربستان سعودی انجام شد

این جراحی که دو ساعت و نیم به طول انجامید، توسط دکتر «فراس خلیل»(Feras Khaliel) جراح قلب اهل عربستان سعودی در «بیمارستان و مرکز پژوهش تخصصی ملک فیصل»(KFSHRC) روی یک نوجوان ۱۶ ساله که از مرحله چهار مشکلی قلبی رنج می‌برد، انجام شد. پیوند رباتیک قلب که به پمپاژ خون در سراسر بدن کمک می‌کند، شامل جایگزینی قلب بدون ایجاد برش در قفسه سینه است.

آزمایش تصادف اولین خودروی مسابقه هیدروژنی جهان

اولین خودروی مسابقه هیدروژنی جهان موسوم به پایونیر ۲۵(Pioneer 25) با بیشینه سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برای اولین بار آزمایش‌های تصادف خود را پشت سر گذاشت. این خودرو که صرفاً برای مسابقات آفرود اکستریم اچ(Extreme H) که اولین مسابقات موتور اسپرت با موتور هیدروژنی در جهان است، توسعه یافته است، حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت را ارائه می‌دهد.

وقوع ماه گرفتگی جزئی در روز چهارشنبه

یک خسوف خاص که فقط ۳.۵ درصد از سطح ماه را پوشش می‌دهد، منظره شگفت‌انگیزی است که می‌توان تماشا کرد. در روز ۱۸ سپتامبر(۲۸ شهریور)، یک ماه گرفتگی جزئی رخ خواهد داد که اگرچه به اندازه خورشید گرفتگی کامل چشمگیر نیست، اما هنوز هم می‌تواند یک منظره جذاب باشد. این ماه گرفتگی در سراسر اروپا، آفریقا، گرینلند و آمریکای شمالی و جنوبی قابل مشاهده خواهد بود. از لندن، بخش قابل توجه ماه گرفتگی در ساعت ۰۳:۱۳ BST(۰۵:۴۳ به وقت ایران) آغاز می‌شود. اوج ماه گرفتگی در ساعت ۰۳:۴۴ BST(۰۶:۱۴ به وقت ایران) رخ خواهد داد. و این رویداد در ساعت ۰۴:۱۵ BST(۰۶:۴۵ به وقت ایران) به پایان خواهد رسید.

احتمال عرضه اپل واچ پلاستیکی در سال آینده

گزارش‌ها حاکی از این هستند که نسخه پلاستیکی ساعت اپل نهایتا عرضه خواهد شد، اما تاریخ عرضه تا پیش از سال آینده نخواهد بود. اپل در رویداد «It’s Glowtime» که در روز نهم سپتامبر برگزار شد، تعداد زیادی محصول جدید را معرفی کرد، اما گزارش شده که «اپل واچ SE» با بدنه پلاستیکی در میان آنها نبوده است. با وجود این، چنین خبری لزوما به این معنی نیست که ما اپل واچ SE را نخواهیم دید. «مارک گورمن»(Mark Gurman) از بلومبرگ، برای اولین بار گزارش داد که این شرکت در حال توسعه یک نسخه ارزان‌تر از ساعت خود است و گفت: ساعت پلاستیکی SE هنوز رو به جلو حرکت می‌کند.

نگاهی به اولین موشک چندبار مصرف چین برای رقابت با اسپیس‌ایکس

اولین موشک پیشران مایع چین که از فولاد ضد زنگ ساخته شده است، در حالی با ۹۰۰ تن نیروی رانش موفق شد به ارتفاع ۱۰ کیلومتری برسد و پس از ۲۰۰ ثانیه پرواز با موفقیت فرود بیاید که به عنوان اولین موشک چندبار مصرف این کشور برای رقابت با شرکت آمریکایی اسپیس‌ایکس شناخته می‌شود. شرکت فضایی «لند اسکیپ»(LandSpace) مستقر در پکن، توسعه دهنده موشک قابل استفاده مجدد ژوکو-۳(Zhuque-3) الهام گرفته از موشک‌های قابل استفاده مجدد شرکت آمریکایی اسپیس‌ایکس(SpaceX) است که به تازگی یک پرواز آزمایشی برخاست و فرود عمودی را با رسیدن به ارتفاع ۱۰ هزار متری تکمیل کرده است.

هوش مصنوعی آمار مرگ‌ومیر را در بیمارستان کاهش می‌دهد

بررسی جدید پژوهشگران کانادایی نشان می‌دهد که یک سیستم هوش مصنوعی می‌تواند با فرستادن هشدارهای در لحظه به گروه‌های مراقبت، به کاهش مرگ‌ومیر بیماران بستری‌شده در بیمارستان کمک کند. پژوهشگران شبکه بیمارستانی «یونیتی هلث تورنتو»(Unity Health Toronto) و «دانشگاه تورنتو»(UToronto) اثربخشی یک سیستم هشدار اولیه مبتنی بر هوش مصنوعی موسوم به «چارت‌واچ»(CHARTWatch) را که پس از سه سال توسعه و آزمایش در بخش عمومی «بیمارستان سنت مایکل»(St. Michael’s Hospital) استفاده می‌شود، مورد بررسی قرار دادند. این پژوهش نشان می‌دهد که چگونه سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند از پرستاران و پزشکان در ارائه مراقبت‌های با کیفیت بالا حمایت کنند.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا