اقتصاد

دولت چهاردهم به‌دنبال تضمین امنیت انرژی با افزایش تولید و صادرات نفت

انتحاب «حمید بورد» برای مدیرعاملی شرکت ملی نفت ایران، با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف صنعت نفت در دولت چهاردهم افزایش تولید و صادرات نفت و گاز است، می‌تواند افزون بر افزایش درآمدهای ارزی کشور، در تأمین خوراک صنایع پایین‌دستی شامل پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها مؤثر باشد و امنیت انرژی کشور را تضمین کند.

به گزارش تیتر۱۲، نفت و انرژی همواره جزو اولویت‌های اصلی اقتصادی در کشور به‌ شمار می‌رود. ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز مقام نخست را در جهان دارد، از همین رو از تولید گرفته تا مصرف منابع هیدروکربوری و البته مشتقات آن بر فاکتورهای گوناگون اقتصادی مانند تولید ناخالص داخلی یا بهره‌وری تأثیرگذار است، بنابراین انتخاب مدیران صنعت نفت نه‌تنها بر این صنعت که بر همه ارکان اقتصادی کشور سایه می‌اندازد.

با روی‌کارآمدن دولت چهاردهم و تأکید مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری بر استفاده از توان و تخصص کارشناسان، تلاش شد در بخش‌های مختلف این مهم دنبال شود، به همین دلیل پس از انتخاب وزیر از بدنه صنعت نفت، انتخاب معاونان نیز بر همین اصل دنبال شده است.

«حمید بورد» که دانش‌آموخته مهندسی مکانیک (حرارت و سیالات) از دانشگاه صنعت نفت و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (گرایش استراتژیک) از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی است، به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران منصوب شد.

اهمیت این انتصاب آنجاست که شرکت ملی نفت ایران وظیفه تولید نفت و گاز در کشور را به عهده دارد و دیگر شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت به‌عنوان شرکت‌های پایین‌دستی، از خوراک تولیدشده به همت شرکت ملی نفت ایران استفاده می‌کنند.

مُهر تأیید نمایندگان مجلس بر انتخاب مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران

بورد مدیرعاملی شرکت نفت و گاز مارون، مدیرعاملی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مدیرعامل فلات قاره و… را در کارنامه دارد؛ کارنامه‌ای که نشان می‌دهد وی گزینه مناسبی برای سکانداری شرکت ملی نفت ایران است.

این کارنامه چنان قابل قبول است که حتی نمایندگان مجلس نیز از آن اعلام رضایت کرده‌اند. موسی احمدی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، انتصاب او به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران را انتصابی شایسته دانسته و گفته بورد ایده و طرح دارد و با مدیریت وی آینده روشنی برای طرح‌های نفتی و گازی کشور قابل تصور است.

مالک شریعتی‌نیاسر نیز از انتصاب مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت ایران دفاع و بیان کرده است که با انتصاب قابل دفاع وزیر نفت در شرکت ملی نفت ایران، به ارتقای جایگاه عملیاتی شرکت ملی نفت ایران مطابق با اساسنامه این شرکت امیدواریم.

سید محسن موسوی‌زاده، نماینده اهواز در مجلس نیز دراین‌باره گفته است که انتصاب فرزند خوزستان در شرکت ملی نفت ایران نشان از ظرفیت نخبگانی دارد که از سوی وزارت نفت دولت چهاردهم دیده شده و انتظار می‌رود بیشتر دیده شود.

مأموریت دولت چهاردهم برای افزایش تولید و صادرات نفت

اما چرا بورد می‌تواند شرکت ملی نفت ایران را به جایگاه مناسب خود برساند؟

او سال‌ها به‌عنوان مدیرعامل در شرکت‌های بزرگ تولید نفت و گاز کشور فعالیت کرده و حالا با کوله‌باری از تجربه، فرصت آن را دارد تا تولید نفت و گاز، همچنین صادرات آن را افزایش دهد، زیرا یکی از مهم‌ترین اهداف صنعت نفت در دولت چهاردهم افزایش تولید و صادرات نفت و گاز است.

تاآنجاکه محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت، در حکم انتصاب بورد به‌عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بر استفاده از راهبردها و همه ظرفیت‌های مفید و کارآمد و مدیریت علمی مخازن به‌منظور بهبود و ارتقای ظرفیت و افزایش توان تولید نفت و گاز بهبود ضریب بازیافت از مخازن و افزایش توان صادراتی نفت و فرآورده‌های نفتی تأکید کرده است.

همچنین، پیگیری مؤثر به‌منظور تسریع در اجرای طرح‌های توسعه میدان‌های نفت و گاز با اولویت میدان‌های مشترک به‌ویژه طرح فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی و میدان‌های نفتی غرب کارون به‌منظور ایجاد هرچه بیشتر ثروت برای کشور و رفع ناترازی‌ها از اولویت‌های مهم بعدی خواهد بود.

هدف‌گذاری برای افزایش ۴۵۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت

با توجه به این مأموریت، خوزستان به‌عنوان نخستین مقصد سفر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران انتخاب شد. در این سفر، بورد از مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت در جنوب بازدید کرد.

بررسی چالش‌های موجود و پیش‌بینی راهکارهای اجرایی افزایش تولید نفت و گاز از مهم‌ترین موضوع‌های کاری او در این سفر دوروزه بود.

معاون وزیر نفت با تأکید بر توجه به تغییر و اصلاح در بعضی از فرایندهای تولیدی برای شتاب‌بخشی به این موضوع بیان کرد: برقراری ارتباط مؤثر با شرکت‌های نفتی در کشور همسایه عراق با اهمیت و برنامه‌ریزی و تسریع در برداشت از میدان مشترک آزادگان‌ جنوبی تا پایان سال ضروری است.

مناطق نفت‌خیز جنوب سهم ۸۰درصدی در تولید نفت ایران دارد، از همین رو در طرح‌های نگهداشت تولید و افزایش ظرفیت نقش بسزایی خواهد داشت.

با این تفاسیر، افزایش ۴۵۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت ایران، آن‌گونه که وزیر نفت اعلام کرده، بیش از هر شرکت دیگری بر عهده مناطق نفت‌خیز جنوب خواهد بود، «بورد» نیز با توجه به این حساسیت در همان روزهای نخست راهی خوزستان شد.

افزایش تولید نفت‌ ۲۵۰ هزار بشکه‌ای از ۳۴ میدان نفتی

درخواست وزارت نفت درباره طرح ضربتی افزایش تولید نفت‌ خام تا روزانه ۲۵۰ هزار بشکه در ۳۴ میدان نفتی کشور به همت شرکت ملی نفت ایران مصوب، و مقرر شده است سازوکار اجرایی این مصوبه در تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان برنامه‌ و بودجه، بانک مرکزی و شرکت ملی نفت ایران تعیین شود؛ موضوعی که سبب شد وزیر امور اقتصاد و دارایی در نامه‌ای به وزیر نفت معرفی طرح‌های اولویت‌دار افزایش تولید نفت خواستار شود.

سفر دوم مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به مقصد پایتخت انرژی کشور، «عسلویه»، بود زیرا کشور با وجود ناترازی گاز، باید برای ورود به زمستان آماده شود و این موضوع مورد توجه بورد بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در این سفر با اشاره به پیگیری پروژه‌های توسعه‌ای و عملیاتی شرکت نفت و گاز پارس گفت که طرح‌های فشارافزایی در میدان گازی پارس جنوبی و تأمین سوخت زمستانی را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

انتصاب مدیران نفتی همسو با اهداف برنامه‌های کلان

نگاهی به انتصابات حمید بورد در شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران نشان می‌دهد اهمیت افزایش تولید و صادرات نفت برای مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بسیار زیاد است.

بورد در همان ساعات نخست مدیرعاملی، حکم مدیریت حقوقی، کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی تلفیقی و امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران را صادر کرد.

این موضوع نشان می‌دهد بورد به‌دنبال حل مسائل حقوقی در قراردادها با پیمانکاران، جذب سرمایه، افزایش تولید، همچنین دستیابی به بازارهای جدید برای صادرات است.

از سوی دیگر، مجوز شورای اقتصاد برای افزایش ۲۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت نیز با توجه به ثابت‌بودن ظرفیت پالایش نفت کشور، با هدف افزایش صادرات است.

انتخاب مدیران‌ عامل شرکت‌های زیرمجموعه شامل مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت و گاز پارس، نفت مناطق مرکزی ایران و مهندسی و توسعه نفت از بدنه این صنعت نشان می‌دهد استفاده از متخصصان و کارشناسان به‌صورت عملی در وزارت نفت محقق شده است.

از دیگر اهداف شرکت ملی نفت در دولت چهاردهم می‌توان به اولویت‌بندی در تخصیص منابع مالی و استفاده از روش‌های مؤثر برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و مردمی‌سازی اقتصاد نفت، انجام اقدام‌های مقتضی اتخاذ تدابیر لازم و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های سازمان به‌منظور تحقق جهش تولید و مشارکت مردمی و بخش خصوصی، استفاده و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان همسو با بومی‌سازی تجهیزات و کالاهای راهبردی صنعت نفت و نیز روش‌های نو و فناورانه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از میدان‌های نفت و گاز اشاره کرد.

منبع: شانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا