وب گردی

راه حلی برای کاهش احتمال مرگ هنگام خواب

احتمالا همه انسان ها در طول زندگی خود بارها به مرگ فکر می کنند و اینکه زندگی آنها در این دنیا چگونه به پایان می رسد. اما چگونه می توان در خواب مرد؟

نتایج مطالعه نشان می دهد که احتمال مرگ در هنگام خواب نسبتاً کم است، مگر اینکه فرد مبتلا به بیماری خاصی باشد.

دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث مرگ فرد در خواب شود، اما معمولاً سه قسمت از بدن نقش کلیدی در این زمینه ایفا می کند. دکتر میلیند سووانی، مشاور پزشکی تنفسی در دانشگاه ناتینگهام، به نیوزویک گفت: «مرگ در خواب معمولاً با سه قسمت بدن مرتبط است. قلب، ریه یا مغز”

زمانی که می‌خوابیم، کمتر به سیگنال‌هایی پاسخ می‌دهیم که ممکن است نشان‌دهنده مشکل این اندام‌ها باشد. جک فلایر، متخصص قلب و عروق در این باره می گوید: «اگر راست ایستاده باشم و قلبم ۱۰ ثانیه بایستد، روی زمین می افتم و بیهوش می شوم و زمین خوردن من آنقدر سخت می شود که دیگران آن را می شنوند و به کمک من می آیند. اما زمانی که می خوابید نمی توانید به این علائم پاسخ دهید.

قلب

شایع ترین علت مرگ در خواب مربوط به قلب است. بر اساس مطالعات انجام شده، ایست قلبی ناگهانی عامل ۹۰ درصد مرگ های ناگهانی و غیرمنتظره در هنگام خواب است که به مرگ شبانه نیز معروف است. افرادی که دارای عوارضی مانند بیماری عروقی، بزرگ شدن قلب یا ضربان قلب نامنظم هستند، بیش از دیگران در معرض خطر این مرگ و میر هستند.

ایست قلبی ناگهانی به نوبه خود جریان خون را به اندام های اصلی قطع می کند و در صورت عدم درمان فوری می تواند منجر به مرگ شود. از بین این همه مرگ و میر ناشی از ایست قلبی، ۲۲ درصد بین ساعت ۲۲:۰۰ تا ۶:۰۰ صبح رخ داده است. همچنین زنان در این بازه زمانی بیشتر از مردان با این عارضه مواجه می شوند.

ریه

ریه ها نیز از دیگر اعضای بدن هستند که می توانند در مرگ های شبانه موثر باشند. آپنه انسدادی خواب یا OSA که به معنای عدم تنفس است، یکی دیگر از علل مرگ و میر در شب است. آپنه یک وضعیت جدی است که در آن بدن انسان از اکسیژن محروم می شود و فرد در خواب به دلیل کمبود اکسیژن می میرد.

افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب بیش از ۲.۵ برابر بیشتر در معرض خطر مرگ بین ساعت ۱۲:۰۰ صبح تا ۶:۰۰ صبح هستند. خروپف، سردرد و چاقی، تعریق در خواب، تکرر ادرار در شب، احساس خفگی در خواب از جمله علائم این بیماری است.

آپنه انسدادی خواب شامل باریک شدن ماهیچه های راه هوایی است که برای مدت کوتاهی تنفس فرد را متوقف می کند. این باعث کمبود اکسیژن می شود که به نوبه خود ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهد و در نهایت می تواند منجر به مرگ در هنگام خواب شود.

با این حال، OSA به تنهایی اغلب علت مرگ شبانه نیست. زمانی که شرایط دیگری مانند مشکلات قلبی وجود داشته باشد، احتمال این مرگ شبانه افزایش می یابد.

مغز

صرع یک ​​اختلال شایع است که بر مغز تأثیر می گذارد که در آن افراد دچار تشنج مکرر می شوند. برای افرادی که تشنج آنها را نمی توان به طور کامل با دارو کنترل کرد، مرگ غیرمنتظره ناگهانی در صرع (SUDEP) علت اصلی مرگ است.

اگرچه علل SUDEP به طور کامل شناخته نشده است، اما اغلب در شب رخ می دهد، و برخی تحقیقات نشان می دهد که خواب ممکن است خطر بروز آن را افزایش دهد.

سکته مغزی همچنین می تواند باعث مرگ ناگهانی در شب شود. حدود ۲۵ درصد از سکته ها در طول خواب اتفاق می افتد و شرایطی مانند OSA نیز می تواند خطر را افزایش دهد. آنها زمانی رخ می دهند که یک لخته یا رگ خونی پاره شده مانع از رسیدن خون به مغز می شود.

بدون تامین اکسیژن، سلول‌های مغز می‌میرند و بخش‌هایی از بدن که بر نواحی کنترلی مغز تأثیر می‌گذارند، دیگر نمی‌توانند به درستی کار کنند، که در نهایت می‌تواند کشنده باشد.

چگونه ریسک ها را مدیریت کنیم؟

برای کسانی که دارای شرایط پزشکی هستند که ممکن است خطر مرگ در خواب را افزایش دهند، توصیه می شود که با یک دکتر صحبت کنند که می تواند عواملی مانند سبک زندگی و بار خانوادگی را در نظر بگیرد.

برای پایین نگه داشتن این خطر، پزشکان توصیه می کنند مراقب سلامتی خود باشید، خواب کافی داشته باشید و ورزش کنید و رژیم غذایی سالم داشته باشید.

به یاد داشته باشید، محتوای این مقاله قرار نیست جایگزینی برای توصیه های پزشکی، تشخیص یا درمان حرفه ای باشد. همیشه از پزشکان و متخصصان بهداشت مشاوره بگیرید.

منبع: همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا