فناوری

رویداد «تکنولوژی‌های بازاریابی ایران ۱۴۰۳» برگزار شد

«تکراسا اینسایت» عصر دیروز رویداد «تکنولوژی‌های بازاریابی ایران ۱۴۰۳» را با شعار محوری «وسیع‌تر نگاه کن: هم‌افزایی و هم‌رقابتی» برگزار کرد. در این رویداد کارشناسان به بررسی وضعیت صنعت تکنولوژی‌های بازاریابی در ایران پرداختند.

به گزارش «دیجیاتو»، این برنامه روز دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ در تماشاخانه مجتمع تجاری ایران‌مال با حضور مدیران ارشد صنعت بازاریابی و نوآوری برگزار شد و از اولین گزارش تکراسا اینسایت در حوزه مارتک یا همان فناوری‌های بازاریابی نیز رونمایی شد. تکراسا اینسایت این گزارش را با همکاری شرکت‌های «اسمارتک» و «کاوه‌نگار» تهیه کرده است.

«محمدرضا ازلی»، بنیان‌گذار تکراسا در ابتدای این رویداد پس از خوشامدگویی، خلاصه‌ای از نکات مهم گزارش را ارایه کرد.

ایجاد اشتغال برای بیشتر از ۵ هزار نفر

او با اشاره به اینکه بیش از ۱۴ هزار ابزار مارتک در سطح جهان شناسایی شده است، از فعالیت حدود ۴۰۰ بازیگر شناخته شده این صنعت در ایران و ایجاد اشتغال برای بیشتر از پنج هزار نفر به‌طور مستقیم خبر داد.

به گفته ازلی، «درحال حاضر حجم بازار مارتک (فناوری بازاریابی) در سال ۱۴۰۲ به ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. این رقم نشان‌دهنده رشد ۱۰۹ درصدی بازار نسبت به سال گذشته است.»

ازلی همچنین به روندهای مهم فناوری بازاریابی از جمله هوش مصنوعی، تولید محتوا با چت‌بات‌ها و گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی (Social Listening) و زیرصنعت‌های نوظهور در این حوزه شامل شخصی‌سازی (Personalization) اشاره کرد که در گزارش تکنولوژی‌های بازاریابی ایران ۱۴۰۳ به تفصیل به آنها پرداخته شده است.

از زندگی در مریخ تا بقا در صنعت بازاریابی

در ادامه رویداد، «ابوطالب صفدری»، محقق پسادکتری دانشگاه برمن، سخنرانی خود را با عنوان «ذهنیت مریخی: بازی بقا در شرایط ترسناک» ارائه کرد.

او که در پروژه حضور انسان در مریخ با مشارکت سازمان فضایی اروپا مشارکت دارد، موضوع استقرار پایدار انسان در سیاره مریخ را مطرح کرد و گفت:‌ «ما در تحقیقات‌مان به مفهوم ذهنیت مریخی رسیدیم که بر اساس متغیر کمیابی شکل می‌گیرد. انسان در مریخ باید همه تصمیماتش را با محور قرار دادن کمیابی اتخاذ کند.»

او با طرح این موضوع که کمیابی می‌تواند هم‌زمان فرصت و تهدید باشد، گفت: «در این وضعیت باید به سمت استراتژی توزیع‌شده برویم. این نگاه به ما هم کمک می‌کند که کل اکوسیستم را به‌شکل یکپارچه ببینیم. در چنین اکوسیستمی، رقبا برای پایدار ماندن ناچار از همکاری با یکدیگر هستند.»

بخش بعدی رویداد به پنل «اتوماسیون بازاریابی و روندها و آینده آن در ایران و جهان» اختصاص داشت. کارشناسان در این پنل با بیان اینکه اتوماسیون بازاریابی جایگزین CRM می‌شود، اشاره کردند که این فرایند در کوتاه مدت کاهش هزینه و در میان مدت افزایش درآمد و تعامل و درگیری بیشتر مشتری را در پی خواهد داشت.

همچنین تاکید شد که اتوماسیون بازاریابی که پیش‌تر در صنایع دیجیتال استفاده می‌شد، امروزه شرکت‌های در همه صنایع بسته به نیازشان از جنبه‌های مختلف آن بهره می‌برند.

ایجاد تعامل باکیفیت‌تر کسب‌وکار با مشتری

بعد از آن تریبون در اختیار «مزدک پاکزاد»، بنیان‌گذار و مدیرعامل «اسمارتک» قرار گرفت تا درباره «پلتفرم داده‌های مشتریان (CDP)» و کسب درآمد از داده سخنرانی کند. او گفت: «هدف فناوری CDP، ایجاد تعامل باکیفیت‌تر کسب‌وکار با مشتری است.»

پاکزاد پس از ارائه تعریفی از CDP با طرح دو سناریو براساس خدمات گروه‌های اسنپ و تپسی، نشان داد که CDP چگونه می‌تواند این خدمات را با نیازهای کنونی و آینده کاربر هم‌گام کند.

به گفته پاکزاد، تفاوت CDP با اتوماسیون بازاریابی این است که سی‌دی‌پی‌ها داده‌ها را به‌منظور شناخت بهتر از مشتری نگهداری می‌کنند و به‌دنبال دیدگاه واحد و جامع از مشتری هستند.

در ادامه، «میثم کیهانی»، معاون بازاریابی «اوزون» درباره «استراتژی‌های بازاریابی آنلاین به آفلاین (O2O)» صحبت کرد. این اصطحلاح به مدل‌های کسب‌وکاری اشاره دارد که فعالیت خود را به صورت آنلاین آغاز می‌کنند و سپس این فعالیت‌ها را به دنیای واقعی (آفلاین) گسترش می‌دهند.

به گفته او، O2O هزینه جذب مشتری را به شدت کاهش می‌دهد و ضریب حفظ مشتری، پاخور و تجربه مشتری را بالا می‌برد.

وابستگی ایران به ابزارهای خارجی

«علیرضا برزآبادی»، مدیر ارشد بازاریابی «نوبیتکس» در پنل «ترندها و نیازهای مدیران بازاریابی در صنایع مختلف» گفت: «در حوزه‌هایی مثل سئو ما همچنان به ابزارهای خارجی وابسته هستیم و ابزارهای ایرانی پاسخ‌گوی نیازهای ما نیست».

«محمد احمدی‌آذر»، رییس اداره بازاریابی دیجیتال و تحلیل داده بانک تجارت نیز در این پنل با بیان اینکه «سیستم بانکی به‌دلیل محدودیت‌های امنیتی، امکان استفاده از ابزارهای خارجی را ندارد»، گفت: «بانک‌ها از این نظر بازارهای بکر و پرمنفعت برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌های بازاریابی هستند.»

به ایجاد اعتماد متقابل توجه کنید!

«سبحان فروغی»، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل «تپسل» هم در بخش «ترندهای تکنولوژی‌های بازاریابی ایران و جهان» در این رویداد به اهمیت شخصی‌سازی (Personalization) در بازاریابی پرداخت و افزود: «با افزایش گزینه‌های انتخاب به‌دلیل توسعه فناوری، اسپم هم رشد کرد، صنعت بازاریابی باید توجه‌اش را به‌جای افزایش فروش روی ایجاد اعتماد متقابل متمرکز کند، زیرا به‌دلیل همین اسپم‌ها و نبود اعتماد، نرخ تبدیل کاهش می‌یابد.»

در پنل پایانی هم با عنوان «هوش‌مصنوعی در ابزارهای مارتک»، «قادر صادقی»، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل «رایچت» گفت: «تعامل با چت آنلاین بهتر برقرار می‌شود؛ اگرچه هنوز این چت در ایران به بلوغ نرسیده است اما به این معنا نیست که از ترند جهانی دور است.»

او با بیان اینکه «AI فرصت خوبی در این حوزه است و نباید آن را از دست داد»، تاکید کرد: «مشکل این است شرکت‌های ایرانی زیرساخت و پروداکت خوبی در این زمینه ندارد. باید پروداکت‌ها را تکمیل کنیم و به نیاز مشتری پاسخ دهیم، اما هر روز این گپ بیشتر و بیشتر می‌شود و ما به‌جای رفع این مشکل، شروع به رقابت با یکدیگر کردیم درحالی که باید با ایجاد بازار به نیاز جامعه پاسخ دهیم.»

شنا در اقیانوس سیاه

همچنین «ایوب محمدیان»، رئیس دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری دانشگاه تهران، به‌عنوان سخنران پایانی رویداد، موضوع مدل کسب‌وکار اکوسیستمی را به‌بحث گذاشت.

او با بیان اینکه تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۳۰ درصد از اقتصاد جهان مربوط به اکوسیستم‌ها خواهد بود، نتیجه گرفت که در صنعت تکنولوژی بازاریابی نیز باید به سمت پلتفرم‌ها و ایجاد مارکت‌پلیس‌ها حرکت کرد.

محمدیان گفت: «برای رفتن به سمت اقتصاد اکوسیستمی نیاز به تغییر ذهنیت از تفکر تحلیلی به تفکر اکوسیستمی وجود دارد و صنایع باید بتوانند هم‌زیستی کنند.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «در سال‌های گذشته از استراتژی فعالیت در اقیانوس آبی صحبت می‌شد و بازارهای کشف نشده یا با رقیب کم صحبت می‌شود. اما امروز بازارها اشباع شده و کسب‌وکارها باید به فعالیت در اقیانوس سیاه فکر کنند. اقیانوس سیاه جایی است که رقابت همراه با همکاری است و باید اکوسیستم ساخته شود.»

به گفته محمدیان، در چنین فضایی نیاز به تغییر نگاه سلسله مراتبی به نگاه هماهنگ با توجه به خلق ارزش، شکل دادن شبکه پیش از شکل دادن به کسب‌وکار و ترسیم بوم کسب‌وکار جدید متشکل از چندین بوم وجود دارد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا