گوناگون

ری‌برند همراه اول: اشتباه یا صحیح؟

شاید دلیل اصلی ری‌برند در ایران عوامل مختلفی غیر از دلایل اصلی برندسازی مجدد در کل دنیا باشد. از آنجایی که ریبرند فقط تغییر لوگو نیست، تصورات اشتباه باعث می شود که استراتژی و هویت یک برند در نظر گرفته نشود.

به گزارش دنیای برند؛ برای انجام یک برنامه ری برند، اقدامات زیادی باید انجام شود. از مرحله اول تحقیقات بازار و نظرسنجی تا مرحله آخر کمپین معرفی و لانچ لوگو، شعار و پیام برند.

ریبرند همراه اول با اهداف مختلفی مانند همکاری جدید با برندهای متفاوت و خرید درصدی از سهام دیجی کالا آغاز شد. بعد از در نظر گرفتن اهداف اصلی با انجام تحقیقات بازار و نظرسنجی در شهرهای مختلف و اندازه گیری تصویر ذهنی برند، مراحل ری برندینگ ادامه پیدا کرد.

از آنجایی که در ابتدای کار برندسازی قبلی همراه اول در جریان بودم و تعریف همکاران محترم را از نحوه انتخاب رنگ آبی فیروزه ای شنیده بودم، به استراتژی ها، شعار، رنگ، لوگو ساین و لوگو تایپ آن زیاد فکرده ام. قبل تر با همکاری آژانس بادکوبه استراتژی ذره بین را  نوشتم و در حال حاضر برنامه های اجرایی چند ساب برند از مجموعه همراه اول را پیش می برم.

کمپین اول همراه اول:

یک ماه قبل از لانچ ریبرند همراه اول چند کمپین دیگر لانچ شد. کمپین اول با هدف معرفی ساب برندهای مجموعه همراه اول منتشر شد. پیام این کمپین، «زندگی هوشمند با پلتفرم های همراه اول» بود و در هر بیلبورد شعار تغییر می کرد. «از همراه من تا اوانو»، «از همراه من تا آچاره»، ستاره یک، فلای تو دی، آی بیمه، شاد و روبیکا و…

کمپین دوم همراه اول: خط لبخند

هدف کمپین دوم خرید و فعالسازی سیمکارت های همراه اول بود. پیام کمپین اطلاع رسانی قرعه کشی پژو ۲۰۷ برای خریداران سیمکارت بود و شعار کمپین «این خط لبخند توست!».

Rebranding First Mobile - ری‌برند همراه اول: اشتباه یا صحیح؟کمپین ری برند همراه اول

در جلسات مختلف با مدیران و تیم های خلاقیت در مورد لوگو و شعار قبلی همراه اول بسیار صحبت کردم و به واقع انتخاب یک شعار خوب که انتقال دهنده پیام به صورت غیر مستقیم باشد کار هر کسی نیست. در کلاس های کمپین و کپی رایتینگ در دانشگاه، همیشه شعار همراه اول «هیچکس تنها نیست» را به عنوان یک شعار خوب مثال میزنم. با اینکه همراه اول چند سال برای جذب گروه مخاطبان جوان از شعار «همراه لحظه های دیجیتال» استفاده می کرد، اما بعد از مذاکراتی که اساتید با دانش انجام دادند تصمیم نهایی مدیران محترم به انتخاب شعار قبلی همراه اول، بسیار هوشمندانه بود.

Rebranding First Mobile 01 - ری‌برند همراه اول: اشتباه یا صحیح؟Rebranding First Mobile 01 - ری‌برند همراه اول: اشتباه یا صحیح؟نکته مهم این است، زمانی که نام برند، شعار، موسیقی برندو… در ذهن مخاطب ایجاد تداعی مثبتی دارد و نتایج تحقیقات بازار این تداعی را به ما ثابت می کند، تغییر دادن آن به هر نحوی کار درستی نیست و انتخاب شعاری قوی با تداعیات مثبت به تقویت تصویر ذهنی برند کمک خواهد کرد. با توجه به اینکه در برنامه ریبرند همراه اول تصمیم به تغییر لوگو بوده، اصلاح فونت متن شعار مطابق با فونت لوگو نیز برای ایجاد تصویری جدید از همراه اول، بی اثر نخواهد بود.

Rebranding First Mobile 02 - ری‌برند همراه اول: اشتباه یا صحیح؟لوگو همراه اول

برندسازی مجدد برندها بخش مهمی دارد که آن استراتژی برند است و تغییر لوگو با توجه با استراتژی های مشخص شده می تواند تغییر کند یا تغییر نکند. با توجه به اینکه لوگوی جدید همراه اول، لوگو ساین مستقل ندارد و لوگو ساین داخل لوگو تایپ قرار گرفته است، در نگاه اول تغییر ظاهری لوگو نسبت به لوگوی قبلی برای مخاطب عام، خیلی مشهود نیست. بنابراین بازخورد منفی نسبت به تغییر لوگو از سوی مخاطب امری طبیعی است. اما باید در نظر داشت که ریبرند یک شرکت فقط تغییر لوگو نیست.

Rebranding First Mobile 03 - ری‌برند همراه اول: اشتباه یا صحیح؟

لوگو ساین همراه اول

همراه اول در برندسازی مجدد لوگو ساین خود را تغییر داده و به جای دو حلقه ی آبی و نارنجی از یک کمان با گرادینت آبی به عنوان لوگو ساین استفاده می کند.

ریبرند همراه اول فقط تغییر لوگو نبوده

از آنجایی که استراتژی های یک سازمان و شرکت در هیچ جای دنیا تا چند سال پس از تغییر قابل انتشار نیستند، اینطور تصور می شود که برندسازی مجدد یا ریبرند آن شرکت فقط محدود به تغییر لوگو و هویت بصری آن شرکت محدود شده است.

این اتفاق در مورد ریبرندهای ایرانی به صورت جامع همیشه تکرار می شود. در طی چند سال که مدیریت پروژه های برندسازی برندهای ایرانی را داشته ام یا با سایر اساتید در مورد پروژه های ریبرند صحبت کرده ام این مشکل مشترک بوده است. مثل پروژه برندسازی مجدد برند ملی ایران، تهران ۱۴۰۰، منطقه آزاد ماکو، منطقه آزاد ارس، دهکده گردشگری گل گهر (گهرپارک)، رایتل، ایرانسل و…

و حالا نوبت به همراه اول می رسد.

Rebranding First Mobile 04 - ری‌برند همراه اول: اشتباه یا صحیح؟گایدلاین همراه اول

همراه اول هم مثل بقیه برندهای ایرانی که برنامه برندسازی مجدد را انجام داده اند، گایدلاین هویت بصری دارد و نحوه استفاده از لوگوی فارسی و انگلیسی، لوگو ساین، ساختار طراحی ها در تمامی نقاطی که امکان استفاده از لوگو وجود دارد مشخص شده است.

برندبوک همراه اول

برندبوک شامل گایدلاین هویت بصری و استراتژی های همراه اول است. در برندبوک استراتژی های سازمان در مورد برنامه های آینده برند و جایگاه برند، ماموریت، هویت و شخصیت برند و معماری ساب برندها تدوین می شود که مهمترین بخش از یک برنامه ریبرند است و امکان انتشار آن برای هیچ برندی وجود ندارد.

Rebranding First Mobile 05 - ری‌برند همراه اول: اشتباه یا صحیح؟

منبع رسانه دنیای برند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا