عبور از هفتخان دانشگاه با گذر از غولی به نام «امتحان»
با استرسی که داشتم بالاخره خودم را به دانشگاه رساندم، اما میدانستم که دیگر زمانی تا پایان امتخان باقی نمانده، به هرحال تا دقیقههای آخر تلاش خود را کردم. از دانشجویان کسی بیرون نرفته بود و هنوز فرصت داشتم، اما زمانی که برگه را تحویل گرقتم باورم نمیشد این برگه برای گروه ارتباطات است چند دقیقهای در سکوت ماندم، اما دیدم اگر اعتراضی نکنم نمیشود، به سمت مراقب رفتم تا موضوعی که برایم چالش بود را برایش بازگو کنم. به مراقب گفتم که این سوالها برای ما نیست. گفت: استاد سر امتحان نمیاید پس هرچه بلدید بنویسید، وقتی از امتحان بیرون رفتم از دانشجویان دیگر پرسیدم که این سوالها برای شما آسان بوده و بلد بودید؟ تنها حرفی که به من زدند گفتند نمیدانیم استاد از کجا این سوالها را طرح کرده است. دانشجویان انتظار دارند اساتید از مطالبی که تدریس میکنند امتحان بگیرند» اینها بخشی از صحبتهای دانشجویی است که از امتحانات خود ناراضی بوده است.
دغدغه این روزهای دانشجویان نمرات امتحانات است، بهمنماه فصل امتحانات دانشجویی است و همه ما خاطرات تلخ و شیرین زیادی از امتحان هایمان داریم اگر بیاد آوردیم دوستانی داشتیم که هر زمانی از آنها درباره اینکه چقدر خواندند پرس وجو میکردیم در جواب سوال ما میگفتند «من! هیچی اصلا کتاب را نخواندم چه برسد به جزوهها» انا وقتی امتحان که نمرات میآمد میدیدیم که بله نمره کامل را گرفتند.
دو دسته دانشجو در ایام امتحانات داشتیم، کسانی که در طول امتحان درس میخواندند و به قول دانشجویان سوگولیهای اساتید بودند و برخیها اصلا نمیخواندند و پایان ترم در یک شب تمام میکردند.
در این میان ما با دانشجویان به گفتگو پرداختیم تا نظرشان در رابطه با امحاناتی که دادند را بپرسیم.
استفاده از چند کتاب به عنوان منبع امتحانی
لعیا بهشتی دانشجوی یکی از دانشگاههای کشور میگوید: در واقع یک سری امتحانات واقعاً بودجه بندی خوبی داشتند و بسیاری از اساتید رعایت کرده بودند. اما در این میان اساتیدی بودند که تدریس مناسبی نداشتند و بودجه بندی نداشتند و برخی از اساتید چند تا کتاب را برای منبع امتحان در نظر گرفته بودند که با هزینههای نجومی که کتاب دارد کاری ندارم، اما اصلا استاد تدریس نکرده بود که ما بخواهیم از آن کتابها به صورت منابع استفاده کنیم.
مهدیه تاج بخشیان یکی از دانشجویان دیگر کشور خاطر نشان میکند: بنده در طول ترم کامل مطالعه میکنم، اما برخی از استادها چیزی را که تدریس کرده بودند را نیاورده بودند و بعضی از اساتید دیگر سختترین سوالات را در امتحان آورده بودند.
وی افزود: اگر اساتید مراعات میکردند بسیار خوب بود، اما مراعات نکردن که هیچ بلکه کار کلاسی در زمان امتحان به عهده ما قرار دادند.
بهار حسنی یکی دیگر از دانشجویان همدان هم میگوید: امتحانات که سخت هستند، اما انصافا اکثریت آنها به جز دو مورد، چیزی که در کلاس آورده بودند سر امتحان هم آوردند، حالا مقداری متفاوتتر و سختتر بوده است.
معصومه اصانلو دانشجوی دانشگاه کشور هم افزود: با توجه به اخرین امتحانی که دادیم میتوانم عرض کنم اکثر سوالات که اساتید مطرح کردند همانند تیترهایی بود که سر کلاس تدریس شده بود و بابت آنها به گفتگو پرداختیم.
وی خاطر نشان کرد: گاهی این چالش است که اساتید چند جلسه به درسها پرداخته اند و این موضوع باعث شد که سر جلسه امتحان با ذهنی بازتر بتوانیم به سوالات مرتبط پاسخ بدهیم، چون مطالب را به کرات شنیده بودیم و سبب شد نسبت به باطن موضوعات یک آگاهی کلی و حتی در برخی موارد جزئی داشته باشیم.
یاسمن صداقت دانشجوی دانشگاه سوره میگوید: اساتید درباره چیزی که تدریس میکنند سوال میدهند، اما برخی از اساتید چند جلسه خودشان غیبت دارند و سوالاتی را مطرح میکنند که از عهده دانشجویان خارج است.
یکی از دانشجوی دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: امتحانات برای من سخت است، چون شاغل بودم و نتوانستم درس بخوانم، اما یک سوالی که ذهن مرا درگیر کرده این است که چرا استادی که نیامده سر کلاس و تدریس نکرده است دانشگاه به او حق میدهد بعد از گذشت ۶ جلسه غیبت باز هم تدریس کند.
وی افزود: این موضوع برای جامعه دانشگاهی مناسب نیست همانطور که دانشگاه از دانشجویان انتظار دارد ۳ غیبت بیشتر نشود چرا از اساتید دانشگاه این انتظار را ندارد.
با حضور دانشجو در تمامی برنامههای درسی اعم از نظری، عملی، کارآموزی و کارورزی و دیگر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی وابسته به دانشگاه الزامی است. از این رو طبق شرایط غیبت موجه و غیر موجه، غیبت در کلاسهای دانشگاه بیش از حد مجاز که سه جلسه از شانزده جلسه است، موجب حذف آن درس از جانب استاد مربوطه و دانشگاه است.
مطابق قوانین ارائه شده در آیین نامه غیبت در کلاسهای دانشگاه در مقاطع تحصیلی مختلف، غیبت تا سقف مشخص شده در صورتی مجاز و قابل قبول خواهد بود که دانشجو مدارک و گواهی دارای مهر معتبر ارائه کند و همچنین مورد تایید و تشخیص مدرس در دانشگاه قرار گیرد. در واقع نحوه بررسی و تشخیص موجه یا غیر موجه بودن غیبت دانشجو بر عهده مدرس و با تایید دانشکده خواهد بود.
حداکثر زمان انتظار دانشجویان برای تاخیر استاد
دانشجویان موظف هستند در صورت عدم حضور به موقع استاد در کلاس به ازای هر واحد درسی ۱۵ دقیقه منتظر استاد بماند. به عبارت دیگر دانشجو برای درس ۱ واحدی ۱۵ دقیقه درس ۲واحدی۳۰ دقیقه درس۳ واحدی ۴۵ دقیقه و درس ۴واحدی۶۰ دقیقه باید منتظر استاد بمانند و در صورت عدم حضور استاد در مدت زمان تعریف شده دانشجویان میتوانند بدون ثبت غیبت توسط استاد از کلاس خارج شوند.
غیبت در امتحان
غیبت غیر موجه در امتحان در هر درس به منزله نمره صفر است و در صورت موجه بودن آن درس حذف میشود، تشخیص موجه بودن غیبت در جلسات درس و در امتحان بر عهده شورای آموزشی دانشگاه یا کمیته منتخب آن شورا است.
قابل توجه دانشجویانی که تاکنون بیش از ۳ جلسه غیبت داشته اند:
طبق ماده ۱۷ آیین نامه اموزشی حضور دانشجو در تمام جلسات درس الزامی است و اگر دانشجویی در درسی بیش از ۳ جلسه غیبت کند چنانچه غیبت دانشجو به تشخیص شورای آموزشی غیر موجه تشخیص داده شود نمره آن درس صفر و در صورت تشخیص موجه، آن درس حذف میشود؛ بنابراین برای دانشجویانی که بیش از ۳ جلسه غیبت داشته اند در صورت عدم ارائه مستندات لازم به اداره آموزش، نمره صفر برای درس مورد نظر درج میشود. دانشجویان محترم مشمول این بند، حداکثر تا یک هفته، مستندات غیبت خود را به کارشناسان گروه مربوطه تحویل دهند.
منبع: فارس