وب گردی

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک کدام اند ؟

رژیم کتوژنیک یا کتو نقش موثری در کاهش وزن و تناسب اندام دارد. به واسطه این رژیم می توانید در یک بازه زمانی کوتاه مدت لاغری را تجربه کنید. رژیم کتو بر پایه مصرف پروتئین و حذف کربوهیدرات است. بعضی از غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک را نباید در طول رژیم مصرف کنید. این رژیم میزان سوخت و ساز بدن را افزایش داده و نقش موثری در نابودی چربی های دور شکم و پهلو دارد. در این رژیم مواد غذایی مختلف باید به مقدار کافی و در وعده های مشخص مصرف شوند. شادمگ غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک را به شما معرفی کرده است.

غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک مصرف برخی از مواد غذایی ممنوع می باشد. از غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک می توان به قند، شکر و شیرینی اشاره کرد. میزان کربوهیدرات موجود در این مواد غذایی بیشتر از حد متعارف تعیین شده در رژیم کتو می باشد. لازم به ذکر است مصرف انواع میوه های شیرین نظیر انگور، موز، هلو و…‌ ممنوع است. در غیر این صورت با چالش های مختلفی در مسیر لاغری مواجه خواهید شد.

همچنین غلات و محصولات آردی نیز در رده غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک قرار دارند. آبمیوه ها و نوشیدنی های شیرین در این رژیم ممنوع هستند. زیرا باعث جذب کالری بیشتری می شوند. سیب زمینی به هر شکلی در این رژیم نباید مصرف شود. زیرا کربوهیدرات موجود در آن موجب تولید سلول چربی جدید خواهد شد. همچنین هرگونه کیک، کوکی و شیرینی قندی نیز ممنوع می باشد.

در رژیم کتوژنیک چی بخوریم - غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک

میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک مصرف برخی از میوه ها مجاز می باشد. در حالت کلی مصرف میوه در دوران رعایت رژیم کتو بسیار مهم و ضروری می باشد. در واقع ویتامین ها و مواد معدنی موجود در میوه ها باعث بهبود شرایط جسمی می شوند. میوه های مجاز در این رژیم شامل موارد زیر هستند:

آووکادو

این میوه استوایی حاوی مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان می باشد. همچنین آووکادو نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. چرا که این میوه حاوی مواد معدنی مختلف مورد نیاز بدن است.

لیمو

در رژیم کتو مصرف لیمو بلامانع می باشد. زیرا حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C است. خوردن لیمو باعث افزایش گلوکز موجود در خون نخواهد شد. همچنین از رشد سلول های سرطانی در بدن جلوگیری خواهد کرد.

توت فرنگی

با مصرف توت فرنگی در رژیم کتو می توانید میزان مقاومت بدن را در برابر عوامل بیماری زا افزایش دهید. همچنین این میوه نقش موثری در بهبود عملکرد قلب دارد.

کیوی

این میوه منبع غنی از ویتامین سی است که میزان کربوهیدرات موجود در آن بسیار محدود می باشد. همچنین کیوی نقش کلیدی در جلوگیری از ابتلاء به سرطان و دیابت دارد.

رژیم کتوژنیک - غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیکرژیم کتوژنیک - غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک

شیرینی مجاز در رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک می توانید شیرینی های مجاز را در مقدار مشخص میل کنید. در حالت کلی محدودیت های تعریف شده در این رژیم به منظور کاهش وزن سریع و اصولی می باشد. استویا از موارد مجاز در رژیم کتو است که در مقدار مشخص باید مصرف شود.

همچنین از اریتریتول به عنوان یک شیرین کننده می توانید در شیرینی های بدون قند استفاده کنید. از دیگر مواد غذایی مجاز در این رژیم می توان به شیرینی هایی اشاره کرد که حاوی زایلیتول هستند. این شیرین کننده طبیعی حاوی کربوهیدرات نیست.

غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک مواد غذایی مختلف باید به مقدار کافی و در وعده های مختلف میل شوند. با ایجاد تغییرات گسترده در رژیم خود می توانید بهترین نتایج ممکن را دریافت کنید. مصرف غذاهای مجاز در رژیم کتو ممنوعیت خاصی ندارد. از غذاهای مجاز در این رژیم غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • انواع دلمه: در این رژیم مصرف انواع دلمه بلامانع می باشد. همچنین به عنوان میان وعده نیز می توانید دلمه میل کنید.
  • کتلت: برخلاف تمامی باورهای رایج کتلت جزء غذاهای مجاز در رژیم کتو می باشد. همچنین کتلت را به همراه دورچین سبزیجات بهترین پیشنهاد به شمار می آید.
  • کوکوسبزی: از دیگر غذاهای مجاز در این رژیم می توان به کوکوسبزی اشاره کرد که حاوی مقدار قابل توجهی فیبر می باشد.
  • میگو و انواع ماهی: بهترین غذا برای رژیم کتو انواع میگو و ماهی می باشد؛ زیرا امگا ۳، ۶ و ۹ موجود در آن روند کاهش وزن را تسریع می بخشد.
  • فسنجان: بهترین غذای ایرانی برای رژیم کتو فسنجان با گوشت مرغ و گوشت قرمز می باشد.
  • جوجه کباب: در دو وعده غذایی اصلی در طول هفته می توانید جوجه کباب میل کنید.

غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک - غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیکغذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک - غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک

سبزیجات مجاز در رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک سبزیجات باید به صورت اصولی و طبق برنامه خاصی میل شوند. در غیر این صورت درگیر مشکلات جدی جسمی خواهید شد و خطر بروز بیماری های مختلف پیش زمینه ای افزایش پیدا می کند. از سبزیجات مجاز در این رژیم می توان به: کرفس، اسفناج، کلم بروکلی، جعفری، شوید و…اشاره کرد. سبزیجات حاوی فیبر هستند که نقش کلیدی در کاهش اشتهای فرد دارند.

برای دریافت بهترین نتایج ممکن می توانید اسموتی سبزیجات آماده کنید. این اسموتی به دفع سموم بدن نیز کمک بسیار زیادی خواهد کرد. همچنین سالاد کاهو و ریحان تازه را نیز می توانید در رژیم غذایی خود قرار دهید. تحت چنین شرایطی احتمال درگیری شما با بیماری های گوارشی کاهش پیدا می کند.

روغن های مجاز در رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک از برخی روغن های ارگانیک و طبیعی می توانید در رژیم غذایی خود استفاده کنید. در حالت کلی برای طبخ غذاهای مختلف نیز باید از این روغن ها کمک گرفت. در این رژیم از روغن زیتون خالص هم می توانید استفاده کنید. تحت چنین شرایطی بدن سموم را به بهترین شکل ممکن دفع خواهد کرد.

از دیگر روغن های مجاز در این رژیم می توان به روغن کنجد اشاره کرد. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک بسیار زیادی می کند. استفاده از روغن نارگیل نیز در این رژیم مجاز می باشد؛ زیرا حاوی مواد معدنی و مغذی مختلفی است. برخلاف تمامی باورهای رایج چربی های حیوانی نیز در این رژیم مجاز هستند. برای خوشمزه شدن غذاهای مختلف می توانید از چربی های حیوانی نیز کمک بگیرید. تحت چنین شرایطی موفق به دریافت بهترین نتایج ممکن از این رژیم خواهید شد.

روغن های مجاز در رژیم کتوزنیک - غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیکروغن های مجاز در رژیم کتوزنیک - غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک

سخن آخر

از غذاهای ممنوعه در رژیم کتوژنیک می توان به میوه های قندی، انواع شیرینی، نشاسته و…. نام برد. با مصرف سبزیجات می توانید اشتهای خود را کنترل کنید. همچنین برای طبخ غذاهای مختلف باید از روغن های طبیعی نظیر روغن کنجد، روغن نارگیل، چربی های حیوانی و…. استفاده کنید. این رژیم باعث حفظ سلامت عمومی بدن می شود.

***

میانگین امتیازات ۵ از ۵

پایان

منبع: مجله شاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا