فناوری

فراخوان مشارکت در اکتساب فناوری انتخاب جنسیت در سطح اسپرم

یکصدوچهلمین فراخوان مشارکت در اکتساب فناوری، طرحی با عنوان «انتخاب جنسیت در سطح اسپرم با استفاده از سامانه‌های میکروفلوییدیکی» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به پیشنهاد یک گروه پژوهشی از دانشگاه تربیت مدرس منتشر شد. 

یکصدوچهلمین فراخوان مشارکت در اکتساب فناوری، طرحی با عنوان «انتخاب جنسیت در سطح اسپرم با استفاده از سامانه‌های میکروفلوییدیکی» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به پیشنهاد یک گروه پژوهشی از دانشگاه تربیت مدرس منتشر شد. 

به گزارش مجله تیتر ۱۲ به نقل از ایسنا، در طول سال‌ها تلاش‌های زیادی برای ایجاد روش‌های جداسازی اسپرم‌های x و y صورت گرفته است. از مهمترین اهداف جداسازی اسپرم‌های x و y برگزیدن جنسیت در دام است که برای تولید دام شیری یا گوشتی با مقاصد تجاری و نیز حفظ جانوران وحشی در حال انقراض مورد استفاده است. این دو نوع سلول تنها در ۸/۳ درصد از وزن ماده ژنتیکی خود تفاوت دارند و این اختلاف کم بیانگر نیاز به سامانه‌ای فوق حساس برای شناسایی و تفکیک آن‌هاست. 

در حال حاضر تنها یک شرکت آمریکایی در سطح بین‌المللی خدمات جداسازی و انتقال اسپرم‌های منجمد شده را ارائه می‌دهد. در این طرح به توسعه یک پلتفرم فرارشته‌ای پرداخته می‌شود. بارزترین فناوری به کار گرفته شده در این طرح فناوری میکروفلوییدیک است که از آن برای دستکاری کنترل شده سیالات در ابعاد میکرونی استفاده می‌شود. 

نوآوری اصلی طرح حاضر، معرفی روشی سریع و  ترکیبی در قالب سامانه‌های کوچک میکروفلوییدیکی است که با توجه به ویژگی‌های فیزیکی سلولی و به کمک امکانات منحصر به فرد میکروفلوییدیک قابلیت تفکیک سلول‌‎های اسپرم‌های حاوی x و y  و با دقت بالای ۹۰ درصد خواهد داشت. در این روش، می‌بایست سلول‌ها حتی‌المقدور دچار آسیب‌های ناخواسته به هسته و محتوای ژنتیکی نشوند. بدین منظور کل فرآیند می‌بایست در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد و در زمان حداکثر ۴۵ دقیق پایان یافته و زنده‌مانی سلول‌ها در خروجی ۸۵ تا ۹۰ درصد باشد. 

 اعلام آمادگی برای مشارکت در اکتساب فناوری حاصل از این فراخوان پژوهشی و ارائه درخواست تنها برای شرکت‌ها و شتابدهنده‌های دانش‌بنیان مجاز است. درخواستی که بیشترین تناسب را با الزامات این اکتساب فناوری داشته باشد، انتخاب و به عنوان «مشارکت‌کننده» برای مذاکرات تکمیلی به هسته پژوهشی متقاضی معرفی خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، گروه‌های پژوهشی و فناور توانمند تا روز چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ فرصت دارند پروپوزال و پیشنهادهای خود را در قالب Word از طریق سامانه غزال صندوق نوآوری و شکوفایی به نشانی ghazal.inif.ir ارسال و یا جهت ارتباط با کارگزاری دانا شریف با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۴۸۶۴۹۸ تماس حاصل کنند.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا