گوناگون

فیلم کفایت مذاکرات چطور است؟

اول‌بار تیزر «کفایت مذاکرات» در پیش‌پرده فیلم‌ کمدی «هفتاد سی» نمایش داده شد. این فیلم، نخستین تجربه سهیل موفق در حوزه کمدی است. حضور ابراهیم عامریان به‌عنوان تهیه‌کننده نیز محرک خوبی در فرآیند استقبال از این فیلم است.

به گزارش توسعه برند؛ نام فیلم و جنس کمدی آن نیز قطعا برای مخاطبان، وسوسه‌هایی به همراه خواهد داشت. اینجا درباره فیلم بیشتر نوشته‌ایم.

خلاصه داستان فیلم کفایت مذاکرات

آنچه می‌خوانید:

در خلاصه داستان رسمی فیلم کفایت مذاکرات آمده است: «این چیزها تو سریال‌های ترکی هم قفله…» فیلمی کمدی درباره رحم اجاره‌ای و مشکلاتی که در این راه برای خانواده پیش می‌آید تا بتوانند از عهده مشکلات مالی خود بربیایند، اما این تازه اول مکافات‌هاست.

 

بازیگران و عوامل فیلم کفایت مذاکرات

مهران غفوریان، محسن کیایی، ایمان صفا، رویا میرعلمی، المیرا دهقانی، حدیث فولادوند، سارا منجزی، محمدرضا داوودنژاد، قدرت‌الله ایزدی، محمدجواد جعفرپور و جواد پولادی بازیگران این فیلم هستند.

عوامل این فیلم کمدی هم این‌ها هستند؛ مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا، تدوین: حسن ایوبی، آهنگساز: امیر توسلی، طراحی و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق، مدیران صدابرداری: علی کیان ارثی-اردلان کیان ارثی، طراح گریم: عبدالله اسکندری، طراح صحنه: سعید هنرمند، طراح لباس: مهناز غنی، طراح جلوه های بصری: امیر ولیخانی، مدیر برنامه‌ریزی: مجتبی طاهرخانی، مدیر تولید: محمدرضا عزتخانی، سرپرست گروه کارگردانی: محمد داودی کیا، منشی صحنه: صفورا برسان، جانشین تهیه کننده: کیمیا محمودیان، مجری طرح: مریم رحیمی و عکاس: معصومه صالح بیگی.

درباره سهیل موفق، کارگردان

سهیل موفق سال گذشته فیلم «نوروز» را در بخش مسابقه داشت و پیش از آن هم فیلم های شکلاتی، پاستاریونی و… را برای گروه سنی کودک ونوجوان ساخته بود. فیلم کفایت مذاکرات اولین تجربه او در زمینه ساخت فیلمی برای رده سنی بزرگسال است. این فیلم پنجمین فیلم بلند سینمایی این کارگردان به شمار می‌آید.

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم

این نقد و نوشته‌ها، نظر کوتاه ولی دست‌اولِ منتقدان و نویسندگان سینمایی است؛ شاید بعدها همه چیز تغییر کند! در ضمن، انتشار آن‌ها -لزوما- به معنای تایید فیلیموشات نیست

سید مهرزاد موسوی

وقتی در میانه فیلم از سالن بیرون می‌آمدم، تشریفات در ورودی به فردی که می‌خواست وارد سالن شود، گفت: «به سالن عروسی خوش اومدید» این خلاصه همه آن چیزی است که در فیلم کفایت مذاکرات خواهی دید. فیلمی که نه سودای حضور در جشنواره داشته و نه قرار بوده جز فروش در گیشه، حرف دیگری برای گفتن داشته باشد.

 

هیئت انتخاب باید پاسخگوی این تصمیم خود باشد؛ چرا فیلمی که هدف از ساختش مشخص است، حتی تیزرش به عنوان پیش‌پرده در اکران پاییز در سینماها به نمایش درآمده، در جشنواره فیلم فجر (مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران) حضور دارد؟ شاید در پاسخ بگویند «برای اینکه جشنواره باید نمایش‌دهنده سبد سینمای ایران باشد که خالی از فیلم کمدی نیست» اما نه هر فیلمی و نه هر کمدی‌ای.

فیلمی که خالی از هیچ ایده نو یا ترفند تازه‌ای برای خندادن است، فیلمی که توانایی تعریف قصه سهلش را هم ندارد، فیلمی که جز چند نوبت رقص و آواز کاری برای همراهی مخاطب نمی‌تواند بکند، فیلمی که خنده گرفتن در بسیاری از دقایق عاجز است، جایش در جشنواره است؟ کفایت مذاکرات در استاندارد فیلم‌های گیشه‌ای و عامه‌پسند هم نمره قبولی نمی‌گیرد و حتی در سبد تولید عامریان‌فیلم که فرمول فیلم‌های بفروش را به‌خوبی کشف کرده، ضعیف‌ترین است.

کاش محسن کیایی قدر خودش را می‌دانست. وقتی می‌تواند بازیگر خوب فیلم «بازی را بکش» باشد، حتی وقتی می‌تواند مجری قابل‌قبول صداتو و هزار و یک باشد، بازی کردن این نوع فیلم‌ها، چه وجهی دارد؟

۳ نکته از فیلم:

برای این فیلم حتی یک نکته هم نمی‌توان نوشت؛ ۳ تا؟ چه توقع‌هایی دارد!

 

سهام الدین بورقانی

«کفایت مذاکرات» را حتی اگر تلویزیون قرار بود روی آنتن ببرد با موانع زیادی روبه‌رو می‌شد. کمدی بی‌مایه‌ای که از همان کلیشه‌های متداول فیلم‌های زرد سال‌های اخیر تبعیت می‌کند؛ یک مهران غفوریان دارد و محسن کیایی به علاوه قدرت‌الله ایزدی تا مبادا عریضه خالی بماند. شوخی‌های بی‌رمق، داستان مطوّل و شخصیت‌هایی که هیچ‌کدام تشخّصی ندارند ازجمله مختصات فیلم است. خیلی عجیب نیست که فیلمنامه، بزرگ‌ترین نقطه ضعف باشد و مثل کُمیت لنگی تا انتها بی‌هیچ چفت‌وبست و منطق و محاسبه‌ای همین‌طور لنگان لنگان جلو‌ برود و تا نتیجه‌ای جز کسالت و اتلاف وقت حاصل نشود. گویی که از اساس فیلمنامه‌ای نوشته نشده و همه‌چیز سر صحنه انجام شده است.

کارگردان اگرچه دوست دارد دغدغه‌مندی خود را درباره مسائلی مثل وضع معیشتی دشوار مردم، سقط جنین و رحم اجاره‌ای با کمدیِ کم‌جانش عجین کند، اما به نظر می‌رسد صرفا چنین موضوعاتی به اتمسفر کلی فیلم الصاق شده و شاید بیشتر بحث اسپانسر و بودجه‌ در میان باشد و البته که مقصود اصلی گیشه است.

۳ نکته از فیلم:

  • فیلمنامه به معنای حرفه‌ای و دقیق کلمه وجود ندارد
  • جای چنین فیلمی در جشنواره نیست
  • بازی‌های کلیشه‌ای و فوق‌العاده ضعیف

 

احسان طهماسبی

مواجه بی‌واسطه با کمدی اسلپ استیکی زرد کارگردان نوروز، نتیجه‌ای خارج از انتظار ندارد. ریتم خوب کفایت مذاکرات برگ برنده فیلم در زمان اکران و جلب نظر مخاطب و رسیدن به هدف نهایی فیلم یعنی گیشه میلیاردی است. نقش آفرینی‌های بازیگران فیلم نیز تضمین قطعی موفقیت تجارت آقای عامریان در کفایت مذاکرات است. بنابراین خروجی فیلم چیزی خارج از انبوه کمدی‌های مفرح اما بی‌مایه و بی‌محتوای این روزهای سینمای ایران نیست.‌ اداهای اخلاقی و ژست‌های آموزنده فیلم نیز همانند سایر فیلمهای این گروه نخ نما، بدون کارکرد و دم‌دستی است.

۲ نکته از فیلم:

  • گفتگو در مورد منحنی تحول شخصیت و سایر اصول فیلمنامه‌نویسی در مورد این گروه از کمدی‌ها به شوخی شبیه است.
  • امید که فیلمهای اجتماعی قابل تامل جشنواره فیلم فجر بتواند در رقابت با این قبیل کمدی‌ها به توفیقی دست یافته و گیشه موفقی به دست آورد.

 

حرف‌های عوامل فیلم در نشست خبری جشنواره فیلم فجر

سهیل موفق | کارگردان: خوشحالم که برای دومین سال پیاپی در جشنواره فیلم فجر حضور دارم. دوست دارم از خانواده‌ام تشکر کنم. سینما برای من نه کسب و کار که عشق و علاقه‌ای است که از کودکی دنبالش می‌کردم. از حمزه صالحی، نویسنده کار و سید ابراهیم عامریان که برای ساخت فیلم به من اعتماد کرد تشکر می‌کنم. او یکی از بهترین تهیه‌کنندگانی است که تا امروز با آن کار کردم. مسیر فیلمسازی من مشخص است. سال‌ها برای کودک،‌نوجوان و خانواده فیلم ساختم. با این جغرافیا نیز آشنا هستم. هدف من این است که خانواده‌ها کنار هم فیلم ببینند. برای همین دقت می‌کنم از شوخی‌هایی استفاده کنم که شان خانواده را زیر سوال نبرد. دوست دارم در عین فراهم آوردن محیطی شاد برای خانواده درباره زیرلایه‌های مفهومی نیز صحبت بشود.

سید ابراهیم عامریان | تهیه‌کننده: من اگر حس می‌کردم در دیالوگ‌ها از کلام ناشایست استفاده شده است، آن‌ را حذف می‌کردم. این موضوع که در فیلم از واژه‌های نادرست استفاده شده است را قبول ندارم. من فیلم را در سالن‌های مختلف با مردم دیدم و بازخورد خوبی گرفتم. بیان کردن معضلات اجتماعی در نگاه کمدی به‌نظرم بیشترین تاثیرگذاری را می‌تواند داشته باشد. برای حضور در اکران عید سینما، باید حتما به جشنواره فیلم فجر اثر را ارائه داد و من با حضور در این رویداد سینمایی از نقدهای اهالی رسانه و منتقدان می‌آموزم. فکر می‌کنم اگر آثار سینمای کمدی ما نبود وضعیت اقتصادی سینما بسیار بدتر از امروز می‌شد و سینماها بسته می‌شدند.

 

مهران غفوریان | بازیگر: سینمای کمدی هیچوقت نتوانسته به‌اندازه دیگر ژانرها عمق داشته باشد. زیرا ما سعی می‌کنیم با کمترین بضاعت و رعایت همه خط قرمزها و محدودیت‌ها، فیلم بسازیم. خیلی از آثار سینمایی صرفا وجه سرگرم‌کننده دارند، اما ما در این فیلم همه تلاش خود را کردیم که اثری آبرومند بسازیم. هدف این اثر سینمایی خوشحال کردن مردم است و در هر سکانسی تلاش کردیم که مخاطب را بخندانیم.

روزبه رایگا |مدیر فیلمبرداری: تلاش ما درست روایت کردن قصه بود. در استوری‌بوردها به ریتمی از کار رسیدیم که در نتیجه آن از پلان‌های متنوع بهره گرفتیم و فیلمبرداری را با کات‌های زیاد انجام دادیم. سعی ما این بود که دوربین در خدمت فیلم قرار بگیرد. باید بگویم که این اثر سینمایی با دو دوربین فیلمبرداری شد.

محسن کیایی | بازیگر: خوشحالم که بعد از هفت سال دوباره به جشنواره فیلم فجر برگشته‌ام. باید بگویم که دغدغه من اجرا نیست، بلکه دوست دارم هر وظیفه‌ای که به من محول می‌شود را به اندازه بضاعت خودم درست انجام بدهم. امیدوارم همه مجری‌هایی که امروز اجازه کار ندارند بتوانند دوباره برگردند و میکروفون به دست بگیرند و من هم مشغول کار بازیگری خود بشوم.

 

حمزه صالحی | نویسنده: من فیلمنامه‌ای اجتماعی هم نوشتم. سینما با اجتماع در ارتباط است و چیزی جدای از آن نیست. روزی با مردم داخل یکی از سالن‌ها فیلم را دیدم و حس کردم همه ما مردم در کنار هم با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنیم و همین که مخاطب می‌خندد برای من ارزشمند است. وقتی داریم داخل یک فیلم ترسناک زندگی می‌کنیم به‌نظرم ساختن فیلم کمدی بسیار بهتر است.

ایمان صفا | بازیگر: از دفتر ابراهیم عامریان با من تماس گرفتند. در سفر بودم که فیلمنامه را برای من ارسال کردند و تلاش کردم که کمیت را با کیفیت پر کنم.

سایت توسعه برند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا