وب گردی

قدیمی ترین اعضای شورای خبرگان رهبری چه کسانی هستند؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شورای خبرگان رهبری را «مهم‌ترین رکن نظام اسلامی» معرفی و بر جایگاه تأثیرگذار و بی‌بدیل آن تأکید کردند وجه تمایز مجلس خبرگان در ساختار نظام اسلامی و چرایی نگاه دقیق به آن. در مسئولیت های مهم و ویژگی های خاص این نهاد.

بر این اساس مجلس خبرگان رهبری «پشتیبانی و ذخیره عظیم معنوی نظام» است و تاکنون ۶ دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در کشور برگزار شده که در دوره اول و دوم ۸۵ نفر شرکت کردند. دور سوم مجلس خبرگان رهبری ۸۹ نفر و در دور چهارم ۸۶ نفر و در دوره پنجم ۸۸ نفر به این مجلس راه یافتند و در ششمین دوره انتخابات خبرگان برجسته که در تاریخ ۲۰ اسفندماه همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر جمعه ۲۰ اسفندماه از مجموع ۸۸ کرسی منتخب دوره پنجم، ۴۶ کرسی منتخب حضور داشتند و ۴۲ نفر به عنوان نمایندگان جدید این مجلس به شمار می روند.

اما در نگاهی اجمالی به باسابقه ترین اعضای خبرگان رهبری می پردازیم که از سال ۶۲ تاکنون ۶ دوره متوالی کرسی قرمز این مجلس را در اختیار داشته اند.

آیت الله علی اکبر قریشی باسابقه ترین عضو خبرگان رهبری در ۶ دوره مجلس خبرگان رهبری است. از این نظر وی از سال ۶۲ از حوزه انتخابیه آذربایجان غربی جزو خبرگان است و برای ششمین دوره متوالی به این مجلس راه یافت. چهره های قدیمی دیگری هم هستند که در ۶ دوره مجلس خبرگان رهبری حضور داشته اند اما در یک حوزه ثابت نشده اند. آیت الله محمدعلی موسوی جزایری از حوزه انتخابیه خوزستان پنج دوره حضور یافت و در دوره ششم به عنوان نماینده منتخب مردم تهران و آیت الله محمدعلی محدی کرمانی چهار دوره و در دوره های پنجم و ششم نماینده کرمان بودند. وی پس از تغییر حوزه انتخاباتی به تهران آمد. بر این اساس سه آیه برای خبرگان رهبری رکورددار است.

علاوه بر این چهره ها، آیاتی نیز بودند که در پنج دوره متوالی حضور یافتند اما به مجلس ششم خبرگان رهبری راه نیافتند و به دیار شتافتند. در این خصوص می توان به مرحوم امامی کاشانی از حوزه تهران، اسدالله ایمانی از حوزه انتخابیه فارس و محسن مجتهد شبستری از حوزه انتخابیه آذربایجان شرقی اشاره کرد.

همچنین آیت‌الله کاظم نورمفیدی ۲ دوره از حوزه مازندران و سه دوره از گلستان به همراه آیت‌الله احمد جنتی که دوره‌های اول و دوم از حوزه خوزستان و دوره‌های سوم تا پنجم متوالی از حوزه تهران بودند، عضویت خبرگان را داشتند. در ۵ داشتند، اما این دو چهره برای انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ثبت نام نکردند. همچنین آقایانی مانند قربانعلی دری نجف آبادی، مرتضی مقتدایی و سیدعلی شفیعی نیز سابقه پنج دوره حضور در مجلس خبرگان رهبری را دارند.

ارقام سابقه دار و بی سابقه از ۶ دوره شورای خبرگان رهبری

اطلاعات عمومی حوزه انتخابیه

آیت الله علی اکبر قریشی آذربایجان غربی ۶ بار

محمدعلی موسوی جزایری، خوزستان و تهران، ۶ بار

محمدعلی محدی کرمانی کرمان و تهران ۶ دوره

قربانعلی دری، نجف آبادی، ایلام و تهران، ۵ بار

کاظم نورمفیدی مازندران و گلستان ۵ دور

احمد جنتی، خوزستان و تهران، ۵ بار

محمد امامی کاشانی تهران ۵ دور

اسدالله ایمانی فارس ۵ بار

محسن مجتهد شبستری آذربایجان شرقی ۵ سال

مرتضی مقتدایی، اصفهان، ۵ ساله

سیدعلی شفیعی، خوزستان، ۵ سال

ابوالحسن مهدوی، اصفهان، ۴ دوره

زین العابدین قربانی گیلان ۴ دوره

عباس محفوی، گیلان، ۴ سال

مختار امینیان، گیلان، ۴ سال

سید حسن طاهری، سیستان و بلوچستان، ۴ دوره

حسن عالمی، خراسان رضوی، ۴ دوره

محمد مومن، سمنان و قم، ۴ دوره

محسن قمی، تهران، ۴ دوره

ابراهیم امینی چهارمحال و بختیاری و تهران ۴ دوره

عباس واعظ طبسی خراسان رضوی ۴ سال

ابوالقاسم هزعلی خراسان رضوی دوره چهارم

عباس کعبی، خوزستان، ۴ سال

علی اصغر دستغیب فارس ۴ فصل

سید احمد خاتمی، کرمان، ۴ سال

سید حسن طاهری خرم آبادی لرستان

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا