وب گردی

ما نباید مهاجم سفره کوچک هفت سین را در طبیعت رها کنیم

با نزدیک شدن به پایان تعطیلات نوروزی، اگر ماهی قرمز سفره هفت سین زنده باشد، اولین فکری که به ذهن همه می رسد رهاسازی این موجود کوچک برای بازگشت به طبیعت است.

اما کارشناسان محیط زیست نسبت به رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه ها، دریاچه ها و دیگر محیط های طبیعی برای سال ها هشدار داده اند.

پرورش ماهی قرمز در کشور ما عمدتاً در استخرهای پرورش ماهی و قفس های توری انجام می شود، اما متأسفانه بارها و بارها شاهد عدم رعایت استانداردهای پرورش به ویژه نکات مربوط به قرنطینه و رهاسازی ماهیان پرورشی و زینتی در اکوسیستم های آبی بوده ایم. .

جواد سلمانی پژوهشگر آبزیان غیربومی گفت: سوف قرمز گونه ای غیر بومی است که عمدا یا سهوا به دلیل فعالیت های انسانی خارج از محدوده طبیعی خود معرفی شده است و اگر بتواند خود را با شرایط جدید محیطی وفق دهد. تکثیر و جمعیت های پایداری خواهد داشت، در نتیجه این گونه های غیر بومی مانند ماهی قرمز در محیط جدید مستقر شده و به گونه ای مهاجم تبدیل می شوند.

وی ادامه داد: ماهی قرمز بومی چین است که قادر است طیف وسیعی از دما، شوری و آلودگی آب را تحمل کند به همین دلیل می تواند شرایط مختلف محیط جدیدی را که وارد می شود تحمل کرده و با آن سازگار شود.

سلمانی افزود: متأسفانه چند سالی است که شاهد رهاسازی ماهی قرمز توسط مردم در رودخانه ها، دریاچه ها و … هستیم. بعد از ایام نوروز.» چنین اقدامی می تواند برای سایر آبزیان بسیار خطرناک باشد.

این کارشناس آبزیان ادامه داد: یکی از شاخصه های مهم در زمینه تکثیر ماهی قرمز، بروز پدیده باروری در این گونه است؛ بنابراین ماهی ماده می تواند تخم های خود را بدون حضور ماهی نر و با استفاده از اسپرم ماهی نر بارور کند. این امر باعث می شود که ماهی قرمز به سرعت جمعیت های پایداری را در محیط های معرفی شده تشکیل دهد و به گونه ای مهاجم تبدیل شود.

سلمانی تصریح کرد: از جمله مضرات حضور ماهی قرمز در محیط طبیعی می توان به افزایش آلودگی و کدورت آب به دلیل تغذیه از گیاهان و مواد آلی بستر آب و از بین بردن گیاهان آبزی که به عنوان لانه و تخم ریزی استفاده می شود. زمینه ای برای سایر ماهی های محلی است که می توان به آن اشاره کرد.

وی بیان کرد: رقابت غذایی با سایر گونه های بومی، حمایت از رشد بیش از حد جلبک ها، از دست دادن اسپرم در ماهی کپور بومی، کاهش رفتار تولیدمثلی برخی از دوزیستان بومی در حضور این گونه و انتقال بیماری به ماهیان دیگر از دیگر اثرات مخرب سوف قرمز است. روی محیط زیست

پیش از این سرهنگ جمشید موهبتانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفته بود: شهروندان از رهاسازی ماهی قرمز در طبیعت خودداری کنند چرا که این ماهی ها نباید وارد آب های آزاد کشور شوند زیرا می توانند بر زندگی سایر آبزیان تاثیر بگذارند و باعث ایجاد مشکل شوند. چالش و خطر.”

ما باید ماهی قرمز را در حوضچه های پارک ها و باغ ها رها کنیم تا به طبیعت بروند.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا