مرواربافی ملایر: برند ملی که از قلب خانهها تا بازار جهانی، هویتآفرینی میکند

«مرواربافی ملایر»، فراتر از یک هنر سنتی، امروز به نمادی از توانمندی، خلاقیت و خوداتکایی زنان روستایی این دیار تبدیل شده و جایگاه خود را به عنوان یک «برند ملی» تثبیت کرده است. با فعالیت بیش از ۱۲۰ کارگاه و اشتغال چشمگیر بانوان، این هنر بومی نه تنها چرخه اقتصادی مقاومتی را تقویت میکند، بلکه با پتانسیل بینظیر برای تکمیل زنجیره تولید و جهانیسازی، به دنبال عبور از مرزهای فصلیبودن و نقشآفرینی پررنگتر در بازار جهانی صنایع دستی و مبلمان است.
به گزارش دنیای برند، «ابراهیم جلیلی» روز دوشنبه اظهار کرد: بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر در حرفه مُروار و سبدبافی مشغول فعالیت هستند که سهم چشمگیری از این میزان اشتغال مربوط به بانوان است.
وی افزود: با توجه به اینکه مرواربافی نیاز اندکی به سرمایه دارد و قابل اجرا در منازل است، میتواند فرصت مناسبی برای ورود سریع بانوان بهویژه در مناطق روستایی را به بازار کار فراهم آورد.
جلیلی با بیان اینکه مرواربافی از جمله هنرهای اصیل و کهن منطقه ملایر بهشمار میرود، بیان کرد: بهواسطه اقلیم مناسب و کشت مُروار باکیفیت بهویژه در روستای داویجان، این هنر رونق یافته و داویجان به عنوان برند ملی مرواربافی ثبت شده است.
ضرورت تکمیل زنجیره تولید مرواربافی
وی با اشاره به نقش مهم روستای ملی داویجان در حفظ و ترویج این هنر، ادامه داد: برای رونق هر چه بیشتر این هنر و توسعه اشتغال، پیگیریهای لازم برای ارائه تسهیلات ارزانقیمت، برخورداری هنرمندان از پوشش بیمهای و حمایت از توسعه بازار فروش محصولات مروار انجام شده است.
برای اطلاع از جدیدترین تحولات برندها، همراه ما باشید
تلگرام | اینستاگرام | لینکدین
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر همچنین به مزیتهای این هنر برای اشتغالزایی ارزان و در دسترس اشاره کرد و افزود: حمایت از فعالان این عرصه نقشی کلیدی در تحقق اقتصاد مقاومتی و توانمندسازی جوامع محلی دارد.
جلیلی یادآور شد: در حال حاضر ۱۲۰ کارگاه بزرگ مرواربافی در این شهرستان فعال است و مابقی مشاغل خانگی هستند و در منازل کار میکنند.
وی با تاکید بر اینکه هنر مرواربافی باید از فصلی بودن خارج شود، بیان کرد: فعالیت در هنر ملی مُرواربافی همچون مبلمان منبت باید دائمی و مستمر باشد تا به این هنر اصیل آسیب نرسد.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: هنرصنعت مرواربافی نیاز به یک ناحیه صنعتی دارد تا هنرمندان این رشته بتوانند به صورت دائمی در کنار هم کار کنند و از فصلی کار کردن خارج شوند.
جلیلی، تمرکز کارگاهها و نمایشگاههای مرواربافی را یک ضرورت دانست و افزود: به طور قطع ایجاد ناحیه صنعتی و تجمع هنرمندان و فعالان این عرصه در یک مجتمع از خامفروشی این محصول جلوگیری کرده و زنجیره تولید تکمیل خواهد شد.
وی یادآور شد: سالانه بیش از هفت میلیون قطعه انواع مُروار در این شهرستان تولید میشود و ملایر در صنعت مُرواربافی مقام اول کشور را دارد.
جلیلی گفت: این شهرستان دارای بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ کارگاه صنایع دستی با اشتغال مستقیم بیش از ۱۲ هزار نفر و اشتغال ۲۵ هزار نفر هنرمند بهصورت غیرمستقیم در ۲۰ رشته است که مبلمان منبت، مُرواربافی، خراطی، ساخت سازهای سنتی، گلیم و جاجیم، انواع سفال، تراش سنگهای قیمتی، گیوهبافی و رودوزی سنتی از جمله این صنایع دستی است.
۲۰ رشته صنایعدستی در شهرستان ملایر فعال است که هنرصنعت مبلمان منبت ثبت جهانی و هنر مرواربافی ثبت ملی شده است.
منبع: ایرنا