وب گردی

موقعیت‌های حساس در زندگی که هرگز نباید جواب نه را قبول کنید!

چند بار به شما نه گفته شده و به سادگی آن را پذیرفته اید و فرصت‌ها را از دست داده اید؟ چه در کار، چه در روابط یا حتی از طرف خودمان، شنیدن «نه» می‌تواند مانند یک بن‌بست باشد.

لحظاتی در زندگی وجود دارد که پاسخ دادن به نه فقط محدود کننده نیست، بلکه یک اشتباه است که زندگی شما را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه  ۹ موقعیت حیاتی وجود دارد که در آنها هرگز نباید نه را به عنوان پاسخ نهایی بپذیرید. آینده شما می‌تواند به آن بستگی داشته باشد.

۱) دنبال کردن رویاهایتان
همه ما در زندگی آرزو‌ها و اهدافی داریم که می‌خواهیم به آنها برسیم. اغلب، این رویا‌ها با مقاومت روبرو می‌شوند. ممکن است مردم بگویند که این کار برای شما مناسب نیست یا خیلی خطرناک است. اینجا جایی است که هرگز نباید «نه» را به عنوان پاسخ قبول کنید.

به یاد داشته باشید که راه تحقق رویا‌های شما اغلب با طرد‌ها و انکار‌ها هموار می‌شود. نکته کلیدی این است که اجازه ندهید اینها شما را منصرف کنند. در عوض، از آنها به عنوان سوخت استفاده کنید تا شما را به جلو سوق دهد.

به همه افراد موفق دنیا فکر کنید، آنها با پذیرفتن یک نه به جایی که هستند نرسیدند. آنها با طرد شدن مواجه شدند، از آن عبور کردند و در نهایت به رویا‌های خود رسیدند.

وقتی نوبت به دنبال کردن رویاهایتان می‌رسد، «نه» گزینه موردقبول نیست. این نشانه این است که شما باید سخت‌تر کار کنید، نوآوری بیشتری داشته باشید و تا زمانی که آن «نه» را به «بله» تبدیل نکنید، به فشار آوردن ادامه دهید.

۲) دفاع از حقوق خود
این در مورد ایستادگی در برابر اعمال ناعادلانه است که نباید در این شرایط پاسخ نه را قبول کنید.

۳) مذاکره برای دستمزد
وقتی صحبت از مذاکرات حقوق و دستمزد به میان می‌آید، معمولاً با یک «نه» اولیه مواجه می‌شوید. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که درخواست افزایش حقوق یا مذاکره برای یک پیشنهاد شغلی داشته باشید.

اما این چیزی است که ممکن است ندانید: بر اساس یک نظرسنجی، ۸۴ درصد از کارفرمایان انتظار دارند که متقاضیان کار در مرحله مصاحبه درباره حقوق و دستمزد مذاکره کنند. با این حال، ۶۱ درصد از کارگران اعتراف می‌کنند که در زمان دریافت آخرین شغل خود درباره حقوق خود مذاکره نکرده اند.

این امر بر اهمیت عدم پذیرش نه برای پاسخ در مورد ارزش شما تأکید می‌کند. اگر فکر می‌کنید مستحق حقوق بالاتر هستید، اجازه ندهید یک «نه» اولیه شما را منصرف کند. به یاد داشته باشید، اولین پیشنهاد اغلب بهترین پیشنهاد نیست. ارزش خود را بدانید و از پرسیدن دوباره نترسید.

۴) مرز‌های خود را مشخص کنید
در زندگی، همه ما مرز‌های شخصی خود را داریم – خطوطی که نمی‌خواهیم از آنها عبور کنیم و نمی‌خواهیم دیگران نیز از آنها عبور کنند. با این حال، تعیین این مرز‌ها و اطمینان از رعایت آنها گاهی اوقات می‌تواند یک چالش باشد.

ممکن است با افرادی روبرو شوید که مرز‌های شما را تشخیص دهند یا به آنها احترام بگذارند. آنها ممکن است سعی کنند شما را مجبور به انجام کاری کنند که از آن ناراحت هستید یا به فضای شخصی شما حمله کنند.

در چنین مواردی، نه برای پاسخ یک گزینه نیست. بسیار مهم است که مرز‌های خود را مشخص کنید و برای دیگران روشن کنید که باید به آنها احترام بگذارند.

۵) مبارزه برای عدالت
وقتی بی عدالتی را می‌بینید، ایستادگی در برابر آن ممکن است با مقاومت روبرو شود. ممکن است از کسانی که وضعیت موجود را ترجیح می‌دهند یا کسانی که از بی عدالتی سود می‌برند، «نه» بشنوید.

اما مهم است که به یاد داشته باشیم که تغییرات مهم اغلب از افرادی سرچشمه گرفته است که از پاسخ دادن به نه خودداری کرده اند.

آنها در برابر مشکلات مبارزه کردند، در برابر انکار پافشاری کردند و در نهایت عدالت را به اجرا گذاشتند.

۶) کمک گرفتن برای سلامت روان
سلامت روان چیزی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود یا مورد انگ است.

ممکن است مواقعی پیش بیاید که شما یا یکی از عزیزانتان به کمک نیاز داشته باشید، اما از طرف دیگران یا حتی از درون با «نه» مواجه شوید.

مردم ممکن است مبارزات مربوط به سلامت روان را بی‌اهمیت تلقی کنند، یا ممکن است خود را متقاعد کنید که به تنهایی می‌توانید از پس آن برآیید. ممکن است وقتی به دنبال کمک حرفه‌ای هستید «نه» بشنوید، به دلیل انگ داشتن مشکلات سلامت روان.

در چنین شرایطی، بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که هرگز نباید «نه» را به عنوان پاسخ قبول کنید. سلامت روان به اندازه سلامت جسمی مهم است و کمک خواستن نشانه ضعف نیست بلکه قدرت است.

۷) ادامه تحصیل
وقتی نوبت به تحصیلات می‌رسد، اجازه ندهید «نه» کسی توانایی‌های شما را مشخص کند. از آن به عنوان یک چالش برای اثبات اشتباه آنها و رسیدن به اهداف آموزشی خود استفاده کنید.

۸) حفظ سلامتی
به قول معروف سلامتی ثروت است. اما اغلب، وقتی نوبت به سلامتی‌مان می‌رسد، ممکن است در موقعیت‌هایی قرار بگیریم که با «نه» مواجه شویم.

مثلا می‌تواند این شرایط باشد:

یک شرکت بیمه ادعا را رد می‌کند
دکتری که نگرانی‌های شما را رد می‌کند
شما نیاز‌های سلامتی خود را نادیده می‌گیرید
در این شرایط، بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که «نه» پاسخ قابل قبولی نیست.

سلامتی شما از اهمیت بالایی برخوردار است و باید بیش از هر چیز دیگری در اولویت قرار گیرد.

۹) دنبال اشتیاق و علایق خود بروید
اشتیاق چیزی است که به زندگی طعم می‌دهد. این چیزی است که ما را به حرکت در می‌آورد، هیجان زده می‌کند و به ما احساس هدف می‌دهد. اما اغلب، زمانی که تصمیم می‌گیریم از اشتیاق خود پیروی کنیم، با شک، تردید و «نه» وحشتناک مواجه می‌شویم.

دنبال کردن اشتیاق می‌تواند یک سفر دلهره آور پر از عدم قطعیت باشد، خواه این باشد:

شروع یک سرگرمی جدید
تغییر شغل
راه اندازی کسب و کار خودتان

مهمترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که وقتی صحبت از علاقه شما به میان می‌آید، نه هرگز نباید پاسخ نهایی باشد. اشتیاق چیزی است که باعث موفقیت، شادی و رضایت در زندگی می‌شود.

سخن نهایی: به استقبال چالش بروید
در زندگی، برخی از «نه ها» به سادگی موانعی هستند که در انتظار شکستن هستند. نکته کلیدی این است که بدانید چه زمانی باید عقب نشینی کنید و از قانع نشدن به چیزی کمتر از آنچه لیاقت دارید خودداری کنید.

دفعه بعد که با یک «نه» مواجه شدید، از خود بپرسید که آیا این یک مانع است یا یک چالش؟ زیرا گاهی اوقات، تنها چیزی که بین شما و چیزی که می‌خواهید ایستاده است، تمایل شما به ادامه دادن به جلو است.

اجازه ندهید نه آخرین کلمه در داستان شما باشد.

منبع: همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا