وب گردی

نحوه و زمان بررسی روغن موتور خودرو

اگر برای اولین بار قصد بررسی سطح روغن موتور را دارید، باید دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کرده و به توصیه های سازنده خودرو توجه کنید.

روغن موتور باید زمانی بررسی شود که موتور هنوز گرم است، اما نه آنقدر داغ که دست شما را بسوزاند. برخی از خودروسازان توصیه می کنند روغن را پس از خنک شدن موتور بررسی کنید. برای این کار، پس از پارک کردن خودرو در زمین صاف و خاموش کردن موتور، پنج تا ده دقیقه صبر کنید تا روغن از دیواره سیلندر به کارتل برگردد و سطح روغن تثبیت شود.

برای بررسی روغن موتور مراحل زیر را دنبال کنید:

• کاپوت را باز کرده و میله روغن را که نزدیک موتور است و رنگ دسته آن زرد یا نارنجی است بردارید.

• میله یا گیج فشار را از موتور خارج کنید

• از دو طرف نگاه کنید و ببینید چرب است یا نه

هر یک از نشانگرهای روغن موتور سطح روغن را در نور نشان می دهد. برخی از آنها از حروف L و H استفاده می کنند (L به معنای کم و H به معنای زیاد) و برخی از میله های روغن از کلمات min و max به معنای حداقل و حداکثر استفاده می کنند. همچنین در برخی از میله ها از ناحیه خراش استفاده می شود. اگر بالای خط روغن بین دو علامت حداقل و حداکثر یا روی علامت شبکه باشد، به این معنی است که سطح روغن خوب است.

اما اگر کمتر از علامت حداقل باشد، به این معنی است که سطح روغن پایین است و باید روغن اضافه کنید.

توجه: اگر مصرف روغن موتور بیش از یک لیتر در ۱۶۰۰ کیلومتر است، باید توجه کنید و برای رفع این مشکل به مکانیک مراجعه کنید.

روغن موتور هر چند وقت یکبار باید چک و تعویض شود؟
حجم روغن موتور در خودروهای مختلف متفاوت است. برای خودروهای سواری این مقدار از چهار تا شش لیتر متغیر است و در هر خودرو دقیقا مشخص می شود.

روغن موتور بعد از مدتی کارایی خود را از دست می دهد و عمر آن به نوع روغن و میزان استفاده خودرو بستگی دارد. روغن های معمولی برای حدود ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر موثر هستند.

رانندگان باید برای جزئیات در مورد نحوه بررسی و زمان بررسی با توجه به وسیله نقلیه خود به کتابچه راهنمای وسیله نقلیه خود مراجعه کنند. اما به طور کلی توصیه می شود حداقل هفته ای یک بار سطح روغن موتور را بررسی کنید و در صورت تعویض هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر این کار را انجام دهید.

نحوه اضافه کردن روغن موتور

به کلاس روغنی که در دفترچه راهنمای خودروی خود ذکر شده است توجه کنید. روغن موتور را می توانید از گاراژها و فروشگاه های قطعات خودرو و سوپرمارکت ها تهیه کنید.

برای افزودن روغن موتور ابتدا درپوش را از روی موتور جدا کنید. روغن را با دقت و کم کم می ریزند تا نریزد. بهتر است از قیف استفاده کنید. ابتدا نیم لیتر ریخته می شود. سپس چند دقیقه صبر کنید و ببینید که آیا روغن هنوز کمتر از حداقل سطح است، دوباره روغن را اضافه کنید.

اگر خودروی شما مشکل نشتی روغن ندارد، به بیش از یک لیتر روغن نیاز ندارید و در صورت نیاز به روغن، لیتر دوم را با احتیاط اضافه کنید. سپس درب موتور را محکم ببندید.

مزایای بررسی روغن موتور
روغن موتور باید به طور مرتب و هر هزار کیلومتر چک شود، اما توصیه می شود هر بار به پمپ بنزین مراجعه کنید. تنها چیزی که برای این کار نیاز دارید یک تکه دستمال تمیز است.

بررسی روغن موتور علل:

• با بررسی و تعویض به موقع روغن موتور، آلاینده های کمتری را وارد هوا خواهید کرد.

• از سایش و خوردگی زودرس قطعات موتور جلوگیری می کند

• راندمان موتور و طول عمر افزایش یافته است

• مصرف سوخت کاهش می یابد

• از زنگ زدگی موتور جلوگیری می کند

نکته مهم نوع انتخاب شده روغن موتور است که در طول عمر خودرو اهمیت و تاثیر زیادی دارد.

عوامل مرتبط با مصرف روغن موتور
مصرف روغن موتور به عواملی مانند سبک رانندگی، نوع خودرو، شرایط آب و هوایی و شرایط مکانیکی موتور بستگی دارد.

هر ماشین چقدر روغن مصرف می کند؟

میزان مصرف روغن موتور برای هر خودرو بسته به نوع خودرو متفاوت است، مثلا در خودروهای با قدرت بیشتر و شاتون بلندتر مانند پاترول، نیسان و … به دلیل تبخیر زیاد روغن در فصل تابستان. روغن بیشتری مصرف می کنند، بنابراین در این نوع خودروها باید بعد از هر نیم لیتر روغن در هنگام تعویض روغن اضافه شود.

رنگ روغن موتور

کیفیت روغن موتور را می توان از رنگ آن دید. اگر رنگ آن طلایی و کاملاً شفاف باشد، نشانه تمیزی و بدون آلودگی است. اما اگر رنگ آن قهوه ای یا تقریبا سیاه است باید تعویض شود. اما رنگ ظاهری تنها نشانه خوب کارکرد موتور نیست، روغن خودرو با رنگ تیره نیز قابلیت کارکرد خوب را دارد و نکته ای که باید بیشتر به آن توجه شود فاصله زمانی و بررسی گلو و جایگزینی آن

به عنوان مثال ممکن است رنگ روغن بعد از ده هزار کیلومتر تمیز و شفاف بماند که دلیلی بر کیفیت آن نیست و حتی ممکن است نشانه بی کیفیت بودن روغن موتور باشد، زیرا یکی از دلایل رنگ روغن موتور است. ثابت می ماند پس از هزار کیلومتر این ممکن است به این معنی باشد که جرم و دوده حاصل از احتراق در داخل موتور جذب نمی شود و بنابراین این آلاینده ها در دیواره ها رسوب می کنند و در نهایت باعث کاهش کیفیت روغن موتور می شوند. روغن موتور هر شش ماه یکبار باید تعویض شود.

دلیل کاهش مداوم روغن موتور چیست؟
اگر مصرف روغن در خودروی شما بسیار زیاد است، به احتمال زیاد می تواند به دلیل نشتی در یکی از مهر و موم ها یا خارج از موتور و یا سوختگی در موتور باشد. برای تشخیص این مشکل، باید ماشین را پارک کنید و آن را بررسی کنید. یا ممکن است به دلیل پارگی واشر سرسیلندر و نشت آب به داخل روغن چنین مشکلی پیش بیاید.

انتخاب روغن موتور خوب

یکی از ویژگی های یک روغن موتور خوب، ویسکوزیته مناسب آن است. ضریب اصطکاک موتور با ید بسیار پایین است و قابلیت روانکاری قطعات مختلف موتور و قطعات موتور را دارد. و همچنین توانایی مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی را دارند. روغن موتور با چنین مشخصه ای باعث کاهش مصرف سوخت در خودرو، کاهش استهلاک و افزایش طول عمر موتور می شود.

چرا روغن موتور برای خودرو مهم است؟
روغن موتور از زنگ زدگی و خوردگی قطعات موتور جلوگیری می کند. ذرات حاصل از سایش قطعات را تمیز کرده و آنها را معلق می کند. اثرات منفی ضربه های وارده بر قطعات متحرک در حین کار را کاهش می دهد و در نتیجه عمر موتور را افزایش می دهد. همچنین در صورتی که روغن موتور ویسکوزیته مناسبی داشته باشد، موتور در مدت کوتاهی پس از استارت به دمای نرمال می رسد. این باعث کاهش مصرف سوخت می شود.

آخرین کلمه

همانطور که قبلا ذکر شد، روغن موتور یکی از مهمترین عوامل در نگهداری خودرو است. انتخاب روغن موتور مناسب و بررسی به موقع آن و رعایت توصیه ها و نکات مناسب برای هر خودرو و نحوه استفاده از نوع خاص روغن موتور آن فواید بسیاری برای شما و عمر خودرو و جلوگیری از آلودگی هوا خواهد داشت.

منبع: بیتوته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا