فناوری

نقش عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر در نامگذاری «هفته جهانی فضا»

رئیس دانشکده مهندسی هوا فضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: نامگذاری هفته جهانی فضا را مدیون دکتر صفوی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق این دانشگاه هستیم.

رئیس دانشکده مهندسی هوا فضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: نامگذاری هفته جهانی فضا را مدیون دکتر صفوی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق این دانشگاه هستیم.

به گزارش مجله تیتر ۱۲ به نقل از ایسنا دکتر ابوالقاسم نقاش امرور در نشست آخرین دستاوردها و پروژه‌های پرتاب که در دانشگاه امیرکبیر برگزارشد، با اشاره به خدمت علمی دکتر صفوی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق این دانشگاه گفت: نامگذاری هفته جهانی فضا را مدیون پیشنهاد ایشان هستیم چرا که در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرده بود و در آن بحث نامگذاری روز فضا شده بود.

وی افزود: در این جلسه کشورهای روسیه و آمریکا هر کدام روزهای ۴ و ۱۰ اکتبر را اعلام کرده بودند، ولی هیج توافقی صورت نگرفت ولی با پیشنهاد دکتر صفوی از ۴ تا ۱۰ اکتبر هفته جهانی فضا نامگذاری شد.

نقاش با بیان اینکه ماهواره و فضا دارای ۳ رکن ماهواره، ایستگاه فضایی و پرتابگرها هستند، ادامه داد: هر کدام از کشورها یکی از این سه رکن را دارند، ولی ایران از سال ۸۰ در این صنعت وارد شد و تاکنون دستاوردهای قابل توجهی را عرضه کرده است.

رئیس دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به طراحی و ساخت ماهواره در این دانشگاه یادآور شد: در آن زمان ما به دنبال پرتابگرها بودیم تا بر اساس آن ماهواره را بسازیم و در این راستا با کشورهای چین و روسیه و هند مذاکره کردیم که به دلیل تحریم‌ها هیچ کدام به نتیجه نرسید و یک حالت سرخوردگی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس ساخت پرتابگرها در دستور کار قرار گرفت و اکنون به مرحله ای رسیده ایم که می‌ توانیم ماهواره را در مدار تزریق کنیم. این در حالی است که در آن زمان روسیه هزار ماهواره در فضا داشت، ولی ایران حتی یک ماهواره نداشت.
 

نقاش گفت: خیلی از این کشورها کل فرایند ساخت تا پرتاب ماهواره را ندارند و این امر موجب می شود که عملا سیاست‌های آنها  تحت تاثیر قرار گیرد، ولی کشور ما به هر سه رکن دست یافته است و از این به بعد هم باید این صنعت توسعه یابد و هم کشور وارد اقتصاد صنعت فضا شود.

وی با تاکید بر اینکه کشور باید از این صنعت   پرتاب درآمدزایی کند، گفت:  در سال های آینده که مسایل فنی توسعه می‌یابد، رویکردها به سمت مباحث اقتصادی خواهد رفت و منافع اقتصادی ایجاد می‌کند.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا