گوناگون

نوشیدنی‌های انرژی‌زا؛ از یک تونیک دارویی به صنعت میلیاردی جهانی ۵

به گزارش توسعه برند به نقل از زمزم رسانه، در حالی که لیپوویتانD ظاهر و بویی شبیه به شربت سرفه داشت اما به عنوان نوشیدنی برای تقویت عملکردهای فیزیکی و ذهنی تبلیغ می‌شد. ماده اصلی این نوشیدنی، تائورین بود که در نهایت تبدیل به یک عنصر مهم در ردبول شد. بزرگترین بطری‌های موجود لیپوویتان حاوی حداکثر ۳۰۰۰ میلی گرم تائورین و همچنین یک برچسب هشدار دهنده است که افراد نباید بیش از ۱۰۰ میلی گرم تائورین در روز مصرف کنند بود.

افزودن تائورین و نیاسین در این نوشیدنی برای افزایش و بهبود انرژی و تمرکز بود. بعداً در سال ۱۹۸۷ نوشیدنی انرژی‌زا ردبول اختراع شد. معرفی ردبول توسط دیتریش ماتسیتس، کارآفرین و سرمایه دار اتریشی با همکاری چالئو یوویدیا، کارآفرین و سرمایه‌دار تایلندی و سازنده و بنیان‌گذار نوشیدنی به نام کریتینگ دانگ انجام شد.

زمانی که این تاجر اتریشی از بانکوک بازدید کرد و این تونیک‌های انرژی‌زا را کشف کرد، نوشیدنی‌های انرژی‌زا رونق بین‌المللی بزرگ خود را کسب کردند. دیتریش ماتسیتس از اثرات تونیک‌ها شگفت زده شد و در سال ۱۹۸۴ با تولیدکنندگان کریتینگ دانگ همکاری کرد تا این برند را به مشتریان جهانی برساند. کریتینگ دانگ و ردبول هر دو از کافئین و تائورین تشکیل شده‌اند، با این حال، ردبول نوع گازدار اولی است. ماتسیتس در سال ۱۹۸۴ شرکت ردبول و در ۱۹۸۷ برند ردبول را راه‌اندازی کرد.

کریتینگ دانگ در سال ۱۹۷۶ به عنوان یک نوشیدنی انرژی‌زا با کافئین، تائورین و ویتامین‌های B به عنوان مواد اولیه آن به بازار ژاپن معرفی شد. کریتینگ دانگ و نوشیدنی‌های مشابه که در دهه ۱۹۸۰ در میان مدیران ژاپنی محبوبیت زیادی داشت، در بازار مواد غذایی آسیا جای خود را به دست آورد.

سپس کریتینگ دانگ نام خود را به ردبول تغییر داد و در اروپا طوفان به‌پا کرد. ترکیبی از کافئین، تائورین و کربناته باعث شد تا ردبول یک شبه و به سرعت حس انرژی و نشاط را در میان مصرف‌‎کنندگان ایجاد کند. در سال ۱۹۹۷ ماتسیتس محصول خود را به ایالات متحده معرفی کرد و بازار نوشیدنی‌های انرژی‌زا که امروز می‌شناسیم متولد شد.

بعد از موفقیت چشمگیر ردبول، نوشیدنی انرژی‌زای دیگری به نام Four Loko توسط شرکت Phusion Pharmaceuticals معرفی شد. Four Loko، محبوب ترین نوشیدنی این شرکت، در سال ۲۰۰۵ در بازار ایالات متحده عرضه شد و در ۴۹ ایالت و در ۲۱ کشور از جمله اکوادور، گواتمالا، پاراگوئه، باهاما، پرو، مکزیک، کلمبیا، بولیوی، هندوراس، السالوادور، نیکاراگوئه، کاستاریکا، چین، کانادا و برخی از کشورهای اروپایی در دسترس قرار گرفت.

درحالی که اولین نوشیدنی‌های انرژی‌زای تجاری برای کارگران کارخانه و رانندگان کامیون‌ها برای کار طولانی مدت در نظر گرفته شده بود، نوشیدنی‌هایی مانند لیپوویتانD فراتر از بازار اولیه، محبوبیت زیادی پیدا کردند زیرا همه ما به انرژی نیاز داریم. همانطور که استقبال از نوشیدنی‌های انرژی‌زا افزایش یافت، لیست مواد تشکیل دهنده آنها نیز افزایش یافت، زیرا شرکت‌های بزرگ مکمل‌ها را به مواد اولیه اضافه کردند تا نوشیدنی خود را در قفسه فروشگاه‌ها برجسته کنند.

بزرگترین برندهای انرژی‌زای جهان

بزرگترین برندهای نوشیدنی انرژی‌زا در جهان به دلیل محبوبیت و سهم بازار خود شناخته می‌شوند. در زیر فهرستی از برخی از بزرگترین و معروف‌ترین برندهای نوشیدنی انرژی‌زا آورده شده است:

ردبول (Red Bull)
تأسیس: ۱۹۸۴

کشور مبدا: اتریش

ویژگی‌ها: ردبول یکی از پیشروترین برندهای نوشیدنی انرژی‌زا در جهان است و به خاطر بازاریابی نوآورانه و حمایت از ورزش‌های افراطی شناخته می‌شود.

مونستر (Monster)
تأسیس: ۲۰۰۲

کشور مبدا: ایالات متحده

ویژگی‌ها: مونستر به خاطر طعم‌های متنوع و بسته‌بندی‌های بزرگ خود معروف است و به سرعت در بازار نوشیدنی‌های انرژی‌زا رشد کرده است.

راکی (Rockstar)
تأسیس: ۲۰۰۱

کشور مبدا: ایالات متحده

ویژگی‌ها: راکی به خاطر تنوع طعم‌ها و فرمول‌های خاص خود شناخته می‌شود و به عنوان یکی از رقبای اصلی ردبول و مونستر محسوب می‌شود.

اسپیشی (Sobe)
تأسیس: ۱۹۹۶

کشور مبدا: ایالات متحده

ویژگی‌ها: این برند به خاطر ترکیب‌های طبیعی و طعم‌های خاص خود شناخته می‌شود و به عنوان یک گزینه سالم‌تر در میان نوشیدنی‌های انرژی‌زا مطرح است.

فور لوکو (Four Loko)
تأسیس: ۲۰۰۵

کشور مبدا: ایالات متحده

ویژگی‌ها: فور لوکو ترکیبی از الکل و کافئین است و به خاطر محتوای الکلی بالای خود معروف است.

دینامیت (Dynamite)
تأسیس: اطلاعات دقیق در دسترس نیست.

کشور مبدا: ایالات متحده

ویژگی‌ها: این برند به خاطر طعم‌های منحصر به فرد و فرمولاسیون خاص خود شناخته می‌شود.

دوران (Dare)
تأسیس: اطلاعات دقیق در دسترس نیست.

کشور مبدا: استرالیا

ویژگی‌ها: برند دوران به خاطر تمرکز بر روی ترکیبات طبیعی و سالم در نوشیدنی‌های انرژی‌زا شناخته می‌شود.

بنگی (BANG)
تأسیس: ۲۰۱۲

کشور مبدا: ایالات متحده

ویژگی‌ها: محصول برند بنگی به خاطر محتوای کافئین بالا و عدم وجود شکر معروف است و به عنوان یک گزینه محبوب در میان ورزشکاران و افرادی که به دنبال انرژی سریع هستند، شناخته می‌شود

منبع رسانه توسعه برند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا