بین الملل

هزاران نفر در مجارستان علیه دولت اوربان تظاهرات کردند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به گزارش روزنامه آلمانی «تگس شائو» بعدازظهر امروز (شنبه) در میدان مقابل پارلمان مجارستان در بوداپست، تعدادی از مردم برای تظاهرات علیه ویکتور اوربان، نخست وزیر این کشور تجمع کردند. آنها پرچم مجارستان را به اهتزاز در آوردند، برخی فریاد زدند “اوربان برو برو” و “ما نمی ترسیم”. رسانه ها از ده ها هزار شرکت کننده خبر دادند.

آنها همچنین آمدند تا پیتر ماجار، منتقد سرسخت دولت اوربان را بشنوند که می‌خواهد او را به چالش بکشد. تا همین اواخر، این وکیل ۴۳ ساله یک محافظه‌کار بورژوا از صفوف حزب فیدز اوربان بود. اما در ماه فوریه، ماجار با افشای جزئیاتی از عملکرد درونی دولت به شهرت رسید. او مجارستان اوربان را یک کشور مافیایی خواند و شواهدی برای آن ارائه کرد. به همین مناسبت، دادستانی در حال انجام تحقیقات متعدد است. مدجار در یک سخنرانی تقریبا یک ساعته گفت: دولت باید قدرت را به مردم بازگرداند و به آنها فرصت انتخاب بدهد.

آقای ماجار، ۴۲ ساله، شوهر سابق جودیت وارگا، وزیر دادگستری سابق مجارستان است. خانم وارگا یکی از یاران ویکتور اوربان است.

Magyar مردم را تشویق کرد تا به جنبش جدید او به نام “بالا، بالا، مجارستان!” هدف آن متحد کردن مجارهای محافظه کار و لیبرال است که از اوربان و اپوزیسیون سیاسی پراکنده و ناکارآمد سرخورده شده اند. ماگیار گفت: «گام به گام، آجر به آجر، ما در حال بازپس گیری زمین خود و ساختن کشوری جدید، مجارستانی مستقل، مدرن و اروپایی هستیم. به گفته وی، این اعتراض “بزرگترین تظاهرات سیاسی در سال های اخیر” است.

وی تاکید کرد: بیش از ۲۰ سال می گذرد که رهبران منتخب ما مردم مجارستان را علیه یکدیگر قرار داده اند.

دلیل این اعتراضات و احتمالا ورود ماجار به عرصه سیاست، رسوایی عفو همدست یکی از مدیران مدرسه متهم به آزار جنسی کودکان بود. در نتیجه این رسوایی، کاتالین نواک، رئیس جمهور کشور، استعفا داد و جودیت وارگا، وزیر سابق دادگستری، مجبور شد از نامزدی اصلی فیدز برای انتخابات اروپا کناره گیری کند. ماجار که با وارگا ازدواج کرده است، گفت: اما آنها واقعاً مسئول نیستند.

ماجار از زمان مخالفت با حزب حاکم فیدز، طرفدارانی را جمع کرده است. ماجار نمی تواند با حزب خود در انتخابات اروپا در ۹ ژوئن شرکت کند، زیرا نمی تواند با تأسیس حزب، ضرب الاجل ها را رعایت کند. اما او در حال مذاکره با احزاب موجود است تا بتواند نامزد شود. وی افزود که نتیجه انتخابات اروپا در مجارستان “نخستین میخ بر تابوت” برای سیستم اوربان خواهد بود. طبق آخرین نظرسنجی ها حداقل ده درصد به او اعتماد دارند و به او رای خواهند داد.

به گفته رسانه ها، آقای اوربان اکنون با بزرگترین بحران حکومت ۱۴ ساله خود مواجه است. به این دلیل که در ماه فوریه گزارش شد که مردی که به اتهام سوء استفاده جنسی از کودکان محکوم شده بود توسط رئیس جمهور عفو شده و از زندان آزاد شده است.

در حالی که مجارستان قرار است در نیمه دوم سال جاری ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده بگیرد، ویکتور اوربان اقداماتی را برای محدود کردن آزادی مطبوعات و تشدید کنترل خود بر قدرت انجام داده است.

دولت اوربان در بیشتر مسائل حاکمیت قانون با بروکسل گوشه ای دارد.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا