وب گردی

پایان دادن به شایعات حذف از آسیا؛ بدهی ها تسویه شد

استقلال و پرسپولیس در لیگ بیست و دوم در کورس قهرمانی قرار دارند و تلاششان بر این است که نماینده ایران در لیگ برتر آسیا باشند. البته علاوه بر کسب سهمیه آسیایی، تجربه کسب مجوز حرفه ای نیز حائز اهمیت است; چرا که در ۲ دوره اخیر مسابقات آسیایی با وجود کسب سهمیه به دلیل عدم کسب مجوز حرفه ای نتوانستند در این مسابقات شرکت کنند و حالا به دنبال خراب شدن آن طلسم هستند.

در روزهای اخیر و با توجه به پایان مهلت ارسال مدارک، صحبت های زیادی درباره وضعیت مجوز حرفه ای استقلال و پرسپولیس مطرح شده است. از سوی دیگر سرخابی های پایتخت در سال های گذشته با چالش مالکیت مشترک مواجه بودند که همواره بحث تقسیم مالکیت ۲ باشگاه مطرح بود اما محقق نشد و همین موضوع باعث فشار بیشتر کنفدراسیون فوتبال آسیا شد. فصل گذشته به دلیل محرومیت استقلال به دلیل پرداخت نکردن مطالبات آندره آ استراماهونی، پرسپولیس چالش مشارکتی را نداشت، اما حالا با توجه به تلاش ۲ تیم برای کسب مجوز حرفه ای، این موضوع مطرح شد. مالکیت افزایش می یابد. البته ۲ باشگاه تا ۱۴ فروردین فرصت دارند در مورد مالکیت مشترک تصمیم گیری کنند.

پایان داستان جنجالی سانتا کلارا

استقلالی ها برای گرفتن مجوز حرفه ای با اعتراض باشگاه پرتغالی از سانتا کلارا به دلیل پرداخت نشدن مبلغ انتقال قرضی محمد محبی و با تصمیم فیفا و با توجه به به عنوان جنایت، آبی ها به پرداخت ۵۰۰ هزار یورو محکوم شدند.

باشگاه استقلال مدارک کامل خود را در خصوص انتقال و تسویه بدهی از جمله قرارداد صلح با باشگاه سانتا کلارا و تایید فیفا برای پرداخت به آن باشگاه بارگذاری کرده است. این در حالی است که علاوه بر پرداخت ۳۰۰ هزار دلار به باشگاه پرتغالی از محل مطالبات استقلال در فدراسیون جهانی فوتبال، مبلغ ۲۰۰ هزار دلار نیز با ضمانت فدراسیون فوتبال ایران در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار می گیرد که تاییدیه آن نیز گرفته شده است. پس از استعلام فیفا آپلود شد. پس از شایعات فراوان، باشگاه استقلال شب گذشته عکس تفاهم نامه با باشگاه پرتغالی را منتشر کرد تا نشان دهد بدهی به سانتا کلارا تسویه شده است.

البته پنجره نقل و انتقالات باشگاه استقلال همچنان بسته است اما با توجه به اینکه بدهی این تیم به سانتا کلارا مشخص شده است، این موضوع مانعی برای اخذ مجوز حرفه ای نخواهد بود و پس از پرداخت مبلغ لازم، پنجره آبی ها بازیکنان یقه نیز باز خواهند بود.

اوراق استقلال

به این ترتیب کل بدهی ۵۰۰ هزار دلاری استقلال به سانتا کلارا منتقل شد و مشکلی برای گرفتن مجوز حرفه ای وجود نداشت. حالا بحث مالکیت باشگاه استقلال و بحث مالکیت مشترک با پرسپولیس گام مهم بعدی است و با توجه به اتفاقات اخیر باید دید تا ۱۹ خرداد که زمان نهایی اعلام نتایج است چه اتفاقی می افتد. FA برای کنفدراسیون فوتبال آسیا.

البته صوفیه نیز به عزیزبک امانوف بدهکار است، اما به دلیل عدم تصمیم قطعی فیفا، درخواست تجدیدنظر آمانوف تهدیدی برای صدور مجوز حرفه ای استقلالی ها نیست. در روزهای اخیر بحث بدهی های داخلی استقلال نیز شبهاتی را به وجود آورده است اما از این نظر آبی پوشان را تهدید نمی کند. طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا تنها بدهی هایی که تا پایان سال ۲۰۲۳ نهایی می شوند باید مشخص شود و بر این اساس استقلال در بحث بدهی داخلی مطرح نیست.

تسویه حساب پرسپولیس با ۲ بازیکن سابق

باشگاه پرسپولیس برخلاف استقلال بدهی خارجی مشخصی نداشت و همین امر باعث شد تا مدیران این باشگاه نسبت به تیم رقیب، مدارک را راحت تر بارگذاری کنند. رضا اسدی و محمدمهدی مهدیهانی تنها طلبکاران باشگاه پرسپولیس بودند که حدود ۳ میلیارد از این باشگاه بدهکار بودند.

بازیکن پرسپولیس

مدیران پرسپولیس چند روز پیش با این ۲ بازیکن به توافق رسیدند تا از نظر بدهی مشکلی برای گرفتن مجوز حرفه ای نداشته باشند.

پس از واگذاری باشگاه پرسپولیس به بانک ملت، ۵۱ درصد از سهام باشگاه استقلال نیز به بانک تجارت واگذار می شود. این کار باید در ۲۱ آوریل انجام شود.

تاخیر در واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی، شبهه هایی را در خصوص محرومیت تیم های استقلال و پرسپولیس از لیگ نخبگان آسیا ایجاد کرده است. ضمن اینکه این مهلت تا ۲۰ فروردین ماه اعلام شده بود اما طبق اخبار منتشر شده، ۲۰ فروردین آخرین مهلت پرداخت حق الزحمه تیم های راه یافته به لیگ برتر آسیا است.

در نامه ای که کنفدراسیون فوتبال آسیا به همین بهانه به فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرده، آخرین مهلت تقسیم مالکیت تیم های استقلال و پرسپولیس ۱۴ اردیبهشت ماه است.

فدراسیون فوتبال ایران باید با بارگذاری مدارک تا ۱۴ اردیبهشت تایید کند که مالکیت این دو باشگاه تقسیم شده است، در غیر این صورت هر دو تیم شانس حضور در این لیگ را از دست خواهند داد.

منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا