اقتصاد

پیشرفت فیزیکی ۹۱ درصدی راه آهن میانه-اردبیل

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از پیشرفت فیزیکی ۹۱ درصدی راه آهن میانه-اردبیل خبر داد و آن را شاهکار مهندسی ایرانی دانست.

به گزارش برنا، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور صبح امروز در سفر به استان اردبیل از راه آهن میانه-اردبیل بازدید کرد و گفت :‌ ابر پروژه ریلی میانه-اردبیل با پیشرفت فیزیکی ۹۱ درصد یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های راهسازی کشور است که از نظر مهندسی و روش‌های اجرایی خلق یک شاهکار با توان داخلی در ساخت خطوط ریلی کشور است.

وی افزود: راه‌آهن میانه-اردبیل با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی در یکی از صعب‌العبور ترین مناطق کوهستانی کشور در حال اجرا است که در بخش زیرسازی ۹۵ درصد، روسازی ۷۴ درصد و احداث ساختمان‌ها ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی طول این مسیر ریلی را ۱۷۵ کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: حدود ۳۵کیلومتر از این مسیر پل‌های خاص، تونل و گالری است که شامل ۶۲ دستگاه تونل به طول حدود ۲۴ هزار متر، ۲۹ دستگاه پل بزرگ به طول ۴ هزار و ۳۰۰ متر و ۷۵۰۰ متر گالری است و تمامی مسیر با اتکا به توان فنی و مهندسی داخل کشور احداث شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اعلام حجم عملیات خاکی این پروژه به میزان ۳۶ میلیون و ۴۲۶ هزار مترمکعب ادامه داد: یک میلیون و ۱۶۰ هزار متر مکعب بتن‌ریزی، ۲۴ هزار متر لاینینگ تونل‌ها و ۴ هزار و ۳۰۰ متر اجرای عرشه پل از دیگر عملیات صورت گرفته در این خط ریلی است.

خادمی در خصوص عملیات روسازی صورت گرفته در مسیر توضیح داد و گفت:‌ تاکنون ۱۸ هزار و ۵۵ تن ریل مسیر تامین شده است و ۱۴۲ کیلومتر هم ریلگذاری صورت گرفته است. بیش از ۳۴۹ هزار متر مکعب بالاست و ۲۴۶ هزار اصله تراورس نیز تامین شده است.

وی پیشرفت فیزیکی احداث ایستگاه تشکیلاتی اردبیل را ۷۰ درصد اعلام کرد و افزود: ساختمان‌های فاز اول بهره ‌برداری به مساحت ۱۷ هزار متر مربع ۸۴ درصد و ساختمان اصلی به مساحت ۴ هزار و ۸۲۳ متر مربع ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خادمی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصدی ایستگاه‌های فاز اول بهره‌برداری اظهار داشت: ساختمان اصلی ایستگاه فیروزآباد حدود ۹۳ درصد و ساخت کل ایستگاه نیز ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ایستگاه راه‌آهن گنجگاه ۵۶ درصد و ایستگاه مهماندوست نیز ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعتبار هزینه شده در راه آهن میانه-اردبیل را تاکنون ۵۷,۰۹۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

شایان ذکر است:، راه‌آهن میانه-اردبیل با حداکثر سرعت طراحی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری و با پیش‌بینی ۶/. میلیون نفر مسافر و ۲/۵ میلیون تن بار در سال اول و ۱/۵ میلیون نفر مسافر و ۴میلیون تن بار در سال بیستم بهره‌برداری طراحی و اجرا شده است.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا