پیوند دانشگاه و صنعت؛ راهبرد انجمنهای علمی برای ارتقای مهارت دانشجویان

دبیر انجمن علمی، مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر گفت: انجمن علمی به عنوان یک تشکل دانشجویی، نقش حمایتی در شناسایی مهارتها و پتانسیلهای دانشجویان ایفا میکند و امکان معرفی آنها به شرکتها یا بخشهای مختلف صنعتی را فراهم میآورد که این امر به ورود هدفمند و مؤثر دانشجویان به بازار کار کمک میکند.
دبیر انجمن علمی، مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر گفت: انجمن علمی به عنوان یک تشکل دانشجویی، نقش حمایتی در شناسایی مهارتها و پتانسیلهای دانشجویان ایفا میکند و امکان معرفی آنها به شرکتها یا بخشهای مختلف صنعتی را فراهم میآورد که این امر به ورود هدفمند و مؤثر دانشجویان به بازار کار کمک میکند.
تینا سیفی، دبیر انجمن علمی، مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتوگو با مجله تیتر ۱۲ به نقل از ایسنا، گفت: این انجمن با هدف آشنایی دانشجویان با فضای کار، برنامههای متنوعی را اجرا میکند. یکی از اصلیترین اقدامات این انجمن، ارتباط با صنعت است که شامل بازدیدهای مختلف، برقراری ارتباط با شرکتها و دریافت موقعیتهای شغلی متناسب با سال ورود دانشجویان میشود. در این فرآیند، دانشجویان بر اساس تناسب مهارتها و شرایط تعیین شده انتخاب شده و فرصت آشنایی با شرکتها و آغاز فعالیت در پروژههای مرتبط را پیدا میکنند. همچنین، شرکتهای پروژهمحور از طریق حمایت انجمن، مسابقات و پروژههای تعریفشده، دانشجویان را به همکاری مستقیم با خود هدایت میکنند.
وی گفت: از دیگر اقدامات انجمن میتوان به حضور در نمایشگاهها و ارتباط با پارکهای علم و فناوری اشاره کرد. این ارتباطات به دانشجویان امکان میدهد با شرکتها و موقعیتهای شغلی آشنا شوند و فرصت آغاز فعالیت حرفهای و حتی ثبت استارتآپ یا شرکت شخصی را پیدا کنند.
سیفی گفت: انجمن با برگزاری همایشها و سمینارها، فرصت معرفی دانشجویان به شرکتها را نیز فراهم میکند. در این رویدادها، رزومه دانشجویان جمعآوری و در صورت نیاز برای شرکتها ارسال میشود و ارتباطات مستقیم میان شرکتها و دانشجویان شکل میگیرد. در برخی موارد، معرفی ویژه دانشجویان با مهارت بالا نیز توسط انجمن انجام میشود تا مسیر ورود به بازار کار تسهیل گردد.
وی در توضیح فعالیتهای مهارتی گفت: در حوزه مهارتها، انجمن تلاش دارد دانشجویان را در دو بخش مهارتهای نرم و مهارتهای فنی و نرمافزاری آموزش دهد. مهارتهای نرم شامل فن بیان، سخنوری، برنامهریزی، مدیریت تیم و دیگر مهارتهای ارتباطی و سازمانی است. مهارتهای فنی و نرمافزاری نیز شامل دورههای الکترونیک، تعمیرات، نرمافزارهای تخصصی موسسات پزشکی، کدنویسی و ابزارهای هوش مصنوعی میشود. این دورهها مکمل آموزشهای درسی بوده و فرصت یادگیری عملی مهارتهایی را فراهم میکنند که در کلاسهای دانشگاه ارائه نمیشوند.
دبیر انجمن علمی، مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر گفت: انجمن همچنین بازدیدهای صنعتی، نشستها و سمینارهایی با فعالان بازار کار برگزار میکند. یکی از چالشهای اصلی در این زمینه، محدودیت زمانی دانشجویان به دلیل کلاسها، امتحانات و کوییزها و همچنین هماهنگی زمانبندی با شرکتهاست. با وجود این، انجمن تلاش میکند از طریق ارتباط با دانشجویان فارغالتحصیل فعال در بازار کار و ایجاد معرفینامههای دانشگاهی، مسیر دسترسی به شرکتها را تسهیل کند.
وی در ادامه گفت: علاوه بر آموزش مهارتها و ارتباط با بازار کار، انجمن به توسعه خودشناسی دانشجویان نیز توجه دارد. دانشجویان با شناخت نقاط قوت و ضعف، مهارتها و علاقهمندیهای خود، میتوانند به شکل سنجیدهتری با موقعیتهای شغلی سازگار شوند و مسیر حرفهای خود را هدفمند دنبال کنند. این فرآیند شامل مشارکت دانشجویان در برنامههای مختلف، آموزش مهارتهای تکمیلی و آشنایی با نقشهای مختلف شغلی است تا دانشجویان با توانایی و مهارت بیشتر دانشگاه را ترک کنند و تصمیمهای حرفهای مناسبی اتخاذ نمایند.
سیفی گفت: در حوزه دانشآموزی، دانشگاه برنامههایی برای آشنایی دانشآموزان با آزمایشگاهها و محیط علمی ارائه میدهد، اگرچه تاکنون فعالیتها در این حوزه محدود بوده است.
وی گفت: چالشهای دیگر شامل گرایشبندی دانشجویان است؛ به گونهای که برخی گرایشها مانند بیولوژیک، فرصتهای بیشتری برای ورود به بازار کار دارند، در حالی که گرایشهایی مانند مکانیک یا بایومتریال دسترسی به شرکتها برای آنها دشوارتر است. در این زمینه، ارتباط با فارغالتحصیلان و معرفینامههای دانشگاهی میتواند نقش تسهیلکننده داشته باشد.
دبیر انجمن علمی، مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر گفت: انجمنهای علمی باعث میشوند دانشجویان به صورت جمعی و سازمانیافته با بازار کار ارتباط برقرار کنند؛ در غیر این صورت، ارتباط فردی هر دانشجو با شرکتها بسیار دشوار خواهد بود. انجمن به عنوان یک تشکل دانشجویی، نقش حمایتی در شناسایی مهارتها و پتانسیلهای دانشجویان ایفا میکند و امکان معرفی آنها به شرکتها یا بخشهای مختلف صنعتی را فراهم میآورد که این امر به ورود هدفمند و مؤثر دانشجویان به بازار کار کمک میکند.
وی در پایان گفت: مهمترین هدف انجمن برای دانشجویانی که به دنبال ورود به بازار کار هستند، این است که ابتدا موقعیتهای شغلی مختلف را بشناسند، سپس خودشناسی کافی پیدا کنند و بدانند با کدام موقعیت شغلی سازگارترند و در آینده قصد دارند چه نقش و جایگاهی در جامعه ایفا کنند.
پایان

