وب گردی

چرا زلزله تایوان قربانیان کمی داشت؟

مهدی زارع، زلزله‌شناس پژوهشی موسسه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله می‌گوید: زمین‌لرزه هوآلین در تایوان به بزرگی ۷.۴ ریشتر در ساعت ۰۷:۵۸:۱۱ دقیقه در عمق ۳۵ کیلومتری زمین در ۳ آوریل ۲۰۲۴ رخ داد. منطقه فرورانش غرب اقیانوس آرام. کانون این زمین لرزه در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی هوآلین تایوان بوده است.

وی با بیان اینکه این بزرگترین زمین لرزه تایوان از زمان زمین لرزه ۷.۳ ریشتری چی چی در ۳۰ شهریور ۹۹ بوده است، ادامه داد: در بیست و چهار ساعت اول پس از این حادثه ۱۰ نفر کشته، ۱۰۳۸ نفر مجروح و ۱۵۲ نفر کشته شدند. بر اساس گزارش ها زیر آوار مدفون شده اند. شهر هوآلین شهری در سواحل شرقی تایوان و در سمت اقیانوس آرام است که جمعیت آن در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۱۰۰۰۰۰ نفر گزارش شده است. در ایران. البته زلزله بم عمق بسیار کم ۸ کیلومتری داشت که در افزایش خسارات و تلفات بسیار موثر بود.

این کارشناس توضیح می دهد: بلافاصله پس از زلزله ۱۵ تا ۱۴۰۳ در تایوان، هشدار سونامی در تایوان صادر شد و وزارت منابع طبیعی چین نیز هشدار سونامی در سطح بالا را صادر کرد. آژانس هواشناسی ژاپن همچنین هشدار سونامی برای استان اوکیناوا صادر کرد که بعداً کاهش یافت. در نهایت، حداکثر ارتفاع امواج آب برخاسته از ساحل Hualien پس از زلزله حدود ۲۷ سانتی متر گزارش شد.

زارع می گوید: در عکس های دریافتی از خسارت، چندین ساختمان به شدت کج شده و در طبقات پایین آسیب شدید دیده می شود. هنگامی که لایه اول ضعیف است یا زمانی که زیر خاک به دلیل روان شدن یکپارچگی خود را از دست می دهد، چنین آسیبی می تواند رخ دهد.

وی ادامه می دهد: همچنین خسارت هایی نیز مربوط به رانش زمین و آسیب دیدن خودروهای عبوری بوده است. بر اساس گزارش های دریافتی تاکنون، قربانیان این زلزله بسیار اندک هستند. البته عمق زمین لرزه ۳۵ کیلومتری را می توان در نظر گرفت زیرا شدت زلزله در ناحیه مرکزی در مقایسه با زلزله ای با بزرگی مشابه کمتر است، مانند زلزله ۱۳۵۷ طبس در ایران که عمق آن ۱۰ کیلومتر است و شهر طبس در واقع نزدیک مرکز زمین لرزه ۷.۴ ریشتری است. در ۴ شهریور ۱۳۵۷ به طور کامل تخریب شد.

این پژوهشگر زلزله‌شناس موسسه بین‌المللی تحقیقات لرزه‌شناسی معتقد است: این زلزله در روز رخ داده است، زیرا اگر زلزله در شب رخ می‌داد تلفات جانی بیشتر می‌شد. با این حال، پیشرفت کشور کوچک تایوان در زیرساخت های مقاوم سازی در برابر زلزله در برابر زلزله های قوی و مدیریت کاهش خطر را نباید نادیده گرفت. این پیشرفت به ویژه از زمان زلزله چی چی در سپتامبر ۱۹۹۹ (۳۰ شهریور ۱۳۷۸) و در طول بیست و پنج سال گذشته چشمگیر بوده است.

زارع گفت: از بین ده نفر کشته شده در زمین لرزه هوالین، چهار نفر در پارک ملی تاروکو کشته شدند، از جمله سه کوهنورد که در اثر سقوط سنگ گرفتار شده و در بزرگراه جان خود را از دست دادند و یک کامیون زیر گرفت. یک نفر نیز پس از برخورد خودروی وی با سنگ در پارکینگ تونل بزرگراه جان خود را از دست داد و مرگ دیگری نیز در معدنی در هاین پس از برخورد با سنگ گزارش شد. یک زن در Hualien پس از بازگشت به ساختمان خود برای گرفتن گربه خود در طی یک پس لرزه له شد. تاکنون بیشترین تلفات ناشی از رانش زمین و یا سهل انگاری در بازگشت به ساختمان و سقوط در آوار در جریان پس لرزه بوده است.

منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا