وب گردی

چگونه با گران فروشان برخورد کنیم؟

عضو رسمی کانون وکلای البرز گفت: یکی از دغدغه های مصرف کنندگان و خریداران در شرایطی که تورم روز به روز در حال افزایش است، خرید کالا به قیمت واقعی است. منشأ نگرانی این است که با افزایش تورم، قیمت کالاها همیشه تغییر می کند و به همین دلیل، گاه تشخیص قیمت بالا از تورم برای خریداران دشوار خواهد بود. تورم عبارت است از افزایش سطح عمومی قیمت ها در یک دوره زمانی، در حالی که در هایپر مارکتینگ، قیمت کالای مورد نظر عملاً افزایش نیافته است، بلکه کالا یا خدمات با قیمتی بالاتر از قیمت تعیین شده به فروش می رسد.

سید پگاه حسنین افزود: در قوانین مختلف تعاریفی از گران فروشی وجود دارد:

ماده ۲ قانون تعزیرات حکومتی

اخاذی: عبارت است از عرضه کالا یا خدمات با قیمتی بالاتر از نرخ های تعیین شده توسط مراجع رسمی، اعم از پیش فروش یا قطعی، عدم رعایت قوانین و مقررات قیمت گذاری و انجام سایر اقداماتی که منجر به افزایش قیمت می شود. کالا یا خدمات برای خریدار

ماده ۵۷ قانون انجمن های صنفی

اخاذی: عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمات به قیمتی بالاتر از نرخ تعیین شده توسط مراجع قانونی ذی ربط، عدم رعایت قوانین و مقررات قیمت گذاری و انجام هر نوع اقدامی که منجر به افزایش قیمت کالا یا افزایش قیمت شود. خدمات به ضرر خریدار

ماده ۱ قانون تشدید مجازات کلاهبرداران و آگهی دهندگان

گران فروشی: به این معناست که کالاها را با قیمتی بالاتر از حد معمول و در مورد کالاهایی که توسط دولت توزیع می شود، با نرخی بالاتر از نرخ تعیین شده توسط دولت عرضه می شود.

مجازات گران قیمت

مطابق ماده ۱ قانون تعزیرات حکومتی رعایت مقررات قیمت گذاری و مقررات توزیع یک اصل و ضرورت قانونی است و فروش مجدد به عنوان جرم مستوجب مجازات قانونی و پیگرد قانونی دارد.

طبق قانون نظام صنفی، علاوه بر جبران خسارات وارده به خریدار و مصرف کننده، جریمه نقدی در نظر گرفته شده و جریمه ها بر اساس میزان و دفعات تخلف به شرح زیر محاسبه می شود:

در حالت اول، مبلغ گران فروشی را دو برابر کنید

در نوبت دوم تا چهار برابر گران فروشی

در مورد سوم جریمه شش برابر گران فروشی است

و علاوه بر پرداخت جریمه، بوم یا تابلو به عنوان متخلف تجاری به مدت دو هفته در محل خرید نصب می شود.

در مورد چهارم جریمه ۸ برابر گران فروشی است

بوم یا تابلو به عنوان تخلف صنفی به مدت یک ماه در محل خرید نصب می شود.

در سطر پنجم و بعدی ۱۰ برابر گران فروشی

پارچه یا تابلو به عنوان تخلف صنفی به مدت دو ماه در محل خرید نصب می شود. ضمناً پروانه کسب وی به مدت شش ماه تعلیق و محل کسب تعطیل می گردد.

مرجع صالح رسیدگی به جرم گران فروشی

مردم علاوه بر شکایت از گران فروشی، می توانند از طریق سامانه ۱۲۴ یا سامانه ۱۳۵ نیروی انتظامی، تخلف را گزارش کنند. همچنین می توانند شکایت خود را در سامانه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ثبت کنند. سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی از دیگر راه های شکایت در موضوع گران فروشی است.

منبع: همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا