وب گردی

چگونه در رسانه‌های اجتماعی گرفتار دام کلاهبرداران سایبری نشویم؟

شبکه‌های اجتماعی به واسطه ارتباط غیرمستقیم و یا فیزیکی، یکی از بهترین مامن‌های کلاهبرداری محسوب می‌شوند؛ در این میان سکو‌های بزرگ (پلتفرم) و به اصطلاح دارای کاربر وسیع به دلیل داشتن کاربران متعدد و امکان فعالیت‌های گسترده، فضا را برای جولان کلاهبرداران فراهم‌تر می‌کنند.

امروز خدمات گسترده و ارتباطات وسیعی در شبکه‌های اجتماعی که در محاوره به عنوان فضای مجازی شناخته می‌شود وجود دارد و همین مسئله پوشش مناسبی برای پنهان شدن کلاهبرداران فراهم می‌کند تا در قالب‌های متعدد مانند فروشنده، خریدار، یا حتی سارقان به اطلاعات و امکانات و دارای‌های کاربران دسترسی یابند.

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام کلاهبرداران، نکاتی را برای کاربران فضای مجازی مطرح کرده است که در صورت رعایت این موارد می‌توان این آسیب‌ها را به حداقل رساند.

با احتیاط به پیام‌های ناخواسته نزدیک شوید

کلاهبرداران اغلب قربانیان را با ارسال پیام‌های ناخواسته با لحنی دوستانه، ایجاد حس فوریت، یا پیشنهاد معاملاتی که بیش از حد خوب به نظر می‌رسند، فریب می‌دهند. برای مثال، ممکن است پیامی مبنی بر برنده شدن یک جایزه دریافت کنید یا اینکه محصولی با تخفیف هنگفت ارائه شده است. واکنش فوری شما ممکن است اقدام باشد، اما پشت چنین پیشنهاداتی می‌تواند یک کلاهبردار باشد.

آنها ممکن است اطلاعات شخصی را تحت پوشش پردازش پاداش شما درخواست کنند، شما را فریب دهند تا روی پیوند‌های مخرب کلیک کنید، یا حتی شما را متقاعد کنند که به عنوان هزینه پردازش پول ارسال کنید.

برای محافظت از خود، همیشه با احتیاط به پیام‌های حساب‌های ناشناس نزدیک شوید، روی پیوند‌های مشکوک کلیک نکنید و هرگز جزئیات شخصی را به اشتراک نگذارید.

کلاهبرداران اغلب نمایه (پروفایل)‌های جعلی ایجاد می‌کنند که از افراد واقعی مانند دوستان یا خانواده شما تقلید می‌کنند تا شانس موفقیت پیام‌های ناخواسته آنها را افزایش دهند. این نمایه‌ها بسیار متقاعدکننده به نظر می‌رسند و به راحتی می‌توان فکر کرد که با یک مخاطب مورد اعتماد در حال تعامل هستید یا اطلاعاتی را با شخصی که می‌شناسید به اشتراک می‌گذارید.

برای محافظت از خود، همیشه قبل از پاسخ دادن به درخواست‌ها یا پیام‌های اتصال جدید، صحت یک نمایه را بررسی کنید. به دنبال نشانه‌هایی مانند یک حساب کاربری تازه ایجاد شده یا عدم ارتباط متقابل باشید. اگر شخصی از نمایه جدیدی با شما تماس گرفت و ادعا کرد نمایه قبلی او مسدود شده است، از طریق رسانه‌های دیگر با آن شخص تماس بگیرید تا آن را تأیید کنید.

مراقب اطلاعات شخصی که به اشتراک می‌گذارید، باشید

به اشتراک گذاری بیش از حد اطلاعات شخصی در رسانه‌های اجتماعی، سوء‌استفاده از داده‌های شما را برای مجرمان سایبری آسان‌تر می‌کند.

کلاهبرداران می‌توانند با استفاده از جزئیاتی که به صورت عمومی به اشتراک گذاشته‌اید (مانند تولد، نام حیوان خانگی، آدرس خانه، شماره تلفن یا آدرس ایمیل) پاسخ‌های امنیتی را حدس بزنند. آنها همچنین از آن برای ساخت کلاهبرداری‌های فیشینگ هدفمند استفاده می‌کنند.

رد درخواست دوستی از کاربران ناشناس

یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که کاربران مبتدی رسانه‌های اجتماعی قربانی کلاهبرداری می‌شوند، پذیرش درخواست‌های دوستی یا ارتباط از هر کسی است. این دری را برای کلاهبرداران باز می‌کند تا اطلاعات شخصی را جمع آوری کنند، بدافزار را منتشر کنند یا شما را فریب دهند تا کلاهبرداری مالی کنند. از آنجایی که هرگز نمی‌توانید مطمئن باشید که واقعاً چه کسی پشت این پروفایل‌ها است، انگیزه آنها پنهان می‌ماند.

برای ایمن ماندن، فقط درخواست‌های افرادی را بپذیرید که می‌شناسید یا با آنها ارتباط متقابل دارید. قبل از پذیرش درخواست‌ها، حتی از طرف دوستان یا خانواده، مشروعیت پروفایل‌ها را تأیید کنید. مراقب نمایه‌های جدید باشید، حتی اگر آن شخص را می‌شناسید.

هنگام خرید از طریق رسانه‌های اجتماعی احتیاط کنید

در حالی که سکو‌های اجتماعی خرید را با بازار‌های اختصاصی راحت‌تر کرده‌اند، این راحتی با خطراتی همراه است؛ شما ممکن است درگیر معاملات جعلی باشید، محصولات تقلبی را که به عنوان ممتاز تبلیغ می‌شوند دریافت کنید، یا در نهایت چیزی نداشته باشید.

برای جلوگیری از کلاهبرداری در حین خرید آنلاین، فقط از فروشندگان تأیید شده یا فروشگاه‌هایی با سابقه اثبات شده نظرات مثبت خرید کنید. از فروشندگانی که روش‌های پرداخت غیرقابل ردیابی مانند کارت‌های هدیه را درخواست می‌کنند اجتناب کنید.

از ورود به رسانه‌های اجتماعی از طریق برنامه‌های غیرقابل اعتماد خودداری کنید

این روزها، با بسیاری از برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها به راحتی می‌توانند به حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود وارد شوید در حالی که بسیاری از این موارد مشروع هستند، برخی ممکن است مخرب باشند.

اعطای دسترسی به یک برنامه مضر می‌تواند اعتبار ورود به سیستم و اطلاعات شخصی شما را فاش کند. حتی اگر برنامه قابل اعتماد باشد، نقض پایگاه داده در انتهای آن می‌تواند اطلاعات شما را در معرض خطر قرار دهد.

برای به حداقل رساندن این خطرات، از لاگین‌های اجتماعی استفاده نکنید و همیشه از روش‌های ورود جایگزین استفاده کنید. اگر ترجیح می‌دهید از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید، یک حساب کاربری جداگانه بدون جزئیات شخصی برای این منظور ایجاد کنید.

تنظیمات حریم خصوصی خود را برای حداکثر محافظت تقویت کنید

رسانه‌های اجتماعی برای تشویق گسترش ارتباطات شما و گذراندن زمان بیشتر آنلاین طراحی شده‌اند، به همین دلیل است که تنظیمات حریم خصوصی پیش فرض معمولا بازتر هستند. نه تنها دوستان شما، بلکه ارتباطات آنها نیز می‌توانند تعاملات شما را مشاهده کنند. همچنین، برنامه‌های شخص ثالث و تبلیغ‌کنندگان ممکن است دسترسی نامحدودی داشته باشند.

اینها باعث می‌شود دیگران راحت‌تر شما را هدف قرار دهند. برای محافظت از خود، تنظیمات حریم خصوصی خود را اعمال کنید. نمای عمومی پست‌ها، فهرست دوستان و عکس‌ها را خاموش کنید، از ردیابی موقعیت مکانی خودداری کنید، دسترسی برنامه‌های شخص ثالث را محدود کنید و مطمئن شوید که فقط دوستان نزدیک می‌توانند اطلاعات حساسی مانند ایمیل، شماره تلفن یا موقعیت مکانی شما را مشاهده کنند.

از کلیک روی لینک‌های کوتاه شده یا مشکوک خودداری کنید

لینک‌های فیشینگ مشکوک فقط در پیام‌های ناخواسته یافت نمی‌شوند. کلاهبرداران همچنین URL‌های مخرب را با استفاده از پیوند‌های کوتاه شده (مانند bit.ly) در پست‌ها و نظرات عمومی پنهان می‌کنند تا کاربران ناآگاه را ترغیب کنند روی آنها کلیک کنند. این پیوند‌ها می‌تواند منجر به آلودگی بدافزار، سرقت اطلاعات شخصی یا طرح‌های فیشینگ بیشتر شود.

برای محافظت از خود، از کلیک روی پیوند‌های موجود در پست‌ها یا نظرات منابع ناشناس خودداری کنید. قبل از کلیک کردن، از ابزار‌های گسترش پیوند برای آزمایش URL‌های کامل در پشت پیوند‌های کوتاه شده استفاده کنید.

همچنین، هر پست حاوی پیوند‌های مشکوک را گزارش کنید تا از قربانی شدن دیگران جلوگیری کنید و برای به حداقل رساندن خطرات، پیوند‌ها را در نمایه مرورگر یا پنجره خصوصی دیگری باز کنید.

مراقب تاکتیک‌های دست‌کاری عاطفی باشید

کلاهبرداران اغلب از تاکتیک‌های دست‌کاری عاطفی برای فریب دادن افراد در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. آنها ممکن است با پیشنهادات زمان محدود احساس فوریت ایجاد کنند، شما را تحت فشار قرار دهند تا بدون فکر عمل کنید، داستان‌های احساسی را برای برانگیختن همدردی با کمک‌های مالی یا کمک به اشتراک بگذارید، یا شما را به هک کردن حساب یا اقدام قانونی برای اقداماتی که انجام نداده‌اید تهدید کنند.

هر زمان که با استفاده از این تاکتیک‌ها به پیامی برخورد کردید، قبل از پاسخ دادن، لحظه‌ای را به ارزیابی وضعیت اختصاص دهید. اطلاعاتی را که دریافت می‌کنید بررسی کنید، از دوستان و خانواده مشاوره دریافت کنید و با تاکتیک‌های رایج دستکاری و ترفند‌های روان‌شناختی که کلاهبرداران استفاده می‌کنند آشنا شوید.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا