چگونه مزدا قصد دارد از لوگوی جدید خود استفاده کند

به گزارش توسعه برند؛ این هفته در نمایشگاه Japan Mobility Show 2025، شرکت مزدا سرانجام از لوگوی جدید خود بهصورت رسمی پردهبرداری کرد. این تغییر مدتها در راه بود؛ چرا که نخستین نشانههای ثبت این نشان تجاری بیش از یک سال پیش منتشر شده بود. همانطور که از ابتدا پیشبینی میشد، نشان جدید در واقع تکاملی ظریف از لوگوی سال ۱۹۹۷ مزدا است. پیشتر نیز نمونهی این تغییر روی محصول واقعی دیده شده بود؛ کراساوور EZ-60 که در چین بهفروش میرسد، نسخهی لطیفتر و «دیسکریت» از M بالدار مزدا را روی خود دارد.
همسو با برندهایی همچون فولکسواگن و بیامو، مزدا نیز بهسمت طراحی سادهتر و «تختتر» حرکت کرده که بهاعتقاد شرکت، سازگارتر با فضای دیجیتال است. این رویکرد مینیمالیستی با توصیف «باریک و جسورانه» معرفی شده و به بهبود خوانایی و نمایش برند در محیط آنلاین کمک میکند. با وجود ظاهر تیزتر و مدرنتر، برخی معتقدند نسخه جدید، عمق بصری سابق را ندارد. بالها همچنان در لوگو حضور دارند، اما ظرافت و برجستگی کمتری نسبت به قبل دارند.
اما تغییرات تنها به نماد تصویری محدود نمیشود. در طراحی جدید محصولات اخیر مزدا، نشان نوشتاری (Wordmark) نیز در کنار لوگو ظاهر شده است. در مدل CX‑۵ مدل ۲۰۲۶، واژه “Mazda” با فونتی کشیده و مدرن روی درِ صندوق و فرمان نقش بسته، در حالیکه همان نشان سنتی هنوز روی جلوپنجره باقی است. همین بهروزرسانی در مدل EZ‑۶۰ چین و همچنین در EZ‑۶ (که در برخی بازارها با نام 6e عرضه میشود) نیز دیده میشود، هرچند در مورد دوم فقط روی بخش عقب خودرو نصب شده است.
در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره زمانبندی اجرای سراسری لوگوی جدید، سخنگوی مزدا اعلام کرد که تمرکز اولیه بر فضای دیجیتال خواهد بود. هنوز تصمیمی درباره تعویض لوگوی مدلهای فعلی گرفته نشده، اما خودروهای آینده بهصورت تدریجی با نشانههای جدید گرافیکی عرضه خواهند شد.
تمارا مایلنارزیک، مدیر روابط عمومی مزدای آمریکای شمالی، در توضیح رسمی گفت:
«نسخه جدید لوگو برای افزایش دیدهشدن در رسانههای دیجیتال طراحی شده است. هر دو نشان فعلی و جدید، بسته به نوع ارتباطات و پروژههای مشترک، بهطور همزمان مورد استفاده قرار خواهند گرفت. از لوگو و تایپوگرافی جدید عمدتاً در کمپینهای دیجیتال استفاده میکنیم که نقطه آغاز آن با CX‑۵ جدید خواهد بود. همچنین بهتدریج لوگوی جدید را در وبسایتهای بازارهای مختلف بهکار میگیریم تا حضور دیجیتال برند تقویت شود.
این نشان تازه هماکنون روی مدل MAZDA EZ‑۶۰ نصب شده و CX‑۵ جدید نیز بخشی از آن را پذیرفته است. درباره مدلهای فعلی هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.»
در کنار این محصولات، دو کانسپت Mazda Vision X‑Coupe و Mazda Vision X‑Compact که در حال حاضر در نمایشگاه ژاپن به نمایش درآمدهاند نیز از نشان نوشتاری جدید روی بخش عقب و غربیلک فرمان بهره میبرند. این دو خودرو، مقدمهای بر مرحله بعدی زبان طراحی Kodo بهشمار میروند؛ زبانی که نخستین بار در سال ۲۰۱۰ با کانسپت Shinari معرفی شد.

بهنظر میرسد مدل X‑Compact تصویری از آینده احتمالی Mazda2 ارائه میدهد، در حالیکه Vision X‑Coupe نگاه دیگری به احیای یک خودروی اسپرت با پیشرانه روتاری است — پروژهای که هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد. با اینحال، چیزی که قطعی است، برنامهی مزدا برای عرضه نسل جدید مدل Miata خواهد بود.
