اقتصاد

کاهش ۲۰ درصدی مصرف آب کشاورزی با استفاده از هوش مصنوعی

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: با استفاده از فن‌آوری هوش مصنوعی و بکارگیری داده‌های ماهواره‌ای و حسگرهای زمینی می‌توان تا ۲۰ درصد در مصرف آب بخش کشاورزی صرفه‌جویی کرد.

به گزارش برنا، سیدمجتبی خیامنکویی امروز در نخستین رویداد هوش مصنوعی در بخش کشاورزی در محل پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی کرج و در جمع بالغ بر ۴۰ نفر از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در بخش هوش مصنوعی گفت: این فناوری همچنین می‌تواند در میزان مصرف کود و سم، مبارزه با آفات نباتی و حیوانی، فرسایش خاک و میزان شوری آب و خاک، آمار و داده‌های دقیقی در اختیار پژوهشگران و بهره‌برداران بخش کشاورزی قرار دهد.

وی با اشاره به وجود ظرفیتهای فراوان علمی در دانشگاه‌های ایران در زمینه هوش مصنوعی و ظرفیت‌های اجرایی بخش خصوصی افزود: برپایی این رویداد فناورانه با مشارکت بخش خصوصی نشان می‌دهد مسوولان اجرایی وزارت جهاد کشاورزی به اهمیت هوش مصنوعی و ظرفیت‌های فراوان بخش خصوصی برای توسعه این علم برای بخش واقف هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی را نبود آمار و اطلاعات دقیق از میزان تولید و مصرف محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: پس از ۵۰ سال سازمان تات متولی تدوین و به‌روزرسانی الگوی کشت شده است که می‌خواهیم با کمک فناوری هوش مصنوعی، پهبادها و ماهواره به الگوی دقیقتر کشت دست یابیم.

وی با اشاره به ایجاد تغییرات اقلیم در جهان و کشورمان و همزمان نیاز به افزایش تولید محصولات کشاورزی گفت: با وجود مشکلات ایجاد شده برای رشد متوازن جمعیت در ایران، پیشبینی می‌شود جمعیت ایران در سال ۱۴۳۰ به ۱۰۳ میلیون نفر و نیاز غذایی مردم هم به ۱۸۰ میلیون تن برسد.

خیامنکویی با بیان این که اکنون میزان تولید محصولات کشاورزی در ایران ۱۳۲ میلیون تن است، افزود: برای واردات محصولات کشاورزی هم سالانه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود که با توجه به نیاز ملی برای امنیت غذایی چاره‌ای جز افرایش بهره‌وری و بکارگیری علم و فناوری نوین در همه بخش‌های کشاورزی نداریم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این که هوش مصنوعی تنها به یک حوزه اختصاص ندارد، افزود: مقدمات ایجاد دو پژوهشکده هوش مصنوعی و کلان داده‌ها در این سازمان فراهم شده است.

وی گفت: یکی دیگر از وظایف محققان بخش بکارگیری آخرین فناوری افزایش بهره‌وری برای کاهش هزینه‌های تولید و جلوگیری از افزایش قیمت است و هوش مصنویی می‌تواند با بهترین برنامه‌ریزی برای تأمین میزان مصرف نهاده‌ها و به ویژه تولیدات دام و طیور، علاوه بر رفع آسیب‌ها، قیمت تمام شده محصولات را هم به نفع مصرف کننده نهایی کاهش دهد.

گفتنی است؛ در این رویداد علمی و فن‌آورانه یک روزه، شرکت‌های دانش‌بنیان با برپایی غرفه‌های اختصاصی توانایی‌های خود را با سایر بخش‌های دولتی و خصوصی به اشتراک گذاشتند و مدیران ۱۳ شرکت نیز نظرات کارشناسی خود را برای بسترسازی فناوری هوش مصنوعی در جمع مدیران سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی بیان کردند.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا