وب گردی

کلاهبرداری از طریق تلفن همراه کجا به پایان می‌رسد؟

هفته دوم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با خبر جزئیاتی از نحوه کسب درآمد کاربران از سکو‌های داخلی آغاز شد. طی هفته‌های گذشته سند سیاست‌ها و الزامات تعرفه‌گذاری ترافیک شبکه و سهیم شدن تولیدکنندگان محتوا در درآمد‌های حاصله در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد. به گفته مسئولان ارتقای حوزه اقتصادی تولید محتوا تاکنون برای ارایه دهندگان شبکه آورده مالی داشته که با تصویب این سند، مردم نیز در آن سهیم شده و درواقع تولیدکنندگان محتوا شریک درآمد حاصل از بازدیدشان در فضای مجازی خواهند بود.

بر اساس پیگیری‌های انجام شده طبق این سند زمانی که کاربر در یک پلتفرم، صفحه یا کانالی ایجاد و محتوایی منتشر می‌کند، براساس محتوای منتشر شده، بررسی‌های لازم انجام و برای ترافیکی که توسط مخاطب برای مشاهده محتوا استفاده می‌شود، هزینه انجام می‌شود. به طور مثال اگر هر گیگ، دو هزار تومان باشد، از این مقدار اپراتور به عنوان سهامدار هزار تومان را به پلتفرم می‌دهد و در مرحله بعد پلتفرم هم از این هزار تومان، ۵۰۰ تومان را به صاحب کانال و تولیدکننده محتوا ارائه و به نوعی او را درآمد پلتفرم حاصل از ترافیک شبکه شریک می‌کند. 

لزوم توجه جدی به اقتصاد محتوا برای جلوگیری از مصرف‌گرایی محتوایی از دیگر خبر‌هایی بود که در هفته جاری منتشر شد. یکی از برنامه‌های دارای اولویت مرکز ملی فضای مجازی حمایت از صنعت تولید محتوا و اقتصاد این فضاست که اخیرا نیز در جلسه شورای عالی هم مصوب شد تا تولیدکنندگان محتوایی که در چارچوب رسمی کشور فعالیت می‌کنند، از درآمد حاصل از ترافیک شبکه سهیم باشند. 

سید محمد امین آقامیری- دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی- در نشست تخصصی حکمرانی نوین رسانه ای؛ فناوری‌های نوین ارتباطی از دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» اظهار کرد: فضای مجازی مطلوب در آینده، فضایی با چارچوب، محتوا و قواعد مناسب آن است تا بتوانیم با جلوگیری از آسیب‌های ناشی از این فضا، از مزیت‌ها و ظرفیت‌های آن که در فضای سنتی وجود ندارد، استفاده کنیم. او تأکید کرد با ایجاد بستری مناسب برای این زیست بوم و جهش در لایه‌های محتوا در فضای مجازی، پاسخگوی نیاز مخاطبان داخلی و حتی خارجی پایبند به اصول و ارزش‌های اخلاقی با تولیدات منطبق با آرمان‌ها، ارزش‌ها و نگاه اسلامی خواهیم بود که این می‌تواند بستری برای رسیدن پیام گفتمان انقلاب اسلامی به گوش جهانیان باشد.

از سوی دیگر در این هفته دبیر شورای عالی فضای مجازی برای مقابله با کلاهبرداری از طریق شماره تلفن همراه و جعل هویت کاربران در فضای مجازی دستورالعمل ساماندهی واگذاری شناسه ارتباطی را ابلاغ کرد. بر این اساس هرگونه واگذاری شناسه ارتباطی، بدون طی مراحل قانونی از جمله فرآیند احراز هویت به منظور جلوگیری از سوء استفاده از شماره‌های مردم، غیرمجاز تلقی شده و منجر به محدودسازی ارائه خدمات فضای مجازی به فرد واگذارنده غیرمجاز خواهد شد. علاوه بر موارد ذکر شده ارائه­‌دهندگان خدمات فضای مجازی گزارش‌های مرتبط را در اختیار پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی کل انتظامی کشور (فتا) قرار خواهند داد تا در صورت احراز تخلف، محدودیت­‌های ضروری بازدارنده در سبد خدمات ارتباطی متخلفین، اعمال شود.

پس از ابلاغ این سند حسین دلیریان- سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی- بر این باور است که با ابلاغ آن عرصه بر کلاهبرداران اینترنتی تنگ خواهد شد. دلیریان با تاکید بر این که این ابلاغیه به ساماندهی این فضا برای کاهش کلاهبرداری در فضای مجازی و احقاق حق مردم می‌پردازد تأکید کرد این دستورالعمل باب جدیدی برای ایجاد آرامش و امنیت بیشتر در خرید و فروش اینترنتی و تبادلات مالی و دریافت کالا در فضایی امن‌تر فراهم خواهد کرد. در نهایت طبق این دستور العمل پلیس فتا و کارگروه تعامل پذیریدولت مسئولیت ساماندهی شماره‌های تلفن همراه بدون هویت در سکو‌ها و درگاه‌های فضای مجازی شدند. 

با نزدیک شدن به پایان هفته پیام‌رسان‌های داخلی به حفظ حریم امن برای کودکان و نوجوانان ملزم شدند. سازمان فناوری اطلاعات در حوزه پیام‌رسان‌ها فعالیت‌های تنظیم‌گری را آغاز کرده و نظارت والدینی و حفظ حریم حفاظت شده برای کودکان و نوجوانان را به‌عنوان یکی از موضوعات مهم در این بستر، مورد توجه قرار داده است و به همین منظور پیام‌رسان‌ها ملزم شده‌اند قابلیت‌های فنی را فراهم کنند و نظارت کاملی بر انجام این فعالیت‌ها می‌شود. 

حامد منکرسی- معاون سیاست‌گذاری و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران- در جلسه تشریح جشنواره خدمات دیجیتال دوستدار خانواده، با اشاره به مسئولیت این سازمان در اجرای سند حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، مصوب شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: در دولت سیزدهم عزم بر این است که سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان یکی از تنظیم‌گران حوزه فناوری اطلاعات، سکو‌ها و کسب‌وکار‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، نقش آفرینی کند، بنابراین این سازمان در حوزه حفاظت از حریم خانواده و کودک نیز به عنوان تنظیم‌گر برنامه‌هایی را مد نظر قرار داده که گاهی به مقررات و دستورالعمل نیاز دارد که در اجرا به کار گرفته شود.

او در ادامه گفت: فعالیت دیگر سازمان تسهیل‌گری بخش خصوصی با بخش‌های اجرایی، دولتی و حتی در بین مجموعه‌های خصوصی با ایجاد برخی مناسبات است و سازمان فناوری اطلاعات ایران در این حوزه آمادگی کامل دارد و می‌تواند به عنوان تسهیل‌گر و کاتالیزور موثر باشد و در اداره کل تسهیل‌گری و پایش کسب و کار‌ها درخواست‌ها را پیگیری می‌کنیم.

از دیگر خبر‌های مهمی که در این هفته منتشر شد می‌توان به قطب مراکز داده، به عنوان بسترساز توسعه محتوای الکترونیکی در شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد. قطب مرکز داده محل تجمیع کریرها، اپراتورها، صاحبان خدمات و محتوای داخلی و خارجی است. ارائه انواع سرویس‌های میزبانی از جمله فضا و پاور، امکان توزیع محتوا، وجود مناطق آزاد ICT، امکان حضور کسب‌وکار‌های دیجیتال کشور در بازار‌های منطقه و جهانی، تبادل ترافیک و سرویس‌های خدمات ابری و خرید و فروش ترافیک در سطح داخلی و بین‌المللی، از جمله خدمات قطب مرکز داده است.

فرشاد اکبرزاده – سرپرست اداره کل مهندسی شبکه و مجری پروژه قطب مراکز داده- در این زمینه گفت: دسترسی به شبکه فیبرنوری و شبکه‌های ارتباطی، پایداری از لحاظ منطقه جغرافیایی، دسترسی به نیروی انسانی متخصص، قابلیت تأمین برق مورد نیاز، وجود زیرساخت‌های شهری، نزدیکی به درگاه‌های مرزی بین‌الملل در انتخاب این شاخص‌ها ضروری است و با توجه به شاخص‌های فوق بیش از ۱۸ نقطه در کشور شناسایی و در فاز اول شهر‌های البرز، مشهد و اصفهان انتخاب شده است. 

به گفته وی مشارکت‌کردن در قطب مرکز داده سبب کاهش ریسک و هزینه‌های سرمایه‌گذاری می‌شود بنابراین استفاده از قطب مراکز داده، توسعه خدمات ابری، توزیع محتوا، کسب‌وکار‌های دیجیتال و خدمات پایه، افزایش سرعت و کیفیت ارائه خدمات و محتوای داخلی و خارجی و توسعه کسب‌وکار‌ها و خدمات دیجیتال درشرکت‌های نوپا را به دنبال دارد. 

همچنین در پایان هفته وزیر ارتباطات به منظور شرکت در اجلاس وزرای دیجیتال کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های به آلماتی در کشور قزاقستان سفر کرد. او در اجلاس وزرای دیجیتال کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های که در شهر آلماتی کشور قزاقستان برگزار شد، اظهار کرد: ایران از یک سو بسیاری از پلتفرم‌های دیجیتالی خود مانند رسانه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و سایر خدمات آنلاین سراسری را خود ایجاد کرده و از سوی دیگر با راه اندازی فاز اول پنجره ملی خدمات دولت هوشمند که ۱۲۶ سازمان را با ۳۰۰۰ سرویس به هم متصل می‌کند، حکمرانی دیجیتال را توسعه می‌دهد. 

زارع پور در پیشنهادی در زمینه همکاری‌های مشترک خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری در زمینه توسعه زیرساخت‌های دیجیتال مانند شبکه‌های فیبر نوری فرامرزی، مراکز داده و ارتباطات ماهواره‌ای است و ایران می‌تواند توسعه و گسترش زیرساخت‌های دیجیتال مانند شبکه‌های فیبر نوری، فناوری ۵ جی و شبکه‌های ماهواره‌ای را از طریق قلمرو خود که در مرکز جاده ابریشم دیجیتال قرار دارد، تسهیل کند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا